دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پرسش و پاسخ اهالی رسانه با سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد؛

آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور/ ۲۴ زندان فرسوده باید تخریب شوند

آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور  ۲۴ زندان فرسوده باید تخریب شوند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: ۲۴ زندان فرسوده داریم که باید تخریب شوند؛ البته همه زندان‌ها قرار نیست منتقل شود، زندان‌هایی که شرایط لازم‌ را دارند، منتقل می‌شوند و سیاست دستگاه قضائی در این زمینه جدی است.
کد خبر : 921503

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه یا حضور خبرنگاران برگزار شد.

امام حسین(ع) نافی ظلم و احیاگر ارزش‌های انسانی، اسلامی و اخلاقی بود

وی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با تسلیت ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش گفت: عشق به امام حسین (ع) عشق به تمام خوبی‌ها است، ایشان مظهر شجاعت، لیاقت، اقتدار، سخاوت و عدالت و همه آنچه که بتوان به عصاره خوبی‌ها از آن یاد کرد، است.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه امام حسین (ع) الگویی است برای تمام انسان‌هایی که می‌خواهند آزاد، آزاداندیش و ظلم‌ستیز باشند، گفت: امام حسین (ع) الگویی از امر به معروف و نهی از منکر است و الگوی اخلاص برای تمام کسانی که به دنبال خدمت به خلق‌الله هستند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) نافی ظلم و احیاگر ارزش‌های انسانی، اسلامی و اخلاقی بود و در حقیقت مسیر را که بر طول تاریخ برای ما ترسیم کرده نشان دهنده راه حق از باطل، نور از ظلمت و شر از خیر است از این طریق ما مسلمان‌ها به خود می‌بالیم که سرور و سالار ما حضرت اباعبدالله الحسین است.

جهانگیر بیان کرد: در این واقعه بی‌نظیر عبرت‌های بسیاری نیز نهفته است که امام خمینی (ره) برای مقابله با بدعت‌ها و روشنگری برای خلق خدا تا لحظه شهادت از پای ننشست.

حضور مسئولیت شناسانه مردم با تعداد ۵۵ میلیون رای در دو مرحله نشانگر اوج مردم سالاری دینی است

وی افزود: حضور مسئولیت شناسانه مردم با تعداد ۵۵ میلیون رای در دو مرحله نشانگر اوج مردم سالاری دینی در نظام اسلامی است.

جهانگیر با بیان اینکه باید رقابت‌ها تبدیل به وفاق شود، گفت: باید به دولت محترم کمک کنیم تا سریعتر به مسایل اساسی اعم از اقتصادی  و معیشتی مردم بپردازد و با ساز وکارهایی که دولت در پیش می گیرد، شاهد رفاه بیشتر مردم باشیم.

اخطار سخنگوی قوه قضائیه به فعالان فضای مجازی

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تذکر به برخی فعالان فضای مجازی در عرصه انتخابات اظهار کرد: در حال حاضر که انتخابات به اتمام رسیده است به کسانی که به گونه‌های مختلف و در طیف‌های مختلف در فضای مجازی فعال بودند، توصیه می‌شود که رعایت نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظر‌های خود انجام دهند و اجازه ندهند که با ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی موجبات خوشحالی دشمن فراهم شود. اگر تداوم رفتار مجرمانه بعضی از اقشار اعم از افرادی که در هر سمت و جایگاهی باشند را مشاهده کنیم حتما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

در مرحله دوم 3980 نفر به خاطر تخلفات انتخابی مورد توجیه و ارشاد قانونی قرار گرفتند

جهانگیر اضافه کرد: در همین رابطه 100 نفر احضار شدند و تذکرات لازم داده شد؛ در مرحله دوم انتخابات 113 نفر که مرتکب جرایمی شده بودند دستگیر شدند که اکثر آنها در پایان همان روز با اخذ تعهد و وثیقه فعلا آزاد شدند.

بهره‌بردار معدن شازند احضار و برای او قرار متناسب صادر شده است/ فعلاً آزاد است

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده ریزش معدن  و بهره بردار آن توضیح داد: بلافاصله پس از اخذ گزارش ریزش معدن شن و ماسه‌ای که در نزدیکی شازنده اراک بود مقامات قضائی در محل حاضر شدند دستورات قضائی لازم داده شد. دو جنازه از زیر آوار بیرون آورده شد و دو جنازه هنوز زیر آوار هستند. بلافاصله پرونده قضائی در این خصوص تشکیل شده و بهره‌بردار معدن احضار شده و برای او قرار متناسب صادر شده و فعلاً آزاد است. پرونده ارجاع به کارشناسی شده و ظرف یک ماه آینده گزارش کارشناسی تکمیل خواهد شد و پرونده آماده اظهار نظر خواهد شد.

وی در تکمیل توضیحات خود ابراز داشت: بحث میزان تقصیر بهره بردار و صاحبان معدن نسبت به ریزش معدن در حال بررسی است. 

آخرین بررسی‌ها از پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

این مقام مسئول در بخش دیگر درباره آخرین بررسی‌ها از پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور عنوان کرد: آنگونه که پیش‌تر اعلام شد، پس از حادثه جانگداز بالگرد رئیس جمهور و همراهان ایشان بلافاصله پرونده ای در دستگاه قضائی تشکیل شده و هیاتی در این خصوص تمام جوانب را به لحاظ فنی و تخصصی قرار است بررسی کند و گزارشات لازم را بدهد، اما این هیات تا این لحظه گزارشی برای قوه ارائه نکرده است چنانچه ارسال شود و اقدامات دستگاه قضائی آغاز شود، اطلاع رسانی آغاز می شود. 

جهانگیر: در مرحله اول انتخابات ۵۸ نفر دستگیر شدند/ عمده آنها با قرارهای متناسب آزادند تا تحقیقات انجام شود

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: در مرحله اول برگزاری انتخابات ۵۸ نفر از مرتکبین جرائم و تخلفات انتخاباتی دستگیر شدند که در این خصوص پرونده‌هایی تشکیل شده که عمده آنها با قرارهای متناسب آزاد هستند تا تحقیقات کافی انجام شود. در مرحله اول 6 نفر احضار و توجیه داشتیم؛ ۶۸۵ نفر ارشاد قانونی شدند از رفتارهایی که در فضای مجازی انجام می‌دادند. یک سری از محتواهای مجرمانه‌ای که در فضای مجازی اتفاق می افتاد مورد پالایش قرار گرفت و اقدامات لازم برای حذف آن انجام شد.

پرونده کرسنت در خصوص برخی افراد مفتوح است

این مقام مسئول در قوه عدلیه درباره کرسنت هم اینطور عنوان کرد: با پیگیری‌های که صورت گرفته تاکنون برای تعدادی از افراد این پرونده رای صادر شده و رای قطعی شده و حتی آرا اجرا شده است،‌ نسبت به بعضی افراد دیگر پرونده مفتوح است و متهمین پرونده احضار شدند و تحقیقات لازم صورت گرفته است،‌ در رابطه با تحقیقات صورت گرفته و اطلاعاتی که دادند مجددا با مراجع اجرایی به ویژه وزارت نفت مکاتبات و استعلاماتی صورت گرفته که در خصوص آن بخش از پرونده که مفتوح است پس از وصول گزارشات تکمیلی مراجع اجرایی به ویژه وزارت نفت اقدامات مقتضی و نتایج تکمیلی عرض خواهد شد.

 آرای قضائی پرونده‌های مفاسد اقتصادی از چه زمانی به روزرسانی و برخط می‌شود؟

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آرای قضائی پرونده‌های مفاسد اقتصادی از چه زمانی به روزرسانی و برخط می‌شود، گفت: یکی از سیاست‌های قطعی قوه قضائیه، شفاف‌سازی و انتشار آرای قضائی در چارچوب قانون و مقررات است؛ ملاحظاتی را باید در این باره مدنظر قرار دهیم. اولا آن چیزی که قانونگذار، دستگاه قضائی را ملزم به اجرا کرده، انتشار عین حکم نیست؛ آن‌طور نیست که حکم را عینا منتشر کنیم.

وی در توضیح علت عدم انتشار عین حکم، بیان کرد: احکامی داریم که تعدادی متهم و محکوم در آن مطرح هستند که تنها نسبت به برخی از آن‌ها به موجب قانون اجازه انتشار آرا را داریم. قانونگذار پیش بینی کرده که نسبت به برخی جرایم با شرایط خاص احکام منتشر شود.

جهانگیر با بیان اینکه در مواردی که قانون ملزم کرده احکام باید از طریق رسانه ملی و روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود، افزود: در رابطه با انتشار آرای قضائی قانونگذار دو نکته را پیش بینی کرده است؛ نخست اینکه، احکام باید مخالفت با نظم عمومی نداشته باشند و نظم عمومی را به هم نریزند. دستگاه قضائی خواسته تا از قانون جلوتر باشد و همه آرا را در سامانه‌ منتشر کند، قوه قضائیه به دنبال این است که از طریق سایت این کار را انجام دهد لذا باید این قوانین و ضوابط را در سامانه پیش‌بینی کند و سپس آرا منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه ملاحظات قانونی باید لحاظ شود، گفت: نیاز به این است که دستور قانونی صادر شود؛ حفظ حریم خصوصی افراد برای ما مهم است لذا با این ویژگی‌ها مجددا انتشار آرای قضائی با حفظ محرمانگی حقوق افراد و رعایت قانون مجددا آغاز می‌شود.

۲۴ زندان فرسوده داریم که باید تخریب شوند

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت انتقال زندان‌ها به خارج شهر گفت: برابر مقررات، ۷۷ زندان باید به خارج شهر منتقل شود. ۴۲ زندان در حال مطالعه و احداث در خارج شهر داریم که مکاتباتی انجام شده و در مراحل بعدی است.  ۳۵ زندان در حال برنامه ریزی و تامین منابع لازم است.

وی گفت: از زندان‌هایی که  قبل از سال ۸۰  منتقل شدند،  ۲۶ زندان بوده و بعد از سال ۸۰ که قانون انتقال  زندان‌ها را داشتیم تاکنون ۴۳ زندان به خارج شهر منتقل شده است.

جهانگیر گفت: ما ۲۴ زندان فرسوده داریم که باید تخریب شوند. البته همه زندان‌ها  قرارنیست منتقل شود. زندان‌هایی که شرایط لازم‌ را دارند منتقل می شوند. سیاست دستگاه قضائی در این زمینه جدی است.

وی گفت: برای موضوع انتقال زندان‌ها علاوه بر رعایت جنبه‌های امنیتی باید جنبه‌های اقتصادی را هم در نظر بگیریم و با رفتن زندان‌ها در خارج  شهر باید خدمت رسانی به مردم هم فراهم‌ شود. ملاحظاتی است که باید دیده شود و دستگاه قضائی و سازمان زندانها در این‌زمینه  مصر هستند.

پرونده اخلالگران انتخابات در خارج از کشور

وی درباره آماری از پرونده اخلالگران انتخابات در خارج از کشور گفت: از آنجایی که از انتخابات فاصله چندانی نداریم،  تاکنون شکایت و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل نشده و اگر شکایتی واصل شود به سرعت رسیدگی میکنیم.

وی افزود:  انتخابات که یک امری به عنوان مردم سالاری شناخته می شود و دنیای غرب تظاهر میکند که مهد دموکراسی است شاهد هستیم در این کشورها از حقوق حقه مردم جلوگیری کردند و کشوری مثل کانادا اجازه برگزاری انتخابات ایران برای هموطنانمان را فراهم نکرد و این امر نشان دهنده این است که نظام ما در جای جای دنیا کلمه مردم سالاری را به رخ جهانیان رسانده است و امیدواریم با برخورد با اخلالگران در این زمینه شاهد باشیم در آینده از این اتفاقات تکرار نشود.‌

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته