بررسی وضعیت نابرابری آموزش عالی در ایران: براساس دادهها و شواهد آماری
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نهمین نشست از سلسله نشستهای نقش دولت در تأمین مالی آموزش عالی با موضوع «بررسی وضعیت نابرابری آموزش عالی در ایران: براساس دادهها و شواهد آماری» در مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد.
این نشست که پیرامون اصل سیام قانون اساسی و ضرورت اجراییسازی آن برنامهریزی شده بود با حضور بهروز طهماسب کاظمی، معاون پژوهشی مرکز، پژوهشگران دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ، دفتر مطالعات بخش عمومی و سایر علاقهمندان برگزار شد.
مهران ابراهیمیان بهعنوان سخنران این نشست، بعد از بیان مفروضات و با اتکا به مطالعات بینالمللی، دادههای بودجه خانوار سازمان آمار کشور، دادههای مربوط به ۲۰ هزار داوطلب پذیرفته شده نهایی بههمراه دهک درآمدی خانوار آنها به بحث پیرامون نرخ پوشش تحصیلی و نسبتهای نابرابر آن در دهکهای مختلف به تفکیک نوع دانشگاه، نقش تحصیلات والدین، درآمد خانوار، سهم دهکهای درآمدی از جمعیت دانشجویان و به تفکیک نوع دانشگاه (دولتی و غیردولتی)، توزیع دهکها در رتبههای پذیرفتهشدگان کنکور به تفکیک گروه آموزشی و سهمیه مناطق، هزینه سرانه آموزشی فرزندان در مقطع متوسطه دوم و... پرداخت.
همچنین حاضرین در این نشست به فراخور نکات خود را پیرامون مباحث مطرح شده بیان کردند و در پایان نیز نتایج کلیدی و راهکارهای پیشرو از سوی سخنران ارائه شد.
انتهای پیام/