دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دستاورد جهانی متخصصان ایرانی در هوش مصنوعی و داده‌کاوی

دستاورد جهانی متخصصان ایرانی در هوش مصنوعی و داده‌کاوی
متخصصان برجسته هوش مصنوعی کشورمان موفق به ثبت جهانی فناوری داده‌کاوی شدند که به 153 زبان پردازش و تحلیل می‌کند.
کد خبر : 922778

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، متخصصان برجسته هوش مصنوعی کشورمان موفق به ثبت جهانی فناوری داده‌کاوی شدند که قادر به پردازش و تحلیل به 153 زبان زنده دنیا است. این دستاورد چشمگیر، ایران را در عرصه فناوری هوش مصنوعی و داده‌کاوی در جایگاهی ممتاز قرار داده است.

حسین صادقی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و عضو انجمن آموزش مهندسی ایران در تشریح این محصول نوآورانه بیان کرد: این نرم‌افزار شامل چهار ماژول اصلی است که به‌طور خودکار تمامی مراحل تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهند. ابتدا ماژول جمع‌آوری داده با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته وب‌کاوی، اطلاعات مرتبط را از پلتفرم‌های آنلاین مختلف جمع‌آوری می‌کند. سپس ماژول پردازش داده این اطلاعات را پاکسازی کرده و به فرمتی قابل تحلیل تبدیل می‌کند. پس از آن، ماژول تحلیل هوش مصنوعی با بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیچیده، داده‌ها را بررسی کرده و الگوها و روندهای موجود را شناسایی می‌کند. در نهایت، ماژول ارائه نتایج، تحلیل‌ها را به صورت بولتن‌های سفارشی مورد نیاز ارائه می‌دهد.

محبوبه بهادرپور مهندس توسعه نرم افزار هم با تأکید بر چالش‌های موجود در پردازش داده‌های عظیم و متنوع، اظهار کرد: ایده اولیه این نرم‌افزار در سال 1393 با هدف تولید یک نرم‌افزار هوشمند شکل گرفت که بتواند در مواجهه با حجم عظیم اخبار در فضای مجازی، دقیق و سریع باشد. تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های آنلاین بسیار زمان‌بر و مستلزم دخالت انسانی بود که به دلیل پیچیدگی و حجم زیاد داده‌ها، احتمال خطا و عدم دقت در نتایج بالا بود. روش‌های قدیمی قادر به درک دقیق تعاملات و روندهای پیچیده در این داده‌ها نبودند. از این رو، ابتدا نسخه بومی نرم‌افزار در سال‌های 95-98 ارائه شد و سرانجام پس از 10 سال تلاش و پژوهش مستمر، این نرم‌افزار ایرانی در دفتر جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسید.

صادقی به ویژگی‌های منحصر به فرد این سامانه اشاره کرد و افزود: این نرم‌افزار با بهره‌گیری از پردازش ابری و یک حلقه بازخورد هوشمند، توانایی یادگیری مداوم و بهبود معیارهای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را دارد. این ویژگی باعث می‌شود که دقت و قابلیت مقیاس‌پذیری نرم‌افزار برای پردازش حجم عظیم داده‌ها، به هر زبانی که باشند، افزایش یابد.

سازندگان این نرم‌افزار همچنین درباره برنامه‌های آینده‌شان برای گسترش توانمندی‌های این نرم‌افزار توضیح دادند: ما هم‌اکنون در حال توسعه ماژول‌هایی برای تحلیل داده‌های غیرساختاریافته چندرسانه‌ای، مانند ویدئو و صدا، هستیم تا بتوانیم ابعاد جدیدی به این سامانه اضافه کنیم و امکان بررسی محتوای چندرسانه‌ای و استخراج اطلاعات از فایل‌های صوتی و تصویری را فراهم سازیم.

عرضه جهانی این محصول دانش‌بنیان، نشان‌دهنده توانمندی‌های فنی و علمی متخصصان ایرانی در عرصه هوش مصنوعی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته