دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست نمایش «دریادلان» مطرح شد

مسافر آستانه: تصمیم‌گیران کلان برای بزنگاه‌های فرهنگی و مذهبی ما برنامه کلان ندارند/ شفیعی: کارکردن در حوزه دفاع مقدس ضدارزش شده است

نشست نمایش «دریادلان» صبح امروز 19 خرداد ماه با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حسین مسافر آستانه مشاور هنری، امیرحسین شفیعی کارگردان اثر، علی براتی طراح حرکات نمایش، علی کشوری و حامد زحمتکش برگزار شد.
کد خبر : 92161

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، امیرحسین شفیعی در این نشست به چگونگی ایده اجرای «دریادلان» اشاره کرد و گفت: «در زمان کشف و بعد از آن نیز تشییع پیکر شهدای غواص موجی از احساسات جامعه را فرا گرفته بود که این فضا تاثیر بسزایی نیز بر روی من گذاشت و باعث شد تصمیم به اجرای این نمابش بگیرم.»


وی اظهار کرد: «این جریان باعث شد که نمایش شکل مردمی‌ به خود گیرد و مخاطبانی که علاقه‌ای به آثار با موضوع جنگ و دفاع مقدس هم ندارند، با کار همراه شوند. ما تلاش کردیم در تولید این اثر خلاقیت به خرج دهیم و از شعار دادن و تکرار در المان‌ها و موقعیت‌های شبیه هم بپرهیزیم.»


حسین مسافرآستانه نیز بیان کرد: «هنر متأثر از اتفاقات پیشرویی است که در سطح منطقه و یا ابعاد بزرگتر یعنی سطح جهانی رخ می‌دهد. اتفاقات پیرامون هنرمند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و او در واکنش به آنچه در جامعه رخ می‌دهد بر حسب توانایی در حوزه خود به خلق اثر می‌پردازد. گاه ممکن است کاری سفارش داده شود و صرفا فعالیت به انجام وظیفه منتهی شود در حالی که وقتی احساسات هنرمند در یک موضوع برانگیخته می‌شود قطعاً اثر ماندگاری تولید و اجرا می‌شود.»


وی تاکید کرد: «دریادلان با برانگیختگی هنرمند شروع شد و نطفه آن با نگاه و خواست آرمانی هنرمند شکل گرفته است. شهدای غواص و حضور مردم در مراسم تشییع آنها روح تعهد در جامعه‌ای که سالها از فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفته بود را احیا کرد و احساسات نسلی را برانگیخت که یا در دوره دفاع مقدس زنده نبودند و یا اهمیتی به فرهنگ دفاع مقدس نمی‌دادند. بازگشت شهدا جریانی ایجاد کرد که افراد را تحت تاثیر قرار داد.»


مسافر آستانه در سخنانش یادآور شد: «شفیعی در آغاز کار نه قصه را می‌دانست و نه فکری برای اجرا داشت. او سعی کرد با شنیدن نظرات به نتیجه برسد بنابراین این طرح در آغاز در وی بارور شد.»


هنرمندان درخصوص مخاطبان خود مطالعه کنند


وی در سخنانش پیشنهاد داد هنرمندان بر روی مخاطبان خود مطالعه کنند چراکه این امر می‌تواند راهگشای موفقیت در آثار دفاع مقدس باشد. مسافرآستانه در اظهاراتش به این نکته اشاره کرد که ارائه آماری از میزان مخاطبان در آثار نمایشی کافی نیست بلکه باید میزان تاثیرگذاری آثار بر روی مخاطبان مورد بررسی قرار گیرد.


در ادامه علی کشوری که از مخاطبان نمایش «دریادلان» در چند شب اخیر بوده است، به همذات‌پنداری کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با جنگ ارتباط داشته‌اند با شخصیت‌های این اثر اشاره کرد.


وی بیان کرد: «در تمام دنیا درام غم‌انگیزتری از دوره جنگ که هر کس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نداشته‌ایم. پیداکردن باقی مانده اجساد نشانگر این است که بر شهدا چه گذشته است. تاکنون نمود عینی به این شکل و شمایل وجود نداتشه که عده‌ای پیدا شوند و مردم ذهنشان اینچنین درگیر آنها شود.»


کشوری در ادامه به لزوم حمایت بخصوص یاری اصحاب رسانه از آثار ارزشی که با موضع شهدا و دفاع مقدس تولید می‌شوند اشاره کرد.


کوروش زارعی نیز عنوان کرد: ««دریادلان» نشان داد اگر روی اثر دفاع مقدسی به درستی کار کنیم مخاطب قطعاً به تماشای آن خواهد نشست اما دم دستی نگاه کردن به این مضمون با دافعه‌ها همراه خواهد بود.»


بی‌تفاوتی نسبت به وقایع تاریخی به مسئولان باز می‌گردد


وی در سخنانش تاکید کرد: «بخشی از بی‌تفاوتی نسبت به وقایع تاریخی به مسئولان باز می‌گردد که باعث محدود شدن اجراها به ایام خاص می‌شود.»


مردم قدردان ایثارگری ها و جانفشانی های رزمندگان هستند


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به شباهت‌های اتفاقات در روز عاشورا با جنایت‌های واقعه کربلای 4 تصریح کرد: «این‌که بعد از گذشت سالها، در مراسم تشییع شهدای غواص شاهد حضور گسترده مردم هستیم نشانگر این است که مردم قدردان ایثارگری‌ها و جانفشانی های رزمندگان هستند و از سویی دیگر تولید آثاری با چنین مضامین نشان از علاقه‌ هنرمندان برای خلق چنین آثاری است، بنابراین برای رشد هرچه بیشتر در تولید چنین نمایش هایی لازم است که بستر فراهم شود.»


تصمیم‌گیران کلان برای بزنگاه‌های فرهنگی و مذهبی ما برنامه کلان ندارند


مسافرآستانه در ادامه انتقاد کرد: «متأسفانه مسئولان و تصمیم‌گیران کلان فرهنگی برای بزنگاه‌های فرهنگی و مذهبی ما برنامه کلان ندارند و همین باعث مناسبتی شدن اجراها می‌شود. متأسفانه شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ما جایی ندارد. چراکه اگر این نگاه وجود می‌داشت، امکانات و بودجه لازم برای این ارزش‌ها نیز در نظر گرفته می‌شد. مسئولان ما به شدت بریا مسائل ارزشی بی‌برنامه هستند.»


وی ادامه داد: «نمی‌توان اجرای نمایش را محدود به زمان خاص کرد چراکه «دریادلان» نشان داده که نمایش می‌تواند بدون اجرا در مناسبت خاص به موفقیت رسد و با سیل مخاطبان روبه‌رو شود.»


مشاور هنری «دریادلان» در خصوص اتفاقات اخیر و شایعاتی که مبنی بر صرف بودجه کلان برای اجرای «دریادلان» منتشر شده است گفت:‌ «عده‌ای جاهل درباره کار فرهنگی و تئاتر تعابیر غلط به بار آوردند که زمینه‌ساز بهره‌وری دشمنان را فراهم می‌شد در حالی که «دریادلان» آغاز یک حرکت در نوع نگاه به هنر است که می‌تواند مداومت آن اتفاقات بزرگ در تاریخ تئاتر کشور ایجاد کند.»


نسبت به چیزی که علم نداریم قضاوت نکنیم


وی یکی از آفت‌های جامعه را قضاوت‌کردن‌های ناشی از جهل و به دور از تخصص معرفی کرد و در ادامه تاکید کرد: «بهتر است اگر نسبت به چیزی علم نداریم، نسبت به آن به قضاوت ننشینیم.»


کار دفاع مقدس به معنای دریافت بودجه کلان نیست


در ادامه امیرحسین شفیعی نسبت به بی‌مهری‌هایی که برخی افراد نسبت به این اثر داشته‌اند و همچنین ترویج شایعاتی مبنی بر دریافت بودجه کلان برای اجرا «دریادلان» عنوان کرد: «این اثر نمایشی نیست که کمک هزینه بیشتری نسبت به دیگر آثار از ارشاد یا نهادهای دیگر گرفته باشد. این‌که فکر کنیم هرکس سراغ موضوع دفاع مقدس می‌رود میزان زیادی پول دریافت کرده است اصلا درست نیست. ضمن این‌که اگر در تولید نمایش افراد و یا کارگردان دغدغه مالی داشته باشند و به دنبال کسب درآمد هرچه بیشتر باشند قطعاً نمی‌توانند نمایشی دلی و تاثیرگذار اجرا کنند.»


کار کردن در حوزه دفاع مقدس ضدارزش شده است


وی ادامه داد: «کارکردن در حوزه دفاع مقدس بسیار سخت است زیرا هم دوستان و هم همکاران را در این راه از دست می‌دهیم، شاید دلیل این امر این باشد که کارکردن در حوزه دفاع مقدس در شرایط فعلی ضدارزش شده است و به افراد این حوزه انگ زده می‌شود، در حالی که با اجرای کارهای چیپ و بی‌ارزش مورد تشویق قرار می‌گیریم. شرایط به گونه‌ای شده که گاه افراد فکر می‌کنند شاید بهتر باشد بعد از اجرای نمایش با موضوع دفاع مقدس چند اثر کمدی یا روشنفکرانه اجرا کنند و اجرای نمایش های ارزشی را به چند سال یک بار موکول نمایند.»


در ادامه روح‌اله زندی فر که امور رسانه‌ای این اثر را برعهده دارد به مشقت‌هایی که شفیعی از نگهبانی دکور و وسایل اجرای نمایش تا اجرا در هوای نامساعد اشاره کرد و افزود: «این‌که هنرمندان از این نمایش دیدن نمی‌کنند دلیلش آثار نامطلوبی است که پیش از این تولید و اجرا شده است. «دریادلان» کاری را که 25 سال پیش «خورشید کاروان» کرده را انجام داده است.»


امروز کار در عرصه فرهنگی پایمردی می‌خواهد که کمتر از شهادت نیست


مسافر آستانه خطاب به امیر حسین شفیعی درباره ناملایمات و دشمنی‌هایی که این روزها از سوی اهالی هنر و دشمنان انقلاب و ارزش‌ها تحمل می‌کند، گفت: «تمام ناملایمات تاوان انتخابی است که خود کرده‌ای، می‌توانستی همچون خیلی از افراد که در زمان جنگ کشور را رها کرده و رفتند، به نمایش‌های دیگری بپردازی اما تو به عنوان یک هنرمند همچون شهدا دست به انتخاب زده‌ای. می‌توانی به راحتی با تغییر موضوع آثارت و کنارگذاشتن این حوزه حتی بیشتر از قبل عزیز شوی، مخصوصا در مقابل مدیران. چراکه متأسفانه امروزه آنها از جریان روشنفکرانه بیشتر حمایت می‌کنند. توجه داشته باشید که کسی که برای دفاع از کشور می‌رود شهادت را می‌پپذیرد و امروز کارکردن در عرصه فرهنگی پایمردی می‌خواهد که کمتر از شهادت نیست.»


وی خطاب به شفیعی گفت: «نباید در فعالیت در حوزه دفاع مقدس به دنبال تایید دیگران باشید. در این راه کسانی که از سنگر تو نیستند با وجود این‌که شهید و شهیدان برایشان عزیز هستند، با انتقادهایشان در راستای منافع خود حرف می‌زنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته