دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری دوسالانه دستان مطرح شد؛

صنایع دستی چگونه به زیست ایرانیان بر می‌گردد؟/ رویدادی برای مشارکت دانشجویان در عرصه صنایع دستی

صنایع دستی چگونه به زیست ایرانیان بر می‌گردد؟  رویدادی برای مشارکت دانشجویان در عرصه صنایع دستی
دوسالانه هنری «دستان» رویدادی برای مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در عرصه صنایع دستی است.
کد خبر : 921721

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری دوسالانه سوره با حضور شورای سیاست‌گذاری دوسالانه، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، معاونین، مدیران و اساتید، بیدختی مدیرکل اسبق اموزش وزارت میراث و مشاور کنونی، دانشگاه سوره، دکتر جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره، دکتر محمدی مدیرگروه صنایع دستی دانشگاه سوره ساعتی پیش بیستم تیر ماه در دانشگاه سوره برگزار شد.

هدی ابراهیم پور دبیر جشنواره در ابتدا عنوان کرد: شعار این جشنواره «عالمی دیگر بباید ساخت وزنو ادمی» است. در دنیای امروز که ریشه‌ها و هویت انسانی تحت تاثیر قرار گرفته تلاش کردیم در این راستا کاری هویتی با صنایع دستی کاربردی انجام دهیم.

ایده پردازی، کارافرینی، حفظ هویت و تعامل برای شناسایی استعداد‌های دانشجویان با استفاده از ظرفیت‌های انها، بازنگری مفهوم زیبایی شناسی و ترویج فرهنگ استفاده از پشتوانه‌های تاریخی و معرفی جایگاه صنایع خلاق است.

وی در ادامه افزود: بخش‌های جشنواره شامل نمایشگاه، نشست‌ها و ورکشاپ است، ایده‌ها توسط دانشجویان داده می‌شود، با انتخاب این افراد وارد ورکشاپ‌ها شده و تحت نظر منتور‌ها به محصول نهایی بدون داوری می‌رسند. بجز اثار ورکشاپ‌ها اثار بصورت ازاد نیز اجرا می‌شود.

برنامه برگزاری دوسالانه

ابراهیم پور اظهار داشت: طبق برنامه چیده شده ثبت نام سوم تا دهم مهر ماه و ارسال آثار تا آبان و دریافت اثار منتخب ۲۲تا۲۴ابان و نمایشگاه هم ۱۷تا ۲۲اذر و ایین اختتامیه بیست و یکم آذر برپا می‌شود. برپایی ورکشاپ‌ها از شهریور ثبت نامشان صورت خواهد گرفت و نشست‌ها هم همین زمان انجام می‌شود.

الهام قناعت دانشجوی دانشگاه سوره و دبیر هنری جشنواره نیز گفت: ما یک تعداد نشست و ورکشاپ برای دانشجویان داریم که کار‌ها به بازار کار برسند. این بخش برای دانشجویان متقاضی علاقه‌مند صورت خواهد گرفت.

دکتر جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره نیز در صحبت‌هایی گفت: رویکرد جدید ما حل مسِله و کاربرد هنر در حل مسائل جامعه ایران بوده است. این رویکرد تا بحال در دانشگاه‌های ما کمرنگ بود، بااین تجربه دانشجو متوجه می‌شود با اموخته هایش می‌تواند هم جنبه زیبایی شناسی و هم مسئولیت اجتماعی اش را بکار بگیرد.

وی در این باره افزود: تمامی نهاد‌های مشارکت کننده ما از وزارت علوم، حوزه هنری، میراث فرهنگی و …. هستند که بیشتر هم خواهند شد. تلاش داریم بفهمیم دانشجویان در مسئله صنایع دستی چه گره گشایی می‌توانند بکنند.

جوادی یاداور شد: در اینجا کارگاه‌های جشنواره با یک رویکرد بینارشته‌ای برای ایده پردازی و معرفی رویکرد برای دانشجویان خواهیم داشت. نهاد‌هایی که علاقه‌مند درگیر کردن هنرمندان هستند هم می‌توانند بکمک ما بیایند.

بیدختی هم گفت: من عذرخواهی دکتر جلالی را خدمت شما ابلاغ می‌کنم که در این جلسه نتوانست شرکت کند. ما در ورکشاپ‌ها امکان داریم در بهترین شکل کنار دانشجویان باشیم. پس ما به این جشنواره هم اینطور نگاه می‌کنیم که مشکلی از صنعت گران حل بکند.

هدی محمدی مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه سوره و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره در صحبت هایی گفت: این جشنواره تنها در سطح دانشگاه سوره نیست، سایر دانشگاه ها در شهرستان ها هم فراخوان رفته است. جنبه ملی بودن برای ما هم مغتنم است و امید به خدا با همکاری دانشگاه های سراسر کشور برپا کنیم.

وی بااشاره به اهمیت بارگشت صنایع دستی به زنجیره اصلی زندگی گفت: ما سعی کردیم تابع تصمیمات اسناد بالادستی و سیاست های کلان باشیم منتها تلاش داریم به نهادهای خصوصی هم تاکید داریم و تلاش داریم این ارگانها در عرصه زیست  زندگی را فعال کنیم. 

اهداف دانشگاه های نسل چهارم یا کارآفرین اهدافشان این است که دانشجویان را وارد بازار کار کنیم.

احمدرضا  کاویار مدیر فرهنگی دانشگاه سوره و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره دستان  نیز گفت: یک مزیت دانشجویان صنایع دستی هماهنگیبا همدیگر است. امیدواریم این دوسالانه هم خوب و قوی برپا شود تا قطبی برای صنایع دستی در کل کشور شویم. 

ابراهیم‌پور در بخش پرسش و پاسخ گفت: به نظر من، تولید اثر و دیده شدن دانشجو در بحث پیامدها بسیار مهم است. تاثیر ما در رشته سرامیک در دوره اول این رشته را احیا کرد و‌ گسترش داد.  

جوادی اظهار داشت: دانشگاه سوره به عنوان دانشگاه خصوصی رفت و آمد مدیران را هم دارد، به هرحال این  می‌توانیم تضمین کنیم  که تا ما هستیم دوسالانه  برپا شود. دانشگاه یک مرکز کارافرینی را امسال راه انداخته و ارتباطات خوبی با نهادها راه انداخته ، خود ما در معاونت فرهنگی یک بازارچه دانشجویی تحت عنوان تیمچه راه انداختیم و بیشتر هم بچه‌های صنایع دستی در ان هستند.  

در ادامه از پوستر دوسالانه رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته