دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1403 - 18:14

بشار اسد: اهداف سوریه بالاتر از دیدار با اردوغان است

بشار اسد: اهداف سوریه بالاتر از دیدار با اردوغان است
رئیس‌جمهور سوریه گفت: چنانچه دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه منافع سوریه را تامین کند، آن را انجام می‌دهم اما مسئله دیدار نیست بلکه اهداف و محورهای آن است.
کد خبر : 922468

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه امروز دوشنبه پس از انداختن رای خود به صندوق در انتخابات مجلس مردم (پارلمان) در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

بشار اسد درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انجام دیداری میان وی و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود گفت: من به عنوان یک مسئول در کشور اگر بدانم که چنین دیداری یا در آغوش گرفتن همدیگر به نفع کشور خواهد بود این کار را انجام خواهم داد، اما مشکل در انجام دیدار نیست، بلکه کلید مشکل در موضوع و محتوای دیدار نهفته است.

وی تاکید کرد: ابتکارعمل انجام دیدار مهم است؛ چراکه دیدار خود یک وسیله برای رسیدن به هدف است، اما هدف مهمتر است، حال سوال این است که هدف از این دیدار چیست؟ ما چیزی درباره اهداف نشست نشنیده‌ایم، آیا هدف حل مشکل، بهبودی روابط و بازگرداندن آن به روال طبیعی است؟ سوال ما این است که چرا روابط ما از حدود ۱۳ سال پیش از مسیر عادی خارج شد؟ ما از هیچ مقام ترکیه‌ای نشنیده‌ایم که به شکل کاملا صریح در این باره صحبت کند.

بشار اسد ادامه داد: با این وجود، ما بارها اعلام کرده‌ایم که دیدگاهمان نسبت به هرگونه ابتکارعملی برای بهبودی روابط مثبت است و این یک چیز طبیعی است و هیچ‌کس به فکر مشکل ایجاد کردن در روابط با همسایه‌اش نیست، اما این بدان معنا نیست که ما بدون اصول و قواعد پیش برویم. دیدار یک وسیله است و این وسیله برای نتیجه بخش بودن نیاز به اصول و قواعدی دارد و اگر این اصول و قواعد وجود نداشته باشد، روابط بدتر خواهد شد.

او گفت: سوریه تاکید کرده است که دیدار در هر سطحی نه تنها میان روسای جمهور بلکه به طور کلی ضروری است و دیدارهایی در سطوح امنیتی با میانجیگران وجود دارد و همه چیز در این زمینه علنی است و اگر برنامه ای برای دیدار وجود داشته باشد آن را اعلام خواهیم کرد.

بشار اسد همچنین تاکید کرد: ما همواره مثبت به این موضوع نگاه می کنیم اما سوال ما این است که مرجعیت چنین دیداری چیست؟ آیا این مرجعیت همان از بین بردن علل مشکل (بین ما و ترکیه) یعنی حمایت (ترکیه) از تروریسم و عقب نشینی (این کشور) از خاک سوریه است؟ این مشکل اصلی است و مشکل دیگری وجود ندارد و ما به دنبال نتیجه هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم به روابط عادی برسیم و البته این همان چیزی است که در سوریه به دنبال آن هستیم، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی افتاده است، آیا اشغالگری (ترکیه) بخشی از روابط عادی بین کشورها است؟ آیا ممکن است حمایت (ترکیه) از تروریسم بخشی از روابط عادی بین کشورها باشد؟ این غیر ممکن است. اگر از رابطه عادی صحبت کنیم، باید هر چیزی که غیرطبیعی است را از این صحنه کنار بزنیم. اشغالگری غیرعادی است، تروریسم غیرعادی است، تخطی از قوانین بین‌المللی غیرعادی است و بی احترامی به حاکمیت کشورهای همسایه و غیر همسایه غیرعادی است، وقتی ناهنجاری‌ها از بین بروند، روابط عادی خواهد بود.

بشار اسد خاطرنشان کرد: برخی از شروط (سوریه) صحبت می‌کنند، اما ما شرط نمی‌گذاریم و آنچه ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، نه شرط است و نه مطالبه، بلکه الزامات است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که «فواد حسین» وزیر خارجه عراق از وجود ابتکار عملی برای برگزاری دیداری میان رؤسای جمهور سوریه و ترکیه در بغداد خبر داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «الحره» آمریکا در حاشیه سفر به واشنگتن اعلام کرد که به همین منظور با مقامات ترکیه و سوریه در ارتباط است.

رئیس‌جمهور ترکیه در این باره اظهار کرد: ما دعوت خود را به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه ارسال می کنیم و ممکن است هر لحظه این اتفاق رخ دهد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم روابط ترکیه و سوریه را به وضعیتی که در گذشته بود، بازگردانیم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر بشار اسد گامی برای بهبود روابط با ترکیه بردارد، موضع مثبتی در قبال او خواهیم داشت.

اردوغان با اشاره به میانجیگری روسیه و عراق در این باره اعلام کرد: رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر عراق نیز قصد دارند با اسد در ترکیه دیدار کنند. ما اینجا درباره میانجیگری صحبت می‌کنیم، چرا مستقیماً با همسایه خود ارتباط برقرار نکنیم؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته