دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مستند «آشنای ناآشنا» روایتی متفاوت از زندگی حسین انصاریان

مستند «آشنای ناآشنا» روایتی متفاوت از زندگی حسین انصاریان
فیلم «آشنای ناآشنا» روایتی متفاوت از زندگی و سلوک علمی استاد حسین انصاریان است که قسمت اول آن پنجشنبه بیست و هشتم تیرماه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
کد خبر : 922585

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مستند «آشنای ناآشنا»، بیست و یکمین فیلم از مجموعه مستند‌های «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی محراب محمدزاده ازقاب این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

در این فیلم چهره‌هایی، چون احمد واعظی، محمد اسفندیاری، محمد علی مهدوی راد، منوچهر صدوقی سها، محمد انصاریان، امیر انصاریان و سید ضیاء الدین پورمحمودیان درباره جایگاه و اهمیت استاد انصاریان در سپهر حکمی، عرفانی و قرآن پژوهی در ایران و جهان اسلام سخن گفته اند.

محراب محمد زاده کارگردان این فیلم با اشاره به سلوک علمی حسین انصاریان گفت: استاد انصاریان بر اساس احساس تکلیف و نیاز جامعه، رسالت خود را بر دفاع از دین و ارزش هاى مکتب در جایگاه وعظ و خطابه ترسیم کرد؛ ازینرو همواره مورد تشویق مراجع تقلید و بزرگان دین قرار گرفت و هرگز در محافل پژوهشى و آموزشى به معرفى خود و آثار گوناگون قلمی اش نپرداخت.

او اضافه کرد: استاد انصاریان مباحث حکمت را از محضر اساتید بزرگ معقول و فلسفه آموخت. او مباحث ابتدایی فلسفه و مباحث معقول را در محضر آیت‌الله مهدی الهی قمشه‌ای و سپس مباحث تخصّصی فلسفه و حکمت را از محضر اساتید بزرگی، چون آیت الله انصاری شیرازی و آیت الله سید ضیاء الدّین اشکوری فراگرفت.

محمد زاده درادامه افزود: استاد انصاریان مباحث عرفان نظری را از محضر آیات علی‌محمّد بروجردی و سید هادی میلانی نیز فراگرفت. وی پس از مهاجرت از شهر مقدّس قم به تهران سلسله مباحث معقول را در بحث‌های مشترکی با مرحوم علّامه محمّد تقی جعفری پیگیری نمود.

کارگردان فیلم «آشنای ناآشنا» تصریح کرد: ثمرۀ سال‌ها درس و بحث استاد انصاریان در حوزۀ قم در اجازه نامه هاى علمى و روایى از محضر بزرگانى، چون آیات عظام میلانى، ملا على معصومى همدانى، سید احمد خوانسارى، امام خمینى، گلپایگانى، مرعشى نجفى، فاضل لنکرانى و میرزا خلیل کمره‌اى خود را نشان مى دهد.

او تأکید کرد: به اعتراف بسیارى از آگاهان در حوزه هاى مختلف علمى، دینى و اجتماعى، یکى از شخصیت هایى که طی نیم قرن اخیر با بیان و قلم خود در تربیت نسل فعلى کشور عزیزمان سهم بسزایى داشته، استاد حسین انصاریان است.

محمد زاده در پایان گفت: در این فیلم تلاش کرده ایم در کنار توجه به خدمات استاد در عرصه تبلیغ و خطابه، به مدد روایت شیرین وشنیدنی ایشان و گفتار‌های جمعی از استادان برجسته حوزه و دانشگاه، نگاه دقیق و جامعی به میراث مکتوب استاد انصاریان که دربردارنده فهرست بلند بالایی از تألیفات حکمی، عرفانی، تفسیری و ترجمه متون مهم اسلامی - شیعی است، داشته باشیم.

گفتنی است «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته