دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارسال بیش از ۲۰۰۰ پایان نامه به دبیرخانه همایش علمی زیست عفیفانه

ارسال بیش از ۲۰۰۰ پایان نامه به دبیرخانه همایش علمی زیست عفیفانه
دکتر محمدمهدی طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از ارسال بیش از ۲۰۰۰ پایان‌نامه به همایش علمی زیست عفیفانه تقدیر کرد.
کد خبر : 921737

به گزارش خبرنگار پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از ارسال بیش از ۲۰۰۰ پایان‌نامه با موضوع زیست عفیفانه به این همایش تقدیر کرد و گفت: با نگاه تاریخی به تاریخچه حجاب در غرب می‌بینیم که انقلاب صنعتی در نسل پنجم به دنبال ترکیب هوش انسان ‌وهوش مصنوعی به عنوان یک ابزار است. انقلاب صنعتی از ابتدا نگاهش این بود که زن را از خانه به کارخانه ومزرعه بیاورد. نمادهای انقلاب صنعتی بر مبنای اصالت سود و لذت است و حضور زن را به عنوان کارگر تعریف می‌کند. انقلاب صنعتی نقش زن را در کارخانه تبلیغ می‌کرد و سعی داشت تا هویت وی را به عنوان کارگر تبلیغ کند که این موضوع در راستای همان نگاه ماشین و کارگری و ترویج مصرف گرایی قرار می گرفت.

وی ادامه داد: تمام نگاه غرب معطوف به این است که ارزش ها و هویت خود را از طرق مختلف به دیگر ملل جهان تحمیل کند.طهرانچی بیان کرد: سند ۲۰۳۰ یونسکو نیز بر همین نوع نگاه ترسیم شده است و سعی دارند تا به برابری جنسیتی بیش از اندازه توجه کنند و در این مسیر توجه به مختلط بودن ورزشگاه های کشورمان نیز از همین منظر مورد توجه قرار می گیرد. رییس دانشگاه ازاد اسلامی، چالش علم و فناوری و چالش های بزرگ اجتماعی را ۲ چالش عمده پیش روی بشر در رسیدن به نسل پنجم انقلاب صنعتی عنوان کرد و ضمن ابراز مخالفت با آن اظهار داشت: اما در نگاه ما زن کارگر نیست و مساله زیست عفیفانه مساله سبک زندگی است.

ترویج الگوی سبک زندگی در همایش زیست عفیفانه

در ادامه این مراسم سعید ملماسی ریاست دانشگاه آزاد تهران شمال یکی از اولویت های دانشگاه را توجه به موضوع عفاف و حجاب دانست و گفت: افزایش حکمت و خرد و اندیشه ورزی در این دانشگاه به شدت دنبال می شود. موضوع حجاب توسط دشمن مورد هدف قرار گرفته است و این همایش می تواند کمک کند تا زیست عفیفانه که در مطالعات عمیقی که در این دانشگاه انجام شده است به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و الگویی متناسب با سبک زندگی مبتنی بر عفت را ترویج کند.

ارسال 2000 پایان نامه با موضوع زیست عفیفانه

عاصمه قاسمی مشاور عالی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در ادامه این مراسم، اهداف دانشگاه را مطابق با سند اصلی آن در حال طی مسیر دانست و بیان کرد: دانشگاه بر خود تکلیف می داند که علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، علمی و پژوهشی خود بر فعالیت‌های فرهنگی و سبک زندگی هم تاثیر بگذارد. جهت دهی پژوهش‌ها به مسائلی که چالش‌ و دغدغه جامعه است یکی از فعالیت های دانشگاه است. در این خصوص مشخص کردن برنامه علمی در سامانه دانشگاه آزاد در راستای همین وظیفه است که اولویت ها و دغدغه ها در آن جا قرار می گیرد تا دانشجویان برای فعالیت های پژوهشی و علمی خود به سراغ آن بروند.

وی ادامه داد: برنامه زنان و خانواده یکی از این مسائل است که در این سامانه قرار گرفته است و در آن توجه به زیست عفیفانه هم مورد تاکید قرار گرفته است. در این همایش که امروز در حال برگزاری داریم سعی شده تا ماحصل تحقیقات و پایان نامه هایی که دانشجویان و اساتید به سراغ چنین موضوعاتی رفتند را معرفی و مورد تقدیر قرار دهیم.

وی با اشاره به محورهای این همایش خاطر نشان کرد: این موضوعات فقط به محدود به مسئله حجاب نمی شود بلکه مسائل کلان تری چون سبک زندگی، مد، پوشاک، جنس مخالف، رفتارهای اجتماعی و .... در پایان نامه ها مورد بررسی قرار گرفتند.

قاسمی ادامه داد: پایان نامه‌هایی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به این موضوعات پرداخته شده بود در مرحله اولیه ۲۰۰۰ پایان نامه بود که به دبیرخانه ارسال شدند. بعد از یک پایش اولیه و انتخاب 1460 اثر با بررسی در چند مرحله توسط 24 داور که از اساتید هیت علمی دانشگاه آزاد در رشته های مختلف و از کل کشور بودند در نهایت ۳۲۹ پایان نامه بالاترین امتیاز را در خصوص موضوع زیست عفیفانه کسب کردند که امروز و در مراسم اختتامیه از 20 پایان نامه مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از نوع نگاه ریاست دانشگاه آزاد به این موضوع نهایت تشکر را می کنم که سعی کردند تا به مباحث علمی و نظریه پردازی پیرامون چالش های بانوان و همچنین برگزاری نشست ها چنین همایشی ما را مساعدت کنند.

مغایرت ترویج شهوت خرید رسانه ملی با نظام تربیت اسلامی

در ادامه این مراسم، فهیمه فرهمندپور رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به دو چالش عرفی در موضوع زیست عفیفانه اشاره کرد و گفت: اولین چالش را به صورت کوتاه بیان می کنم و این که تصور مردم جامعه است که می گویند چرا تا موضوعات اقتصادی و فسادهای اجتماعی و اقتصادی وجود دارد باید به حجاب توجه کنیم که این موضوع خیلی به نظرم جای مناقشه ندارد و نباید همه موضوعات را به همدیگر مربوط کنیم. در مورد چالش دوم باید گفت که در جامعه به یک نظام تربیتی یکپارچه نیازمند هستیم و نمی توان موضوعات را در نظام تربیتی از هم تفکیک کرد. باید مفهوم زیست عفیفانه را از انحصار عفت جنسی و محصور کردن آن در پوشش خارج کنیم و بر مفاهیم کلان تری تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: وقتی رسانه ملی با محتوای تبلیغاتی بیش از حد خود در حال ترویج شهوت خرید در میان جامعه است، باعث می شود تا هر چقدر هم در نظام تربیت برای تربیت اسلامی تلاش کنیم نتوان با این چالشی که مدام در حال تبلیغ سود و لذت است مقابله کرد و ره به جایی برد. تا وقتی در مقابله با ترویج تجمل گرایی دچار چالش هستیم چطور می توان به دختران گفت که پوششی متناسب با پوشش اسلامی داشته باشد. به واقع تا وقتی این تعارضات حل نشود نمی توان انتظار تغییراتی را در نظام تربیتی داشت.گفتنی است در این مراسم، مداحی ذاکر اهل بیت علی اکبری و پخش کلیپی از روند برگزاری همایش و ببان نقطه نظرات اساتید و هیات داوران و تقدیر از برترین های زیست عفیفانه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته