دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1403 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

طنین «لبیک یا حسین» در عاشورای سیدالشهدا(ع)/ ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم شد

طنین «لبیک یا حسین» در عاشورای سیدالشهدا(ع)  ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم شد
امروز عاشوراست و مردم ایران در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام بر سر و سینه زدند و در فراق مولایشان اشک ماتم ریختند.
کد خبر : 922506

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ امروز عاشوراست و آفتاب داغ‌تر، کربلایی‌ها با آفتاب داغی که بر سرشان می‌‌تابد کاملاً آشنایی دارند، این همان آفتابی است که بر سر مولایشان امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش تابید و کودکان و زنان زیر آفتاب داغ و سوزان این سو و آن سو می‌دویدند و پاهایشان از شدت گرمای سوزان ورم کرده بود.

آری البته این آفتاب کجا و آفتاب کربلای حسینی کجا، این را به خارها صحرای کربلا اضافه کنید تا شدت مصیبت اهل بیت(ع) امام حسین علیه‌السلام را بهتر درک کنید.

امروز عاشوراست و ساعت‌هاست آب بر لبان خیمه‌نشینان و خیمه‌داران نرسیده و غربت اهل بیت(ع) امام حسین علیه‌السلام به‌معنای واقعی کلمه اتفاق افتاده است.

اشک در خیمه‌های اهل بیت(ع) امام حسین علیه‌السلام موج می‌زند و این اشک است که حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام را مدح می‌کند و یزید را لعن.

بغض گلوهایمان را فشرده و خفه‌ام می‌کند و نمی‌دانم چگونه صدایت کنم تا پاسخ گویی درد دل‌هایم را و حتی قلم هم تاب نوشتن ندارد و نمی‌دانم اگر رهایش کنم تا کجا تاب نوشتن خواهد داشت.

امروز عاشوراست و سراسر ایران اسلامی در ماتم و سوگ امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش اشک ماتم می‌ریزند.

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیروز و دیشب تا ساعت‌های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی در عزای ساقی کربلا و یار باوفای امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل عباس به عزاداری پرداخته بودند، امروز نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.

دارالمؤمنین همدان غرق در شور و شعور حسینی

در دیار دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان، دیار ۸ هزار شهید و سردار حاج حسین همدانی امروز غوغایی برپاست.

هیئت‌های عزاداری حسینی از صبح عاشورا با برپایی دسته‌های عزاداری، زنجیرزنی، سینه‌زنی، سقایی و تعزیه‌خوانی در سراسر استان و شهر همدان عزاداری می‌کنند.

بببببببببببببببببب

گویی امروز یک نفر نیز در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در خانه نمانده و برپایی عزای سیدالشهدا در کوچه و خیابان‌ها فریاد مظلومیت این آقا را سرمی‌دهند.

از اولین ساعات امروز سه شنبه همزمان با دهم محرم سالروز عاشورای حسینی آئین‌های عزاداری در قالب دستجات سینه زنی، زنجیرزنی با حضور پرشور عزاداران مؤمن و خداجوی استان در حال برگزاری است و در ظهر عاشورا به اوج خود رسید.

همانند سال‌های گذشته دستجات سینه زنی، زنجیر زنی، شاه حسین گویان به صورت مرتب و منظم با حضور در خیابان امام (ره) ضمن عزاداری با سردادن نوای لبیک یا حسین (ع) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشتند.

بببببببببببببببببب

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیروز و دیشب تا ساعت‌های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی به عزاداری پرداخته بودند، امروز نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.

دسته‌های عزاداری به سمت حرم حضرت معصومه(س) رهسپار شدند

از نخستین ساعات صبح روز سه شنبه مصادف با سالروز عاشورای حسینی و روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، هیأت‌های مذهبی استان قم با حرکت به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شهادت سومین امام شیعیان را به محضر بانوی کرامت تسلیت گفتند.

آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و جمعی از خادمان نیز با استقرار در میدان آستانه به عزاداران خیر مقدم می‌گویند.

بببببببببببببببببب

هیأت‌های مذهبی در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی مسیر چهارراه بازار به سمت میدان آستانه را طی طریق می‌کنند و از آنجا رهسپار حرم اخت الرضا علیه‌السلام می‌شوند.

نماز جماعت ظهر عاشورای حسینی همزمان با اذان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اقامه می‌شود.

حرم مطهر رضوی غرق در ماتم است

هم زمان با فرارسیدن عاشورای حسینی و شهادت جان‌سوز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، حرم مطهر امام رضا (ع) حال و هوایی غم‌بار و حزن‌انگیز به خود گرفته و آماده پذیرایی از خیل عزادارانی است که از سراسر کشور برای عرض ارادت و سوگواری به این بارگاه ملکوتی، مشرف می‌شوند.

در این روز حرم مطهر رضوی میزبان برنامه‌های عزاداری و سوگواری متعددی خواهد بود.

امروز آئین مقتل‌خوانی واقعه عاشورا در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، این مراسم با مقتل‌خوانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و نیز روضه‌خوانی حاج امیر عارف، ذاکر اهل‌بیت (ع) در صحن پیامبر اعظم برگزار می‌شود.

بببببببببببببببببب

نماز ظهر عاشورا نیز به امامت آیت‌الله حسینی خراسانی و با حضور عزاداران حضرت امام حسین (ع) در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر برگزار می‌شود.

برای رفاه حال زائران در این ایام، بخش عمده‌ای از نیروهای خدماتی آستان قدس رضوی به ارائه خدمات به زائران مشغول خواهند شد و خادمان بارگاه منور رضوی نیز به‌صورت فوق‌العاده به عزاداران خدمت‌رسانی می‌کنند.

برای زائران کم‌توان نیز خدماتی از جمله ماشین‌های زائر و صندلی‌های چرخ‌دار پیش‌بینی شده است.

خادمان حضرت رضا (ع )۲۴ ساعته به زائران خدمات می‌دهند و همچنین مهمانسرای حضرت نیز پذیرای زائرانی است که موفق به ثبت‌نام در نسیم رضوان و منتخب در قرعه‌کشی شده‌اند.

در این ایام مواکب متعددی نیز در گذرگاه‌های منتهی به حرم مطهر مستقر شده و از زائران پذیرایی خواهند کرد.

کیوسک‌های راهنمای زائر نیز به صورت شبانه‌روزی به زائران حرم مطهر خدمات و راهنمایی ارائه می‌کنند.

برای رفاه حال نمازگزاران و زائران حرم مطهر، تعداد صندلی‌های نماز و همچنین صندلی‌های تاشو افزایش‌یافته است.

آستان قدس رضوی از عموم مردم متدین و عاشقان اهل‌بیت (ع) دعوت کرده تا با حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) در این ایام حزن‌انگیز، با نوحه‌ها و مرثیه‌سرایی، یاد و خاطره حماسه عاشورا و رشادت‌های امام حسین (ع) و یاران باوفایش را گرامی دارند.

برگزاری مراسم عاشورای حسینی در شهر ایلام

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام آغاز شده است.

نماز ظهر عاشورا در محل مصلای شهر ایلام برگزار می‌شود.

آیین سنتی «حسن حسین» سوگواری سیدالشهدا در شهر راز

آئین سنتی «حسن حسین» سوگواری سیدالشهدا در شهر راز در حال برگزاری است.

مراسم عزاداری روز عاشورا در روستای حاضرمیل دهلران

مراسم عزاداری روز عاشورا و عزاداری عاشقان و دلدادگان آقا ابا عبدالله الحسین (ع) در جوار اهل قبور در قبرستان بهشت زهرای روستای حاضرمیل با حضور بزرگان، برادران و خواهران از روستاهای حاضرمیل و تم تم آب با پخش نذورات برگزار شد.

این روزهای گرمای مناطق مختلف شهرستان دهلران از ۵۰ درجه هم عبور کرده است.

برگزاری آیین «چمر» در ملکشاهی

مردم استان ایلام با فرارسیدن عاشورای حسینی اوج ارادت خود به سالار شهیدان را با برگزاری آداب و رسوم مختلف نشان می‌دهند.

بببببببببببببببببب

بببببببببببببببببب

آئین سنتی «چمر» یکی از این رسوم محلی استان ایلام است که مراسم آئین چمر همزمان با عاشورای حسینی منطقه عشایری کلک نقی شهرستان ملکشاهی برگزار شد.

بوشهر یکپارچه سیاه‌پوش شد

عشق و ارادت مردم استان بوشهر به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام در شب عاشورا حسینی به اوج خود رسید.

در شب عاشورا در نقاط مختلف شهری و روستایی استان بوشهر مردم سوگوار در قالب گروه‌ها و هیئت‌های عزاداری وفاداری خود را به سیدالشهدا امام حسین علیه‌السلام به نمایش گذاشتند.

بوشهری‌ها همگام با دیگر مردم دل‌باخته و عاشق اهل بیت علیه‌السلام در پاسداشت ارزش‌ها و آرمان‌های شهدای دشت نینوا در فضای معنوی همراه با شور حسینی مراسم عزاداری عاشورا برگزار کردند و ندای لبیک یا حسین سر دادند.

بوشهری‌ها با برگزاری آیین‌های سنتی و عزاداری‌های پرشور اوج عشق خود را به خاندان عصمت و طهارت و امام حسین علیه‌السلام نشان دادند.

پذیرایی از عزاداران حسینی و توزیع نذری در راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف و معابر و خیابان‌های شهرها و روستاهای استان بوشهر از دیگر ویژگی‌های مراسم سوگواری و عزاداری عاشورا حسینی بود.

عاشورا نقطه عطف تاریخ بشریت در مبارزه با استکبار و ظالمان

امام جمعه موقت بوشهر با بیان اینکه مبارزه با ظلم و ستم با تمسک از قیام عاشورا را از جمله ویژگی‌های این آیین است اظهار داشت: امروز در تمام جهان مراسم عاشورا حسینی برپا است که نشان از الگو قرار دادن مکتب امام حسین علیه‌السلام در ایستادگی برابر با ظلم و جنایت است.

حجت‌الاسلام یوسف جمالی عاشورا را یک مکتب جاودانه در تمام اعصار دانست و بیان کرد: عاشورا درسی برای مبارزه با ظلم و ستم در همه دوران‌ها است.

طنین «لبیک یا حسین» در عاشورای سیدالشهدا(ع)/ ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم شد

وی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را برشمرد و خاطرنشان کرد: بزرگترین جنایت قرن در فلسطین اشغال و غزه توسط کودک‌کشان صهیونیستی انجام می‌شود ولی مردم با تاسی از مکتب امام حسین علیه‌السلام و عاشورا همچنان در برابر این جنایت مقاومت و ایستادگی می‌کنند تا نابودی کامل اسرائیل غاصب و جنایتکار محقق شود.

امام جمعه موقت بوشهر، عاشورا را نقطه عطف تاریخ بشریت در مبارزه با استکبار و ظالمان دانست و تأکید کرد: ذات واقعه عاشورا و مکتب امام حسین علیه‌السلام ظلم‌ستیزی و رژیم صهیونیستی تجسم همه جنایات و ظلم در جهان معرفی شده است.

جمالی اضافه کرد: شور و عشق به امام حسین علیه‌السلام تمام جهان را درنوردیده است و عاشورا برای همیشه در قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جاری و ساری است و خاموش شدنی نیست.

طبخ و توزیع ۷۲ دیگ اطعام حسینی نذری در دانشگاه آزاد مرودشت
 
همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی طرح ۷۲ خوان اطعام حسینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت اجرا شد.
 
طنین «لبیک یا حسین» در عاشورای سیدالشهدا(ع)/ ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم شد

این طرح به نیت ۷۲ شهید کربلا انجام و تعداد ۷۲ دیگ غذای نذری معادل ۷ هزار پرس غذا به همت و همکاری موکب و هیئت فدائیان مهدی(عج)، موکب باب‌الحوائج و موکب جابر شهرستان مرودشت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت پخت و توسط مراکز نیکوکاری و هیئت امنای مساجد در بین نیازمندان توزیع شد.

موکب دانشجویی مقدمه‌ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی

با برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب و با همت تشکل مجمع اسلامی دانشجویان گام دومی، موکب دانشجویان تمدن‌ساز دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب با هدف خدمت‌رسانی فرهنگی و علمی به عزاداران حسینی در دهه اول محرم درب ورودی دانشگاه برپا شده است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب با بیان این مطلب به خبرنگار آنا گفت: این موکب در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری بوده که از اهداف آن تحقق تمدن نوین اسلامی است و با توجه به اینکه سیره و قیام امام حسین علیه‌السلام یک حرکت تمدن‌ساز بوده با نام موکب دانشجویان تمدن‌ساز از ابتدای ماه محرم و با همت دانشجویان تشکل گام دومی‌ها واحد داراب برای سومین سال متوالی شروع به فعالیت کرده است.

طنین «لبیک یا حسین» در عاشورای سیدالشهدا(ع)/ ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم شد

زهرا عارف دارابی با بیان استقبال قابل توجه مردم شهرستان به‌خصوص جوانان از موکب دانشجویان تمدن‌ساز اضافه کرد: در این موکب که درب ورودی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب راه‌اندازی شده، کانون‌های فرهنگی دانشگاه (شاهد و ایثار، آوین، دختران آفتاب، ولایت، مکتب حاج قاسم، عفاف و حجاب، معرفت رضوی، رسانه ماهد و مهدویت)، مشارکت فعال داشته و با برپایی غرفه فرهنگی عفاف و حجاب، ایستگاه واقعیت مجازی، ایستگاه سلامت، ایستگاه نقاشی کودکان، ایستگاه صلواتی، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، مداحی، دمام‌زنی و ... درحال خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی شهرستان داراب هستند.

حضور بیش از ۳۵۰ گردشگر خارجی در عزاداری‌های یزد

مهدی رجایی‌فر مسئول کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد در حاشیه حضور گردشگران خارجی در عزاداری یزد اظهار کرد: در محرم امسال تا شب تاسوعا، بیش از ۳۵۰ گردشگر از کشور‌های ترکیه، چین، روسیه، اسپانیا و آلمان در مراسم‌های عزاداری یزد شرکت کردند.

وی با بیان اینکه این گردشگران در مراسم‌های امام حسین (ع) یزد شرکت کردند گفت: کمیته گردشگری مذهبی معنوی یزد با فعالیتی رسمی به صورت هفت ساله و غیررسمی ۱۸ ساله این کار را انجام می‌دهد و تمام گردشگران خارجی که در ایام محرم وارد یزد می‌شوند، با فعالیت‌های این کمیته آشنا می‌شوند.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد با بیان اینکه هدف از این اقدام عمدتا بر خنثی کردن دو جریان ایران هراسی و اسلام ستیزی انجام می‌شود گفت: گردشگران با حضور در مراسم‌های عزاداری، با هدف قیام امام حسین (ع) آشنا می‌شوند.

طنین «لبیک یا حسین» در عاشورای سیدالشهدا(ع)/ ایران اسلامی یکپارچه غرق در ماتم شد

رجایی‌فر تصریح کرد: آن چیزی که برای گردشگران خارجی بسیار جلب توجه می‌کند، اتحادی است که در مراسم وجود دارد، همشکلی که عزاداران دارند برای این گردشگران بسیار جلب توجه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اشتیاق عزاداران نسبت به حضور در مراسم‌های عزاداری برای گردشگران خارجی بسیار ارزشمند است گفت: سنت‌های حسنه‌ای مثل نذر را که می‌بینند برای گردشگران جالب است.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد عنوان کرد: مراسم‌های مذهبی از جمله تعزیه که در نقاط مختلف برگزار می‌شود به همراه مراسم‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی که داریم برای این گردشگران بسیار با ارزش و جذاب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب