دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 12:01
در آنا بخوانید؛

میگرن چیست؟

میگرن چیست؟
میگرن سردردی نبض‌دار است که با تهوع و بی اشتهایی همراه است. میگرن به حدی دردناک است که فرد زمان و مکان را فراموش کرده و زندگی برای او مختل می‌شود.
کد خبر : 921986

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردرد؛ مشکلی که بسیار از مردم درگیر آن هستند و هرکس حداقل یکبار آن را تجربه کرده است. به عبارت دیگر سردرد عارضه‌ای است که نباید با میگرن اشتباه گرفته شود. برخی افراد با داشتن یک سردرد شدید گمان می‌کنند که میگرن دارند؛ درحالی که میگرن سردردی متفاوت بوده و معمولا یک طرف سر را درگیر می‌کند.

میگرن چیست؟

میگرن سردردی نبض‌دار بوده که با تهوع و بی اشتهایی همراه است. میگرن به حدی دردناک است که فرد زمان و مکان را فراموش کرده و زندگی برای او مختل می‌شود. در افراد مختلف نوع، شدت و تعداد حملات آن مختلف است. معمولا تعداد دفعات آن مکرر است و به طور متناوب اتفاق میفتد.

حملات میگرن با علائمی چون درد شدید و ضربان قلب نامنظم، حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ همراه است. علت این که چرا میگرن رخ می‌دهد هنوز به طور دقیق مشخص نیست؛ اما تحقیقات نشان داده است که تغییرات در عروق خونی، سطح سروتونین (ماده شیمیایی در مغز) و عوامل ژنتیکی، ممکن است نقش مهمی در بروز میگرن داشته باشند.

از سوی دیگر با بررسی‌های انجام شده  از سوی محققان مشخص شده است که تغییرات در فعالیت الکتریکی سلول‌های عصبی مغز و ستون فقرات ممکن است باعث انقباض عروق مغز و افزایش حساسیت به درد شود.

همچنین مطالعات نشان داده است که وجود تاریخچه خانوادگی میگرن ممکن است ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. تغییرات هورمونی و عوامل محیطی از دیگر دلایل احتمالی بروز بیماری میگرن است به طوری که تغییرات در سطح هورمون‌ها، به ویژه افزایش افتابولیسم استروژن، ممکن است در افزایش شدت و فراوانی حملات میگرن نقش داشته باشد. از سوی دیگرعوامل محیطی مانند استرس، تغذیه، خواب نامناسب، نور خیره‌کننده، بوی بد و تغییرات جوانه‌ای (از جمله تغییرات آب و هوایی) نقش مهمی در افزایش شدت و فراوانی حملات میگرن دارند.

راه‌های درمان سردرد میگرنی

برای درمان این بیماری راه‌های متفاوتی وجود دارد. گاهی ممکن است از روش‌های دارویی و غیردارویی نیز استفاده شود. دارو‌های تسکین‌دهنده درد، دارو‌های پیشگیری کننده، تغییرات در سبک زندگی و درمان‌های جایگزین از مواردی است که در درمان میگرن از آنها استفاده می‌شود.

منظور از دارو‌های تسکین‌دهنده دارو‌هایی است که برای کاهش شدت درد و علائم میگرن مانند سردرد و تهوع استفاده می‌شوند. دارو‌های ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، تریپتان‌ها و دارو‌های ضد تهوع مانند متوکلوپرامید از انواع آنها است؛ و منظور از دارو‌های پیشگیری کننده دارو‌هایی است که برای کاهش فراوانی و شدت حملات میگرن استفاده می‌شوند. این دارو‌ها شامل بتابلاک‌ها، آنتی‌دپرسانت‌ها، آنتی‌اپیلپتیک‌ها و دارو‌های ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) هستند؛ و منظور از درمان‌های جایگزین، استفاده از روش‌های جایگزین مانند آروماتراپی، آکوپانکچر، ماساژ و تکنیک‌های تنفسی نیز برای کاهش علائم میگرن استفاده می‌شوند.

علائم آغاز میگرن

قبل از آغاز درد میگرن فرد علائمی چون کم شدن سطح انرژی و خستگی، تمایل به خوردن غذا، تحریک پذیری، حالت‌های افسردگی، احساس سوزن سوزن شدن در بازو یا پا وتاری دید دارد.

مدت زمان درد میگرن در افراد مختلف، متفاوت است. در گاهی بعد از ۴ ساعت آرام می‌شود و گاهی روزها فرد را اسیر خود می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته