دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۴۷

مالیات‌ستانی را با میزان درآمد واقعی فعالان اقتصادی تعیین کنید نه نیاز دولت!

مالیات‌ستانی را با میزان درآمد واقعی فعالان اقتصادی تعیین کنید نه نیاز دولت!
رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی گفت: در حوزه مالیات‌ستانی باید اصلاحاتی صورت گیرد و میزان مالیات تعیین شده متناسب با درآمد‌های واقعی تنظیم شود، اکنون گاهی مالیات‌هایی که بر فعالان بخش خصوصی وضع می‌شود متناسب با نیاز دولت است.
کد خبر : 922060

محمود تولایی درباره مطالبات بخش مالیات‌، کار و تأمین اجتماعی از دولت چهاردهم به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: توقع ما از دولت چهاردهم این است که بازوی تامین اجتماعی به نقشی که باید با سه جانبه گرایی داشته باشد بازگردد. در دوران آقای احمدی نژاد تامین اجتماعی به حالت هیئت امنایی درآمد و تمامی ارکان سازمان تامین اجتماعی در اختیار دولت قرار گرفت.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تصریح کرد: این اتفاق در سازمان تامین اجتماعی موجب متضرر شدن خود سازمان نیز شد. به همین جهت مدیریت باید به انتفاع سازمان تامین اجتماعی باز گردد.

مالیات ستانی و انتظارات بخش خصوصی

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی گفت: در حوزه مالیات ستانی نیز باید اصلاحاتی صورت گیرد و میزان مالیات تعیین شده متناسب با درآمد‌های واقعی تنظیم شود، اکنون گاهی مالیات‌هایی که بر فعالان بخش خصوصی وضع می‌شود متناسب با نیاز دولت است.

 تولایی ادامه داد: دولت چهاردهم باید توجه داشته باشد که بالاتررفتن رقم درآمد‌ها با وجود افزایش هزینه‌ها و رکود در کسب و کار موجب افزایش مالیات می‌شود؛ باید با توجه به واقعیت‌های اقتصادی و همچنین به درآمد واقعی افراد توجه شود. در شرایط واقعی کسب و کار زمانی که با رکورد مواجه هستیم، نباید رقم مالیات را بالا ببریم و با اطلاع از فشار بر معیشت کاسبان سعی بر احصای قیمت تعیین شده داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده مشکل خاصی وجود ندارد، مگر اینکه در حوزه اجرا مشکلی به وجود آید. در مسئله مالیات بر ارزش افزوده هر میزان که مودی پرداخت کند به همان میزان نیز دریافت می‌کند، اما در برخی لاین‌های کسب با توجه به نبود رکورد ورودی مودی مجبور به پرداخت تمام مبلغ مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

مالیات در ایران متناسب نیست

مالیات ستانی

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی گفت: مالیات حقوق حقه دولت در ازای ارائه خدمات عمومی است، اما نسبت ارائه خدمات به مالیات اخذ شده در کشور همخوانی ندارد. برخی از کشور کشور بیش از ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد دریاف می‌کنند، اما درآن کشور‌ها خدمات حمل و نقل عمومی و آموزش و سلامت در حد اعلاست.

وی ادامه داد: اگر مالیاتی اخذ می‌شود و در قانون اساسی عنوان شده است که آموزش و درمان رایگان است، باید به واقع این خدمات رایگان باشد. یعنی مابه ازای مالیاتی که دریافت می‌شود باید خدمات به مردم داده شود؛ اما در ایران خدمات با میزان دریافت مالیات متناسب نیست.

تولایی اظهار کرد: دولت به دلیل سنگین و بزرگ و کم بازده بودن، اکثر درآمد‌های خود را صرف امور جاری مانند پرداخت حقوق می‌کند و نمی‌تواند در مقام سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت‌های رفاهی عملکرد پرقدرتی داشته باشد به همین جهت اگر بخواهیم نسبت مالیات اخذ شده با میزان خدمات در کشور با همین نسبت در کشوری مانند آلمان مقایسه کنیم می‌توان گفت که ما در حال پرداخت مالیات بیشتری هستیم.

عوارض شدید کاهش درآمد سرانه کارمندان در کشور

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی با اشاره به کاهش شدید درآمد سرانه اقشار مختلف جامعه به‌خصوص کارمندان گفت: در حال حاضر قشر‌های مختلف به سوی فقیر شدن پیش می‌روند و در پی این اتفاق کاهش تقاضا برای کالا‌های تولید داریم.

 تولایی ادامه داد: با ادامه این زنجیره معیوب کاهش تقاضا شبب شده است که تولیدکننده نتواند حاشیه سود مطلوب از تولید را کسب کند. همچنین عرضه بیش از تقاضا موجب انباشت کالا شده است. در حال حاضر بیشتر درآمد مردم به تامین بدیهات مورد نیا برای زندگی اختصاص می‌یابد و این موضوع روند تقاضا و عرضه را دچار ناترازی کرده است؛ بنابراین تولیدکنندگان توان تامین کارگران را ندارد. به همین جهت دولت چهاردهم باید برای توسعه درآمد‌های عمومی و کوچک کردن دولت اهتمام کافی داشته باشد.

انتهای پیام/

امیرحسین اصغری زرگرآبادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته