دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

جهش آبله میمونی در آفریقا/ کودکان اصلی‌ترین گروه در خطر هستند

جهش آبله میمونی در آفریقا  کودکان اصلی‌ترین گروه در خطر هستند
دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور گفت: در بررسی‌های به دست آمده بیش از نیمی از فوتی‌های آبله میمونی کودکان زیر ۱۵ سال بوده است که می‌توان گفت کودکان در خطر بیشتری هستند.
کد خبر : 922115

آمیتیس رمضانی مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور و دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه بیماری آبله میمونی از ده‌ها سال پیش در کشور‌های آفریقای مرکزی وجود داشته و مردم این کشور‌ها طغیان‌هایی از این نوع ویروس را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: در سالیان گذشته ویروس آبله میمونی در حیوانات وحشی و افرادی که برای شکار به طبیعت می‌رفتند در گردش بوده است که اکثرا این بیماری دارای تظاهرات بالینی بوده و مرگ و میر کمی داشت.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور گفت: حدود دو سال پیش طغیان‌هایی از این بیماری علاوه بر آفریقا در اروپا نیز اتفاق افتاد که باعث نگرانی مردم جهان و پاندمی شدن این بیماری مثل ویروس کووید شد.

رمضانی ادامه داد: خوشبختانه در گذشته این ویروس به سرعت کنترل و واکسن آن برای افراد در معرض خطر تزریق شد.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور با اشاره به اینکه به‌تازگی نوع جدیدی از این بیماری در کشور کنگو طغیانی را رغم زده است، گفت: این ویروس با جهشی که داشته، خطرناک‌تر شده به طوری که با رابطه جنسی نیز منتقل می‌شود. این سویه جدید علاوه بر انتقال از طریق رابطه جسنی می‌تواند از طریق تماس‌های پوستی نیز منتقل شود.

ویروس جهش یافته آبله میمونی بسیار وحشی و تهاجمی‌تر شده است، تشریح کرد: درصد کشندگی این ویروس در افراد بالغ ۵ درصد و در کودکان و نوزادان به بیش از ۱۰ درصد نیز می‌رسد.

وی افزود: این بیماری در زنان باردار نیز می‌تواند موجب سقط جنین و فوت نوزاد شود.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور اظهار کرد: در برسی‌های بدست آمده بیش از نیمی از فوتی‌های این ویروس کودکان زیر ۱۵ سال بوده است که می‌توان گفت کودکان در ریسک بیشتری از این بیماری هستند.

وی افزود: جهش این بیماری باعث نگرانی برای تمام دنیا شده است تا همه از فراسرزمینی شدن و همه‌گیری این ویروس هراس داشته باشند که خب خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

مردم ایران نگران نباشند

رمضانی با اشاره به اینکه ما در ایران نگرانی خاصی نسبت به آبله میمونی نداریم، گفت: این بیماری در کشور‌های آفریقایی وجود دارد و به ندرت در کشور‌های آسیایی دیده شده است.  

وی نسبت وجود واکسن ویروس آبله میمونی در دنیا گفت: واکسن مربوط به این بیماری ساخته شده است ولی در تمام دنیا در دسترس نیست ولی سازمان جهانی بهداشت برنامه تزریق این واکسن را برای افراد در معرض خطر، که در کشور‌های افریقایی هستند و در معرض این بیماری هستند، دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته