دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1403 - 12:01
آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

از آشنایی با پشه آئدس تا بررسی درصد مرگ و میر تب دنگی+ فیلم

از آشنایی با پشه آئدس تا بررسی درصد مرگ و میر تب دنگی+ فیلم
مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران گفت: تب دنگی یک بیماری ویروسی بوده که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود.
کد خبر : 922634

آمیتیس رمضانی مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره بیماری تب دنگی اظهار کرد: تب دنگی یک بیماری ویروسی بوده که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود.

وی به راه‌های انتقال تب دنگی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه انتقال تب دنگی از طریق پشه است. خوشبختانه این بیماری مانند دیگر بیماری‌های ویروسی و عفونت‌ها نیست و از طریق تماس فرد به فرد و تنفس منتقل نمی‌شود. راه انتقال این بیماری فقط گزیدن پشه است.

این استاد تمام بیماری‌های عفونی با بیان اینکه فقط پشه ماده می‌تواند این بیماری را منتقل کند، تصریح کرد: پشه آئدس در هر منطقه‌ای زندگی نمی‌کند. معمولاً این پشه در مناطق گرم‍سیر و نیمه گرمسیر وجود دارد. اگر در این مناطق، فردی مبتلا به تب دنگی حضورداشته و توسط پشه آئدس گزیده شود، پشه نیز به این بیماری آلوده شده و می‌تواند با نیش زدن افراد دیگر این بیماری را به آنها نیز منتقل کند.

 

 

راه‌های پیشگیری از تب دانگی

رمضانی گفت: برای محافظت از گزیدن پشه آئدس باید از مواد دورکننده پشه استفاده شود. معمولاً این مواد ترکیباتی مانند اکالیپتوس، لیمو و DEET دارند که می‌توان آنها را روی بدن و سطحی که پوشیده نیست و بیشتر در معرض گزیدن پشه است، استفاده کرد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که در مناطق پرخطر این بیماری هستند تا حد ممکن از لباس‌های پوشیده با رنگ‌های روشن استفاده کنند. در صورت حضور در فضا‌های باز حتماً از پشه‌بند استفاده شود. لازم به ذکر است که در دسترس بودن حشره‌کش‌ها و وسایلی که به‌صورت اسپری برای کشتن پشه‌ها استفاده می‌شود، ضروری است.

 

 

آیا تب دنگی شبیه به ویروس کرونا است؟

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران عنوان کرد: تب دنگی و کرونا ازنظر نوع بیماری با یکدیگر متفاوت هستند. در دوران پاندمی کرونا اگر فردی یک‌بار به کرونا مبتلا می‌شد، بار دوم و سوم، هرچند که با جهش بیماری ایمنی قبلی از بین می‌رفت؛ اما بازهم چندان شکل جدید از بیماری را در فرد شاهد نبودیم و همان ایمنی قبلی به‌طور نسبی از بیمار محافظت می‌کرد درحالی‌که بیماری تب دنگی چهار نوع دارد و زمانی که فرد به یک نوع آن مبتلا می‌شود، بدن او فقط در مقابل همان نوع، ایمنی ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر فردی برای بار دوم به تب دنگی بتلا شود، نسبت به بار اول نوع شدید‌تر آن را تجربه خواهد کرد. در بررسی‌ها مشخص شد، کسانی که نوع شدید این تب را گرفته‌اند، یک‌بار درگذشته به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رمضانی مطرح کرد: ما فقط برای افرادی که ابتلای قبلی به تب دنگی داشته‌اند واکسن تجویز می‌کنیم. اما به‌صورت کلی باید به سمت تزریق واکسن تب دنگی نیز حرکت کنیم.

 

 

علامت تب دنگی چیست؟

وی گفت: بیماری تب دنگی در ۷۵ درصد موارد بدون علامت است؛ بنابراین فقط ۲۵ درصد افراد بیمارانی علامت‌دار هستند. درنتیجه ممکن است افرادی که فکر می‌کنند بیمار نیستند، ناقل باشند و موجب انتقال بیماری شوند؛ درحالی که هیچ علامت بالینی ندارند. از میان این ۲۵ درصد علامت‌دار فقط ۵ درصد شکل شدید بیماری را مبتلا می‌شوند که به دنگی خون‌ریزی دهنده معروف است.

 

 

آیا اپیدمی تب دنگی درراه است؟

این استادتمام بیماری‌های عفونی درباره اپیدمی تب دنگی خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که گزارش وجود این پشه در چندین استان کشور گزارش‌شده و در کشور‌های هم‌جوار و همسایه نیز این پشه وجود دارد و مسافرت بین این کشور‌ها بسیار زیاد است، احتمال پاندمی این بیماری وجود دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته