دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موج جدید آنفولانزای پرندگان؛ آمریکا در حالت آماده‌باش قرار گرفت

موج جدید آنفولانزای پرندگان؛ آمریکا در حالت آماده‌باش قرار گرفت
گزارش‌هایی مبنی بر شیوع بی‌سابقه آنفولانزای پرندگان در میان گاوهای شیرده در ایالات‌متحده، مقامات بهداشت این کشور را شگفت‌زده کرد و آنها را در حالت آماده‌باش قرار داد.
کد خبر : 921777

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حالی که آنفولانزای مرغی یا آنفولانزای پرندگان یک بیماری ویروسی ویژه پرندگان است، دریافت گزارش‌هایی مبنی بر شیوع بی‌سابقه این بیماری در میان گاوهای شیرده در ایالات‌متحده، مقامات بهداشت این کشور را شگفت‌زده کرد و آنها را در حالت آماده‌باش قرار داد.

گزارش‌های دریافتی همچنین حاکی از آن است که تا کنون نتیجه تست چهار کارگر دامداری مظنون به ابتلا نیز در ایالات‌متحده مثبت اعلام شده است.

گونه جدید ویروس آنفولانزای پرندگان که «H5N1» نامیده می‌شود از سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان پخش شده و نه‌تنها باعث مرگ شمار قابل توجهی از پرندگان شده، بلکه عفونت را در میان دیگر حیوانات از آلپاکا گرفته تا گربه‌های خانگی و حتی انسان گسترش داده است.

با این وجود تا امسال هرگز گزارشی مبنی بر آلوده شدن گاوها به این ویروس منتشر نشده بود.

در میان انسان‌ها، افرادی به این ویروس آلوده شدند که در ارتباط مستقیم با پرندگان قرار داشتند؛ از جمله کارگرانی که در بازار پرندگان زنده یا در مرغداری‌ها کار می‌کردند.

اکنون دانشمندان نگران این موضوع هستند که این ویروس به‌گونه‌ای جهش پیدا کند که بتواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود و به این ترتیب یک بیماری همه‌گیر جدید در جوامع انسانی شایع شود.

با این وجود سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در این مرحله، خطر کمی جوامع انسانی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته