دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1403 - 19:48

آمریکا در گرجستان به دنبال چیست؟

آمریکا در گرجستان به دنبال چیست؟
روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن مصمم است پس از نتایج انتخابات پارلمانی آینده، به تغییر رژیم در گرجستان دست یابد.دولت بایدن قبلاً یک کمپین اطلاعاتی گسترده برای بدنام کردن حزب حاکم رویای گرجستان توسعه داده و حالا آنها قصد دارند از این هم فراتر روند.
کد خبر : 921558

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) در بیانیه‌ای که نشان از گرم‌شدن روابط مسکو با همسایه خود است هیچ شواهدی برای اثبات ادعای خود مطرح نکرده اما تاکید کرده که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در گرجستان است.

مقام‌های آمریکایی فعلا واکنشی به این ادعا نداشته‌اند اما سخنگوی وزارت خارجه این کشور پیشتر و در ماه ژوئن در پاسخ به اتهامات مشابه گرجسنان، هرگونه نقش داشتن یا طرح‌ریزی برای چنین برنامه‌هایی را رد کرده بودند. 

حزب حاکم رویای گرجستان هم فعلا در این رابطه اظهار نظر نکرده اما مقام‌های گرجی تاکنون بارها کشورهای غربی را به حمایت از گروه‌های مخالف گرجستان برای کشاندن این کشور به رویارویی با روسیه متهم کرده‌اند.

گرجستان علیرغم اعتراضات خیابانی و محکومیت غرب، در ماه ژوئن قانونی را در مورد «عوامل خارجی» تصویب کرد که تنش‌های داخلی را در این کشور به شدت گسترش داده است. این قانون که مخالفان آن‌را قانون روسیه می‌خوانند با واکنش آمریکا و اروپا رو به رو شده و احتمال پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا به شکل قابل توجهی کم می‌کند.

در همین حال در این مدت روابط گرجستان با روسیه رو به بهبود رفته و تفلیس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین خودداری کرده است.

مقامات روسی بارها از آنچه «موقعیت میانه‌رو» گرجستان در قبال اوکراین می‌نامند، تمجید کرده‌اند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: گرجستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته