دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 16:35

حجت الاسلام رفیعی: در عصر کنونی انکار خدا و معاد معنایی ندارد

عضو هیات علمی جامعه المصطفی گفت: انکار خدا و انکار معاد با توجه به پیشرفت های علمی و آگاهی به شگفتی های آفرینش دیگر جایگاهی ندارد.
کد خبر : 92168

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از حوزه‌نیوز، حجت الاسلام ناصر رفیعی امروز در سلسله مباحث خود که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به آیه 45 سوره مبارکه نور، گفت: در این آیه از قرآن کریم درباره منشأ حیات بر روی کره زمین بحث شده است و بیان می‌دارد که حیات همه جنبندگان از آب است.


وی یکی از مباحث پیچیده علمی را آغاز و نحوه تشکیل حیات بر روی کره زمین عنوان کرد و گفت: درباره خلقت انسان و پیدایش حیات بر روی زمین سخن بسیار گفته‌اند، ولی آنچه قرآن کریم به آن پرداخته، به صورت کلی است، چراکه قرآن کتابی است که تنها به یک موضوع اختصاص ندارد.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی افزود: در ادامه این آیه خداوند بیان می‌دارد که برخی از این موجودات بر روی شکم راه می‌روند، برخی بر روی دو پا و برخی هم بر روی چهار پا. در پایان این آیه بیان شده است که خداوند بر هر چیزی تواناست.


وی درباره دلیل تأکید بر توانا و قادر بودن خداوند بر تمامی امور در این آیه گفت: از دلایل این، توحید و خداشناسی است. یکی از مهم ترین راه های خداشناسی نگاه به آثار موجودات است. زمانی که انسانی مخلوقی از مخلوقات الهی را مشاهده می‌کند، باید به توانایی خالق آنها پی ببرد.


رفیعی با اشاره به برخی نظریات درباره انکار خدا گفت: انکار خدا و انکار معاد با توجه به پیشرفت‌های علمی و آگاهی به شگفتی‌های آفرینش دیگر جایگاهی ندارد.


وی با بیان این که خداوند در این آیه، انسان را در کنار سایر موجودات قرار داده است، گفت: انسان از نظر جنبده بودن و راه رفتن و حواس خود، مانند سایر موجودات و حیوانات است؛ حتی برخی حیوانات هستند که از این جنبه‌ها، خیلی بالاتر از انسان هستند.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی عقل، حیا و دین را وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات عنوان کرد و گفت: انسانی که این سه وجه تمایز را در خود نادیده بگیرد، نه تنها تفاوتی با حیوانات ندارد، بلکه چون داشته های خود را از دست داده است، پست تر از آنها است.


وی افزود: خداوند انسان را تکریم کرده است، فرشتگان را ملزم به سجده کردن به او کرد، انسان حامل امانت الهی است، خدا انسان را جانشین خود بر روز زمین قرار داده و تمام موجودات آسمان و زمین را مسخر او قرار داده است؛ انسان با عقل و حیا و دین به این مقام دست یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب