دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1403 - 19:20

حزب کارگر اولین جلسه مجلس عوام انگلیس را برگزار کرد

حزب کارگر اولین جلسه مجلس عوام انگلیس را برگزار کرد
حزب کارگر انگلیس در انتخابات هفته پیش موفق شد با کسب ۴۱۲ کرسی از ۶۵۰ کرسی اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند و قدرت را به مدت پنج سال در دست بگیرد.
کد خبر : 921556

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجلس عوام انگلیس امروز (سه‌شنبه) برای نخستین بار پس از برگزاری انتخابات سراسری این کشور، با اکثریت حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» تشکیل جلسه داد.

در این جلسه حزب کارگر پس از ۱۴ سال در کرسی‌های دولت و سایر نمایندگان این حزب نیز پشت سر آن نشستند. حزب محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک نیز که شکست سنگینی را در انتخابات تجربه کرد، در کرسی‌های مقابل دولت نشستند تا به‌عنوان حزب اپوزیسیون سیاست‌های دولت را در پنج سال آینده به چالش بکشند.

حزب کارگر انگلیس در انتخابات هفته پیش موفق شد با کسب ۴۱۲ کرسی از ۶۵۰ کرسی اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند و قدرت را به مدت پنج سال در دست بگیرد. استارمر ساعاتی پی از اعلام نتایج نهایی انتخابات، اعضای کابینه خود را معرفی کرد.

حزب محافظه‌کار نیز که از سال ۲۰۱۰ سکان دولت را در دست داشت، با از دست دادن ۲۵۲ کرسی از جمله شماری از اعضای دولت سابق، شکست سنگینی را تجربه کرد. سوناک روز گذشته (دوشنبه) اعضای جدید کابینه سایه را معرفی کرد اما هم‌زمان گفت که از رهبری این حزب کنار خواهد رفت.

بر اساس گزارش‌ها اعضای فراکسیون حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ عصر امروز تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره سرنوشت رهبری این حزب تصمیم‌گیری کنند. هنوز مشخص نیست کدام‌یک از اعضای این حزب برای مسند رهبری حزب رقابت خواهند کرد.

در نشست امروز، ابتدا لیندزی هویل بار دیگر به‌عنوان رئیس مجلس عوام انتخاب شد و سپس کی‌یر استارمر در قامت نخست‌وزیر سخنرانی کرد. به دنبال آن ریشی سوناک و همچنین سایر رهبران احزاب سیاسی مطالبی را عمدتاً در خوشامدگویی به یکدیگر و نمایندگان جدید مجلس بیان کردند. سوناک در سخنان امروز خود از طرفداران حزب محافظه‌کار، به دلیل نتیجه انتخابات هفته گذشته عذرخواهی کرد و گفت مسئولیت این باخت را می‌پذیرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، مراسم گشایش رسمی پارلمان انگلیس چهارشنبه هفته آینده طی تشریفاتی با حضور چارلز سوم، پادشاه انگلیس برگزار خواهد شد. طبق رویه‌های سیاسی، پارلمان پس از نطق عالی‌ترین مقام سلطنتی رسمیت پیدا می‌کند و تا آن زمان، بحث‌وجدل و قانون‌گذاری در آن صورت نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته