دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1403 - 12:32
در نماز جمعه تهران؛

ابوترابی فرد: نهادهای علمی و پژوهشی راه اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام را هموار کنند

ابوترابی فرد: نهادهای علمی و پژوهشی راه اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام را هموار کنند
خطیب موقت جمعه تهران ضرورت تبیین دقیق و جامع علل اساسی بر زمین ماندن بسیاری از سیاست ها کلی نظام را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید نهادهای علمی و پژوهشی این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند و راه را برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام هموار کنند.
کد خبر : 922826

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه در ساعت های نخست امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن از اصابت پهپاد یافا، پهپاد مدرن و رادار گریز یمنی که به دست توانای جوانان دانشمند و پرانگیزه یمن ساخته شده است به قلب تل آویو خبر داد، اظهار کرد: این فرزندان اقتدارآفرین پیامبر اعظم در طول ماه هایی که در برابر تجاوزهای دنیای استکبار به سرکردگی آمریکا ایستادند، امروز برای امت اسلام حیثیت و آبروی دیگری خلق کردند.

وی در ادامه افزود: نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اظهار کرده است سربازان صهیونیست روزانه در غزه کشته می شوند و در صفحات تلویزیون نیز با یکدیگر می جنگند و دولت از هم پاشیده و کارآیی ندارد. این ژنرال باز نشسته گفته که هرج و مرج کامل بر سربازان صهیونیستی در نواز غزه حاکم شده است. در دست نبودن تجهیزات و خدمات لجستیکی و غذا مشهود است. این شرایط آنان است در نوار غزه آن هم مناطق شمالی سرزمین های اشغالی. خدایا رزمندگان سلحشور غزه را بر دشمنان خود پیروز بگردان.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه به انتخابات  اخیر ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در روزهای هشتم و پانزدهم تیرماه با مشارکت بیش از ۵۵ میلیون از هموطنان در اوج رقابت، سلامت و امنیت برگزارشد.  تمام ظرفیت ها در این میدان باشکوه و اقتدار آفرین حضور یافتند.برگزاری شایسته انتخابات با هدایت رهبری معظم و مدیریت شایسته سرپرست هوشمند و متعهد ریاست جمهوری آقای دکتر مخبر و انتقال متین قدرت از دولتی به دولت دیگر با گرایش سیاسی متفاوت بسیار ارزشمند و درخور تحسین بوده و برای ملت عزیز اقتدار آفرین است.برای ملت بزرگ ایران و جوانان عزیز امید آفرین و نشاط افزا است.

وی انتخابات اخیر را از عوامل مهم و کلیدی افزایش سرمایه اجتماعی برشمرد و گفت: این رویداد مهم که حکایت از ظرفیت استثنایی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، رشد و بالندگی ملت عزیز را در شرایطی به نمایش گذاشت که شاخص ها کلان اقتصادی حکایت از شرایط سخت مردم دارد و دشمنان ملت ایران که استقلال و عزت مردم را بر نمی تابند و جنگی همه جانبه و پیچیده و ترکیبی را بر ملت عزیز تحمیل کردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه خاطر نشان کرد: منافع ملی و شرایط اقتصادی کشور اقتضا دارد تا همگان به ویژه نامزدهای انتخابات و هواداران جوان و پر انگیزه آنان و رسانه ها و نخبگان علمی و سیاسی با الهام از پیام تبریک پرمعنای رهبر به ملت عزیز و رئیس جمهور منتخب با نیک اندیشی و همکاری رفتارهای رقابتی دوران انتخابات را به هنجارهای رفاقتی تبدیل کنند و با اتخاذ مواضع مثبت و در اختیار قرار دادن سرمایه فکری و مدیریتی خود به یاری دولت چهاردهم بشتابند.

وی افزود: دکتر پزشکیان در مناظره ها و گفت وگوهای انتخاباتی خویش نقشه راه خود را در مدیریت دستگاه اجرایی کشور تبیین کردند و به درستی بر اهمیت و ضرورت تلاش برای فراهم آوردن بستر اجماع نخبگان علمی و سیاسی در راستای اجرای شایسته سیاست‌های کلی نظام تاکید کردند.

وی در ادامه با خاطر نشان کردن این مساله که سیاست‌های کلی با عنایت به منبع قانونی در قانون اساسی، فرایند تولید و محتوا و جایگاه استثنایی مرجع صادر کننده یعنی رهبری معظم انقلاب از منزلت بالایی در نظام حقوقی ما برخوردار است، یادآورشد: این سیاست ها دارای جایگاه حقوقی فاخر است. سیاست‌های کلی نقشه راه برای دستیابی به آرمان ها و اهداف تعریف شده در قانون اساسی است. در قانون اساسی آرمان ها تعریف شده است.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به اینکه سیاست های کلی که در یک فرآیند فاخر با نگاه علمی تدوین می شود نقشه راه برای رسیدن به آرمان هایی است که در قانون اساسی تعریف شده است، بیان کرد:  این سیاست ها چارچوب جهت گیری کشور در تمام عرصه های حکمرانی را تعریف می کند. این است که رهبری معظم در سال ۱۳۸۱ در دیدار ریاست و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کردند که مسئله انضباط در کشور از لحاظ سیاست ها و هندسه عمل و اجرا وابسته به سیاست ها است. اگر سیاست‌های کلی نظام در جایی تدوین، تثبیت و توزیع نشود، دچار مشکل می شود. وقتی سیاست ها مشخص شد هندسه کلی حرکت نظام در مسیر کلی معین شده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود:رئیس جمهور منتخب بارها تاکید کردند که هدف دولت چهاردهم فراهم کردن زمینه تحقق و اجرای سیاست‌های کلی است. لذا رهبر معظم انقلاب در بیانی می فرمایند مهم ترین وظیفه رهبری تنظیم سیاست ها کلی است. رهبری معظم با اشراف کامل می فرمایند مهم ترین وظیفه رهبری نظام در قانون اساسی تنظیم سیاست‌های کلی نظام است. لذا باید این سیاست ها در جایگاه خود قرار بگیرد و قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و همه نهادها و نیروهای مسلح و نهادهای امنیت آفرین همه در چارچوب سیاست‌های کلی حرکت خود را تنظیم کنند و برنامه ریزی آنان برای اجرای سیاست های کلی نظام باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: مسئله مهمی که به نظر می رسد باید مورد مطالعه قرار بگیرد  تبیین دقیق و جامع علل اساسی بر زمین ماندن بسیاری از سیاست ها کلی نظام است. باید نهادهای علمی و پژوهشی این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند و راه را برای اجرایی شدن سیاست ها کلی هموار کنند.امید است دولت چهاردهم از تمام ظرفیت نخبگانی و مدیریت کشور برای فهم دقیق این موانع و برنامه ریزی برای رسیدن به نقشه راه تحقق سیاست ها کلی نظام دست پیدا کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد بیان کرد: شما برادران و خواهران گرانقدر و مردم شریف و سوگوار در مصیبت بزرگ عاشورا را به شناخت پیشوا و امام خویش و گام برداشتن در راهی که مدرسه رسالت و امامت فرا روی بشر تعریف کرده است توصیه می‌کنم. راهی که مدرسه عاشورا برای جامعه بشری تعریف کرد. اگر این مدرسه نبود امروز جامعه انسانی از معارف حیات بخش قرآن محروم بود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهار کرد:اگر حرکت عظیم عاشورا نبود دستگاه آلوده به ستم و جنایت اموی تمام دستاوردهای حرکت عظیم پیامبر(ص) را پایمال می کرد.

وی ادامه داد: امروز از آموزه های حیات بخش اسلام و قرآن کریم به خوبی استفاده می‌شود؛ چراکه قرآن برای جامعه انسانی یک طرح نو و جامعه پرداز و انسان ساز را ارائه کرده است. طرحی که در سایه حیات عقلانی و حضور در مدرسه وحی شناخته می شود و راه برای تحقق آن هموار می گردد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه تصریح کرد: آبادانی و عمران دنیا به عنوان آغازی برای رسیدن به حیات ابدی و ملکوتی عالم واپسین است. انسان عاقل و عالم پیامبر را می شناسد. خدا را می شناسد و با معرفت خدا در محضر وحی و پیامبر او حاضر می شود. با فرامین انسان ساز و پیام آسمانی انسان تربیت می شود. این انسان تربیت شده در مدرسه عقل و وحی به جایگاهی دست پیدا می کند که قیام او قیام به قسط و عدل است. در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی او علم و عدالت را مشاهده می کنید.

امام جمعه موقت پایتخت در ادامه تاکید کرد: ملاک برتری و رشد و تعالی دانش و تعهد به علم است. حضرت ابراهیم خطاب به عمویش که نقش پدری برای او داشت می گوید این فرزند تو به مراتب عالی علم و معرفت آراسته است. از من متابعت کن؛ یعنی در پرتو علم و دانش حرکت کن. اگر جامعه این اولیاء برتر الهی را شناخت، در سایه حضور و مشارکت مردم یک نظام سیاسی مقتدر شکل می گیرد و راه برای تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فراهم می گردد.

وی افزود: باید عالم در راس هرم قدرت قرار گیرد. عالم علی بن ابی طالب است. او باید در راس هرم قدرت قرار گیرد. جامعه باید به این شعور و ادراک برسد و اورا انتخاب کند تا راه برای تحول فراهم گردد.امام و پیشوا و مقتدای جامعه باید شخصیتی باشد که مفاهیم و ارزش های اسلامی را بشناسد و به آنها متعهد باشد. نقطه اعلی آن امام معصوم است که قرآن ناطق است. باید کنار امام صالح بایستیم و راه را برای یک تحول عظیم سیاسی و اجتماعی فراهم کنیم. این مکتب حسینی است.

ابوترابی فرد در ادامه تاکید کرد: ده ها شخصیت برجسته در حول شخصیت اباعبدالله اجتماع کردند. یکی از این ها شخصیت برجسته زهیر است. در آستانه ورود به کربلا حضرت اباعبدالله به تحولات اشاره کردند که مومن باید آماده شهادت در راه خدا باشد. برای دفاع از دین و مدرسه پیامبر(ص). در اوج ایثار در کنار حضرت اباعبدالله ایستادند. این مدرسه تکیه گاه مردم غزه بوده و دفاع مقدس محصول آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته