دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1403 - 12:29

سازمان ملل متحد: طالبان پاکستان بزرگترین شبکه تروریستی در افغانستان است

سازمان ملل متحد: طالبان پاکستان بزرگترین شبکه تروریستی در افغانستان است
یک گروه نظارتی سازمان ملل متحد در خصوص سازمان‌های تروریستی بین‌المللی اعلام کرد که گروه تحریک طالبان پاکستان اکنون بزرگ‌ترین شبکه فعال تروریستی در افغانستان است.
کد خبر : 921939

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه‌های پاکستانی با استناد به تازه‌ترین جمع بندی گروه ارزیابی سازمان ملل متحد درباره داعش و القاعده عنوان کردند که گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان از حمایت رژیم طالبان در افغانستان و القاعده برخوردار است.

در این گزارش با ابراز نگرانی از رشد فزاینده تهدید داعش خوراسان، آمده است که عناصر گروهگ داعش به صورت راهبردی به ایران، پاکستان و کشور‌های آسیای میانه هدایت می‌شوند.

تازه‌ترین جمع بندی ناظران سازمان ملل متحد حاکی از حمایت آنان از مواضع پاکستان است که مدعی استفاده آزادانه تروریست‌ها از جمله طالبان پاکستانی از قلمروی افغانستان و استفاده این عناصر از تسلیحات به جامانده نیرو‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا است.

بر اساس این گزارش، در عین حال حکومت سرپرست افغانستان منکر اتهامات همسایه خود است و از اسلام‌آباد خواسته تا اسناد و شواهد دقیقی درخصوص حضور عناصر تروریستی در خاک افغانستان ارائه دهد.

با این حال سازمان ملل متحد تحریک طالبان پاکستان (TTP) را در حال حاضر بزرگترین گروه تروریستی در افغانستان می‌داند که از حمایت عملیاتی و لجستیکی هم از سوی طالبان افغانستان و هم از جناح‌های شبکه تروریستی القاعده برخوردار است.

این گروه ارزیابی در پانزدهمین گزارش خود عنوان کرد که قدرت جنگجویان طالبان پاکستانی در افغانستان بین ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ نفر است. این گروه به فعالیت خود در سطح قابل توجهی در افغانستان ادامه داده و از آنجا به انجام عملیات‌های تروریستی به داخل پاکستان اغلب با استفاده از اتباع افغان ادامه می‌دهد.

در این گزارش همچنین تمایل طالبان افغانستان برای کاهش تهدید تحریک طالبان پاکستان را با توجه به روابط تاریخی میان آنان زیر سوال برده و به حمایت موقت و مدارای کابل از عملیات‌های طالبان پاکستانی که حتی شامل تهیه سلاح، آموزش و حمایت القاعده شاخه شبه قاره است، اشاره می‌کند.

القاعده به تحریک طالبان پاکستان در انجام حملات تروریستی در داخل پاکستان کمک می‌کند و گروهی دیگر موسوم به "تحریک جهاد پاکستان نیز مسئولیت آن حملات را بر عهده می‌گیرد تا از فشار بر مقامات طالبان افغانستان بکاهد.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که چگونه داعش خوراسان حضور خود را در افغانستان محدود و عملیات خارجی خود را با عوامل بمب گذاران انتحاری و تشویق آنان برای سفر به اروپا، فدراسیون روسیه و دیگر کشور‌های همسایه، گسترش داده است.

این گزارش که عملیات داعش خوراسان را «تاکتیکی و نه راهبردی» توصیف کرده، خاطرنشان می‌کند که توانمندی‌های طالبان افغانستان در مبارزه با تروریسم به ویژه تهدیدات داعش خوراسان ناکافی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته