دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 17:33

استادان و مربیان آموزش بالینی واحد نجف‌آباد «احیای قلبی ریوی پیشرفته» انجام دادند

به همت مرکز آموزش مهارت‌های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی واحد نجف‌آباد کارگاه آموزشی احیای قلبی ریوی پیشرفته ویژه استادان و مربیان آموزش بالینی واحد نجف‌آباد برگزار شد.
کد خبر : 92190

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، کارگاه آموزشی احیاء قلبی ریوی پیشرفته با شرکت اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی و مربیان آموزش بالینی دانشکده در مرکز آموزش مهارت‌های بالینی واحد نجف آباد برگزار شد.


در این دوره آموزشی که تدریس آن را یکی از باتجربه ترین پزشکان اورژانس 115 اصفهان بر عهده داشت، شرکت کنندگان با موارد گوناگون حوادث و شرایط منجر به ایست قلبی ریوی و نحوه مداخله و اجرای پروتکل احیاء قلبی ریوی پیشرفته آشنا شدند.



مهرزاد آرتنگ استاد مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی و مسئول اتاق فرمان اورژانس 115 اصفهان که کار تدریس این دوره آموزشی را بر عهده داشت به خبرنگار آنا گفت:« احیای قلبی ریوی یا سی پی آر، یک روش برای نجات جان افرادی است که قدرت واکنش نشان دادن یا نفس کشیدن را از دست داده‌اند (و یا تنفس طبیعی ندارند). دلایل متعددی برای آنکه تنفس یا ضربان قلب یک فرد متوقف شود، وجود دارد. اما وقتی این اتفاق رخ دهد، یک فرد دیگر می‌تواند با انجام احیای قلبی ریوی، به تداوم گردش خون غنی از اکسیژن تازه در بدن بیمار کمک کند. احیای قلبی ریوی می‌تواند، به فعال شدن مجدد قلب و ریه‌ها کمک کند و از وارد آمدن آسیب جدی به مغز و یا مرگ بیمار جلوگیری کند.»



آرتنگ با توجه به تغییرات انجام شده در پروتکل های مداخله ای برای انجام احیای قلبی ریوی افزود:« در پروتکل 2015 تغییرات اساسی در بکارگیری و مصرف داروهای مورد نیاز صورت گرفته است. از جمله حذف داروی وازوپرسین از فرایند احیا و مصرف داروهای اپی نفرین و آمیودارون است.


در این کارگاه آموزشی یکروزه شرکت کنندگان با مباحث پایه و مهارت های احیا قلبی ریوی (ماساژ قلبی و تهویه موثر)، تکنیک ها و روش های تشخیص زودرس و مدیریت اولیه بیماران دچار ایست قلبی تنفسی و یا پره ارست، مدیریت راه های هوایی پیشرفته مصدومان، مباحث مرتبط با درمان آریتمی های شایع در احیا، تفاوت پروتکل احیاء بزرگسالان و نوزادان، شرایط و الزامات استفاده از الکتروشوک و مراقبت های دارویی در احیا قلبی ریوی و مراقبت های بعد از احیا آشنا شدند.



پس از تکمیل مباحث نظری کارگاه، شرکت کنندگان با حضور در بخش مولاژ مرکز مهارت های بالینی دانشکده نسبت به اجرای عملی مهارت‌های آموخته شده از جمله لوله گذاری داخل تراشه، لوله گذاری فارنژیال و کامبی تیوب و کار عملی با دستگاه الکتروشوک پرداختند.


ارزشیابی این کارگاه به شیوه پیش آزمون پس آزمون به مورد اجرا گذاشته شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته