دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

سیدصالحی: رضاییان آماده اما قیمتش بالاست/ بازیکنانی بمب نقل و انتقالات شدند که نیم‌فصل هم درخشش نداشتند

سیدصالحی: رضاییان آماده اما قیمتش بالاست  بازیکنانی بمب نقل و انتقالات شدند که نیم‌فصل هم درخشش نداشتند
بازیکن پیشین سرخابی‌ها گفت: بازیکنی مانند رامین رضاییان که سال‌ها در سطح اول بازی کرده و هنوز هم آماده است، قیمت بالایی دارد.
کد خبر : 922373

سیدمهدی سیدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه در فصل نقل و انتقالات ارقام نجومی بازیکنان داخلی باعث شده تا مدیران باشگاه بازیکنان خارجی را به داخلی ترجیح بدهند، اظهار کرد: اتحاد بین مدیران باشگاه‌های لیگ برتری نیست و بازیکنانی که یک فصل است در لیگ برتر بازی می‌کنند ارقام فضایی پیدا کرده‌اند. حتی بازیکنی نیست که چند فصل در لیگ برتر بازی کرده و توانایی‌های خود را به رخ کشیده باشد همان بازیکن با دلال‌ها یا همان ایجنت‌ها کار خود را پیش می‌برند. چون برخورد با فساد در فوتبال نمی‌شود نباید هم انتظاری داشت. چه اتفاقی برای پرونده فساد در فوتبال رفسنجان رخ داد؟ وقتی با متخلفان برخوردی نمی‌شود، آنها به کار خود ادامه می‌دهند.

افراد بدون سررشته رقم بالا برای بازیکن معمولی می‌دهند

وی ادامه داد: فساد کماکان ادامه دارد و تا زمانی که مدیران باشگاه‌های ما، جدولی نداشته باشند که عملکرد بازیکنان را با آنالیز دقیق در آن درج کنند، ارقام بازیکنان به صورت وحشتناک افزایش پیدا می کند، چون عملکردی بررسی نمی‌شود. بازیکنانی بمب نقل و انتقالات می‌شوند که نیم فصل هم درخشش نداشته‌اند و کاملاً هدایت شده بمب نقل و انتقالات شده‌اند. عیار چنین بازیکنانی زمانی مشخص می‌شود که در کنار ۱۵ بازیکن خوب نمایش قابل قبولی ارائه کرده باشند. بدبختی فوتبال ما به خاطر آن است که آدم‌هایی آن را اداره می‌کنند که از جنس فوتبال نیستند. کسانی که از فوتبال سررشته‌ای ندارند راضی به پرداخت ارقام بالا برای بازیکنان معمولی می‌شوند. راه ارتباط با هواداران را هم بلد نیستند، چون فوتبال بازی نکرده‌اند تا دغدغه هوادار را بفهمند. فقط برای شهرت و اینکه خود را مطرح کنند در فضای مجازی حضور دارند.

اجازه ورود را به ما فوتبالی‌ها نمی‌دهند

این ملی‌پوش سابق افزود: اگر ورود بازیکن خارجی آزاد باشد، ارقام بازیکنان داخلی افت پیدا می‌کند. به عنوان بازیکنی که در چهار تیم مطرح ایران بازی کرده ام  شاهد اتفاقاتی عجیب هستم و کاری از دست ما برنمی‌آید. اجازه ورود را به ما فوتبالی‌ها نمی‌دهند تا مانع افزایش بی رویه قیمت‌ها شویم. اگر پیشکسوتان هر تیمی در باشگاه خود مشغول به کار شوند، ایجنت و دلال‌ها نمی‌توانند بازیکنی را با ارقام عجیب و غریب بفروشند. هر چه قدر دلال‌ها رقم بازیکن را بالاتر بدهند، درصد بیشتری می‌گیرند. بازیکنی که راضی بوده با ۵ میلیارد منتقل شود، وقتی رقم قراردادش ۲۰ میلیارد شود، راضی است ۵ میلیارد آن را به ایجنت خود بدهد. مثلاً جواد آقایی پور مبلغ قراردادش با استقلال خوزستان چقدر بوده که با چندین برابر افزایش رقم قرارداد خود به تیم بعدی می‌رود؟ مهدی لیموچی چند بازی درخشش بالایی داشته که با رقم عجیبی از آلومینیوم جدا می‌شود.

باشگاه‌ها هزینه بیشتری صرف آکادمی خود کنند

وی یادآور شد: علی اصغر اعرابی بهترین بازیکن شمس آذر بود و وقتی به سپاهان رفت چه اتفاقی برای او رخ داد؟ رقم بسیار بالایی برای جذب او پرداخت شد، اما به اندازه این پول برای تیم جدیدش کارایی داشت؟ از طرف دیگر محمد قربانی، آریا یوسفی و محمدجواد حسین نژاد ذره ذره به تیم بزرگسالان سپاهان اضافه شدند و حالا بازیکنانی شناخته شده هستند در حالی که هزینه چندانی برای باشگاه نداشتند. قربانی هم به اورنبورگ روسیه رفت، ضمن اینکه سعید سحرخیزان هم در گل‌گهر سیرجان چهره شد و به روسیه رفت. باشگاه‌ها هزینه بیشتری صرف آکادمی خود کنند و در آینده درآمدزایی کنند. خروجی‌های آکادمی سرمایه‌های باشگاه می‌شوند. دیگر دلالی هم وجود نمی‌کند با ارقام نجومی بازیکن به باشگاه‌ها بدهند. در کنار دلالان، آدم‌های دیگری هستند که منفعت دارند و یکی از دلایلی که آکادمی‌ها رشد نمی‌کنند همین افراد صاحب نفوذ هستند.

قهرمانی پرسپولیس ۷۰ درصد مدیون اورونوف است

سید صالحی در مورد انتقال رضاییان به استقلال خاطرنشان کرد: بازیکنی مانند رامین رضاییان که سال‌ها در سطح اول بازی کرده و هنوز هم آماده است، قیمت بالایی دارد ولی بازیکنی مثل گادوین منشا که در پیکان از بهترین‌ها بود در پرسپولیس نتوانست نیمی از آن درخشش هم داشته باشد و در استقلال که ضعیف‌تر هم ظاهر شد، اما وقتی برای گل‌گهر و مس رفسنجان بازی کرد از بازیکنان تأثیرگذار بود. بازیکنی مثل اعرابی پس از دو فصل بازی در سپاهان چهره می‌شود. در استقلال و پرسپولیس هم بازیکنان حتی به زمانی بیشتر نیاز دارند تا بتوانند در این تیم‌ها جا بیفتند و ظرفیت بازی در این تیم‌ها را داشته باشند. بازیکنان آکادمی هم، چون در تیم‌ها نوجوانان، جوانان و امید تیم‌های خود بوده‌اند، ذره ذره به تیم بزرگسالان می‌روند و چهره می‌شوند. قهرمانی پرسپولیس ۷۰ درصد مدیون اوستون اورونوف است، هر بازیکنی که تا این اندازه تأثیرگذار باشد باید زودتر اضافه شود ولی درصد کمی از بازیکنان تأثیرگذاری بالای ۵۰ درصد دارند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته