دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارتش پیشگام در حوزه مدیریت مصرف و بازچرخانی آب

ارتش پیشگام در حوزه مدیریت مصرف و بازچرخانی آب
با توجه به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در مسئله آب و انرژی و بازچرخانی آب، ارتش در امر بازچرخانی آب پیشتاز است، در واقع سعی بر این است آبهای زیر زمینی دچار آلودگی هدررفت نشوند و به عنوان سرمایه کشور برای نسل های آینده حفاظت شود.
کد خبر : 922062

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازچرخانی و استفاده مجدد آب مجموعه فرآیندهایی است که آب را از منابع مختلف بازیابی  کرده، تصفیه و استفاده مجدد می کند می کند. آب حاصل از این فرآیند را می توان برای اهداف سودمندی مانند کشاورزی و آبیاری، تامین آب آشامیدنی، پر کردن آب های زیرزمینی، فرآیندهای صنعتی و احیای محیط زیست، استفاده مجدد کرد. استفاده مجدد از آب می تواند جایگزین هایی برای منابع آب موجود باشد و برای افزایش امنیت، پایداری و انعطاف پذیری آب مورد استفاده قرار گیرد.

در همین زمینه گفت‌وگو کردیم با امیر سرتیپ دوم شکری معاون مهندسی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در ادامه می‌خوانید.

1 با توجه به پیشگامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حرکت‌های مردمی، چه زمینه‌هایی برای همکاری ارتش و شرکت آب و فاضلاب استان تهران به‌ویژه در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب وجود دارد؟

باتوجه به سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در مسئله آب و انرژی و بازچرخانی آب باید عرض کنم ارتش در امر بازچرخانی آب پیشتاز بوده، در واقع سعی بر این است آبهای زیر زمینی دچار آلودگی هدر رفت نشوند و به عنوان سرمایه کشور برای نسل های آینده حفاظت شود.

ارتش با توزیع آب در مناطقی که دچار سیل و بحران می شوند از چاه های  موجود به منظور کمک رسانی به مردم در جهت همیاری و کمک استفاده می نماید و چاه های قابل استفاده در بحران را به صورت مکتوب نیز به آبفا ارائه داده است که در مواقع لزوم مورد بهره برداری و برداشت قرار گیرد.  

2- در خصوص صرفه جویی در مبحث انرژی ارتش چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار داده است؟

در خصوص صرفه جویی در حامل های انرژی ارتش فعالیت های زیادی را در دستور کار خود قرار داده است. دربحث صرفه جویی در مصرف آب نیز شورای عالی صرفه جویی در ارتش و ستاد کل به صورت 6 ماه یکبار تشکیل و سازمان ها در این جلسات گزارشات لازم را تهیه و فعالیت های صورت گرفته در زمینه صرفه جویی را ارایه می دهند .

در ارتش ما جلسات کارشناسی در خصوص صرفه جویی را در قالب کارگروه تخصصی صرفه جویی آجا در حوزه مهندسی به طور جدی دنبال می کنیم و مواردی که به صورت دستورالعمل ابلاغ شده و بایستی انجام بگیرد در نیروهای ارتش مورد رصد قر ار می گیرد.

3- با توجه به کثرت فضاهای سبز موجود در مراکز نظامی متعلق به ارتش چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟

ما در ارتش برای حفظ و نگهداری از درختان و فضاهای سبز دستورالعمل داریم که به هیچ عنوان از آب شرب برای آبیاری استفاده نکنیم و آبیاری را به صورت قطره ای انجام می دهیم و شما هیچ پادگانی را امروزه نمی بینید که شبکه آب قطره ای نداشته باشد و آبیاری به روش سنتی قبلی انجام بشود. همچنین در فضاهای موجود آجا به نوع کاشت درختان اهمیت داده  و کاشت چمن را به دلیل مصرف آب زیاد حذف کرده ایم و اینها مواردی است که ما در پادگانها و خانه های سازمانی رعایت می کنیم .

 موضوع بعدی تصفیه خانه هایی که به مرور زمان از چرخه کار خارج شده اند دوباره تعمیر و به چرخه تصفیه فاضلاب برگردانده می شوند و از آب خاکستری تولید شده برای آبیاری فضای سبز پادگانها با توجه به گستردگی این فضاها استفاده کنیم.

ارتش پیشگام در حوزه مدیریت مصرف و بازچرخانی آب

4 ارتش مجتمع‌های مسکونی فراوانی برای اسکان خانواده‌های پرسنل خود در اختیار دارد. برای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از ابزار و کاهنده‌های مصرف در این مجتمع‌ها چه اقدامی صورت گرفته است؟

با توجه به وجود پادگان ها و خانه های سازمانی ارتش در خصوص صرفه جویی در مصرف آب فعالیت های متعددی انجام می شود که مهمترین آن زیر ساختهای ماست چون اکثر پادگان ها و منازل سازمانی ما قدمت بالای 50 سال دارند و می توان گفت اکثر زیر ساختهای ما فرسوده است و در سابق هدر رفت آب داشت.

تعویض شیرآلات ، لوله ها و تاسیسات فرسوده در دستور کار ارتش قرار دارد و بدین  منظور اعتبارات لازم در این بخش پیش بینی شده و برنامه ریزی های مربوطه انجام و به طور مستمر پیگیری می شود و به این طریق جلوی هدر رفت بخش مهمی از آب را گرفته ایم. 

همچنین از لحاظ فرهنگی خانواده های ارتش در هر شهر بخش مهمی از شهر را تشکیل می دهد چه پادگان ها که کارکنان هستند و چه منازل سازمانی که خانواده ها هستند.

در منازل سازمانی کارهای فرهنگی زیادی انجام شده از زمانی که سرباز وارد مراکز آموزشی می شود ما فرهنگ صرفه جویی را به طور اختصاصی آموزش می دهیم تا آنها هر کدام بتوانند سفیرانی باشند که این آموزش ها را در سازمان و خانواده خود به اشتراک بگذارند.

ما در خانه های سازمانی به طور مستمر کنترل و آگاه سازی داریم و با انجام ممیزی به موثر بودن اقدامات صورت گرفته می پردازیم  و تاثیر گذاری آن را مورد پایش قرار می دهیم.

5 با توجه به تعدد مراکز نظامی متعلق به ارتش، برای جلوگیری از هدررفت آب در تاسیسات و به‌ویژه در سرویس‌های بهداشتی و آبخوری این مراکز چه برنامه‌هایی دارید؟

همانطور که اشاره داشتیم ما با تعویض تاسیسات فرسوده و نصب شیرآلات الکترونیکی و کم مصرف تمام سعی خود را بر این داشتیم که بتوانیم جلوی هدر رفت آب این مایع حیات را بگیریم و با نصب بنر و پوستر های مدیریت مصرف اطلاع رسانی های لازم در خصوص تشریح وضعیت آبی کشور را به آگاهی کادر ارتش برسانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته