دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1403 - 14:05
کریمی در گفت‌وگو با آنا اعلام کرد؛

راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی حقوق در بجنورد/ وقتی یافتن شغل برای لیسانسه‌ها دشوار است

راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی حقوق در بجنورد  وقتی یافتن شغل برای لیسانسه‌ها دشوار است
سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد از راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی حقوق در این دانشگاه خبر داد و گفت: یافتن شغل برای لیسانسه‌های رشته حقوق دشوار شده است.
کد خبر : 921703

مسعود کریمی سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: حقوق یکی از محبوب‌ترین رشته‌های داوطلبان گروه علوم انسانی است و در حال حاضر به‌دلیل توسعه و افزایش تعداد زیاد دانش‌آموختگان این رشته از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی که وارد بازار کار می‌شوند، یافتن شغل مناسب برای دانش‌آموختگان لیسانس با دشواری‌هایی توأم است؛ به‌خصوص متقاضیانی که علاقه‌مند به کار خاصی همچون وکالت هستند، با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند.

وی عنوان کرد: دانشجو یا دانش‌آموخته علاقه‌مند می‌تواند حین یا پس از تحصیل با کسب مهارت لازم، در شغل‌های متنوعی مانند وکالت دعاوی دادگستری، مشاور حقوقی بانک‌ها، شهرداری‌ها، شرکت‌ها، وزارتخانه‌ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی جذب شود و درآمد مناسبی کسب کند.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با بیان توضیحاتی درباره راه‌اندازی مدرسه عالی حقوق در دانشکده مهارت گفت: راه‌اندازی مدرسه عالی حقوق در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد و با استفاده از ظرفیت اعضای توانمند هیئت علمی واحد بجنورد، این فضا را مهیا کرده تا ضمن آمادگی دانشجویان، دانش‌آموختگان و علاقه‌مندان یادگیری حقوق، گامی هرچند کوچک در راه معرفی و گسترش این رشته بردارد؛ چراکه با توجه به پایش منطقه‌ای در رشته‌های حقوق بیشترین تقاضای دوره‌های آموزشی وجود دارد.

کریمی افزود: با توجه به سابقه حوزه معاونت سما و دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌شمالی و نیز عملکرد آموزشی سال‌های قبل آن و عملکرد کشوری آکادمی تخصصی حقوق (که همکار مدرسه در برگزاری دوره‌ها خواهند بود) در برگزاری دوره‌های آزمونی و کاربردی در رشته حقوق و نتایج درخشان و کسب رتبه‌های برتر در کشور، کسب بالاترین تراز علمی آزمون‌های حقوقی در سطح کشور و اقبال عمومی به این مراکز موجب کمرنگ شدن حضور رقبای دیگر شده است.

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی درراستای توسعه مدرسه

وی با تأکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی درراستای توسعه مدرسه خاطرنشان کرد: به طور حتم برگزاری دوره‌ها در سایر نقاط استان خراسان‌شمالی و حتی برگزاری دوره‌های مجازی و با کیفیت مطلوب، توسعه مدرسه را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین باید در طول سال‌های متمادی فعالیت‌های مدرسه با اولویت گسترش و توسعه دانش بسط داده شود که برای تحقق این مهم، تأسیس شعبه در مراکز شهرستان‌های استان خراسان‌شمالی  امری الزامی است.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: در کنار فعالیت‌های عنوان شده، تعامل با نهاد‌ها و ارگان‌های درخواست‌دهنده، خدمات نیز بر رشد و توسعه مدرسه عالی مهارت مؤثر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تبیین کرد: با توجه با پیگیری‌های انجام شده، اقدامات خوبی برای تأسیس مدارس عالی در حوزه علوم تربیتی، مدیریت و مامایی صورت گرفته است؛ چراکه دانشکده مهارت و کارآفرینی آمادگی دارد بستر لازم برای راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی از منظر ایجاد کسب و کار در محیط دانشگاه فراهم سازد.

کریمی بیان کرد: مطابق آیین‌نامه ابلاغی مربوط به تأسیس مدارس عالی مهارتی، علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌ها و طرح توجیهی مدرسه موردنظر خود را به دانشکده مهارت ارائه کنند تا مکاتبات لازم با مراجع مربوطه برای صدور مجوز تأسیس و راه‌اندازی صورت گیرد.

وی درباره نحوه اعطای مجوز تأسیس مدارس مهارتی اظهار کرد: ارسال درخواست مجوز به دانشکده مهارت و کارآفرینی، معرفی مدیر مدرسه و تهیه طرح توجیهی و بیزینس پلن به دانشکده مهارت مراحل نحوه اعطای مجوز تأسیس مدارس مهارتی است که درخواست متقاضی در دانشکده مهارت بررسی و همراه با مدارک لازم به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال می‌شود.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد افزود: مدارس عالی مهارتی به دو شکل درون‌سازمانی و یا مشارکتی تأسیس می‌شوند که در مدل درون‌سازمانی، واحد دانشگاهی، متقاضی تأسیس مدرسه می‌شود و مدیر مدرسه از میان کارکنان واحد تعیین می‌شود و در مدل مشارکتی نیز ارگان‌ها یا سازمان‌ها متولی راه‌اندازی  مدرسه در جوار دانشگاه یا صنایع خواهد بود و با تعیین مدیر مدرسه از جانب مؤسس نسبت به اداره مدرسه به صورت مشارکتی اقدام خواهد شد که قدرالسهم مؤسس در این نوع تأسیس، از حداقل ۷۰ درصد شروع می‌شود.

کریمی بیان کرد: تمام عواید و درآمد‌های مدارس عالی مهارتی ابتدا به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز و سپس سهم مدرسه مطابق قرارداد مشارکت به حساب مدیر مدرسه ریخته خواهد شد.

وی ضمن توضیح درآمد‌های غیرشهریه‌ای در مدارس عالی مهارتی خاطرنشان کرد: مطابق شیوه‌نامه‌های ابلاغی، راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی می‌تواند به ایجاد درآمد‌های غیرشهریه‌ای در واحد‌های دانشگاهی بینجامد و در مدل مشارکتی نیز نوعی ایجاد کسب و کار برای مؤسسان است که می‌تواند از ظرفیت مخاطبان درون‌دانشگاهی یا کارکنان و کارگران جوار صنایع و سازمان‌ها به نحو مطلوبی به عنوان مهارت‌آموزان مدرسه بهره‌مند شود.

دوران تحصیلی در دانشگاه زمان طلایی برای مهارت‌آموزی است

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: دانشکده مهارت و کارافرینی واحد بجنورد در تعامل سازنده با معاونت‌های دانشگاه تلاش دارد تا شعار «هر دانشجو یک مهارت» و یک تخصص را در سطح وسیعی از جامعه دانشجویی شاغل به تحصیل محقق سازد که در این رابطه به طور مشخص معاون فرهنگی و دانشجویی نیز متولی تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت یک تخصص است که در این زمینه با هم‌افزایی مثبت بین این دو حوزه قرار است در تعاملی سازنده، دوره‌های مشترک مهارتی برگزار شود.

کریمی افزود: برای تعطیلات تابستان نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی برای برگزاری دوره‌هایی همچون تکنسین داروخانه، تعمیر تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و نیز دوره‌های توانمندسازی مختص دانشجویان پرستاری، مامایی و دامپزشکی شده است.

وی تشریح کرد: با توجه به موافقت تأسیس مدرسه عالی مهارتی حقوق در دانشکده مهارت در سی و نهمین جلسه شورای تخصصی مدارس عالی مهارتی، دانیال فرهادی به‌عنوان مدیر مدرسه عالی حقوق منصوب شد که امید است در مراحل بعدی، با قدمی استوار بتوانیم مدارس عالی مهارتی با موضوعات متنوع را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با تأکید بر یادگیری مهارت‌های گوناگون در دوران دانشجویی خاطرنشان کرد: دوران تحصیلی در دانشگاه زمان طلایی برای مهارت‌آموزی است که دانشجویان باید تلاش کنند فارغ از آموزش‌های نظری، خود را با آموزش‌های فنی و مهارتی بیگانه ندانند و همواره در کنار رشته تخصصی تحصیلی خود، یکی از موضوعات فنی و مهارتی را دنبال کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب