دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1403 - 17:17

لیست مهم‌ترین تجهیزات ایمنی+ کاربرد

لیست مهم‌ترین تجهیزات ایمنی+ کاربرد
مهم‌ترین تجهیزات ایمنی که می‌توانند در زمان خطر به کمک شما بیایند، شامل ابزار‌هایی مانند ماسک تنفسی، کفش ایمنی، کلاه ایمنی و عینک ایمنی هستند.
کد خبر : 921323

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهم ترین تجهیزات ایمنی که می توانند در زمان خطر به کمک شما بیایند، شامل ابزارهایی مانند ماسک تنفسی، کفش ایمنی، کلاه ایمنی و عینک ایمنی هستند. البته این موارد تنها گوشه ای از مهم ترین لوازم ایمنی فردی  هستند که باید در ساختمان ها یا کارگاه به همراه داشته باشید.

این تجهیزات با ایجاد حفاظ فیزیکی در برابر خطرات مختلفی مانند سقوط اجسام،  مواد شیمیایی خطرناک،  ذرات معلق در هوا و  انفجار از جان افراد محافظت می کنند. برای اینکه بدانید در محیط های کارگاهی و صنعتی مهم ترین تجهیزات ایمنی که باید در اختیار داشته باشید کدامند و هر کدام از آنها چه خصوصیاتی دارند، با این مطلب از مجله ایمن احسان همراه باشید.

اهمیت تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی

کارگرانی که در یک کارگاه ساختمانی همواره مشغول فعالیت هستند، احتمال بروز خطراتی مانند افتادن چکش از دست و برخورد با پاها در کمین آنهاست. در این موارد داشتن کفش ایمنی یا برخورداری از کلاه ایمنی بر سر، میتواند مانند یک فرشته نجات جان کارگران را نجات دهد. این موضوع برای افراد دیگری که در یک معدن کار می کنند که نیز صدق می کند. این افراد به علت فعالیت در محیط تنگ و تاریک همواره باید از یک عینک ایمنی، ماسک تنفسی، کفش مناسب و... برخوردار باشند تا بتوانند بدون کمترین خطر یا آسیبی به فعالیت بپردازند.

کاربرد تجهیزات ایمنی

به صورت کلی با اهمیت استفاده از مهم ترین تجهیزات ایمنی آشنا شدیم. اما آیا می دانید کدام مشاغل در محیط پر از ریسک و چالش قرار دارند و باید سراغ استفاد از این ابزارها بروند؟ به صورت کلی مشاغلی مانند جوشکاری، آتش نشانی، نجاری، برق کاری، ساختمانی و کار در ارتفاع باید ضرورت استفاده از ابزارهای ایمنی را جدی بگیرند. به عنوان مثال فرد آتش نشان به طور مرتب  فعالیت هایی مانند اطفا حریق و آوار برداری را انجام می دهد. بنابراین برای پیشگیری از خطرات پیش رو، باید در حین انجام کار دارای لباس ایمنی، کپسول آتش نشانی با نازل آتش نشانی کارآمد، کفش ایمنی، کلاه ایمنی و ... باشد.

لیست مهم‌ترین تجهیزات ایمنی+ کاربرد

لیست مهم ترین تجهیزات ایمنی

شاید در نگاه ابتدایی تجهیزات ایمنی مشابه هم به نظر بیایند اما حقیقت چیز دیگری است. هر کدام از این ابزارها با توجه به نوع کاری که قصد انجام آن را دارید، طراحی شده اند. برای مثال دستکش ایمنی برای شغل جوشکاری با آتش نشانی یا برق کار فرق می کند.

در زیر لیستی از مهم ترین تجهیزات ایمنی که مشاغل مختلف میتوانند بر اساس نیازشان بهره ببرند را آورده ایم:

  • عینک ایمنی
  • ماسک ایمنی
  • کفش ایمنی
  • دستکش ایمنی
  • کلاه ایمنی
  • لباس کار ایمنی
  • گوشی ایمنی

عینک ایمنی

چشم ها به علت اینکه حساس ترین عضو بدن انسان هستند بیشتر از هر بخش دیگری در معرض خطر قرار دارند. با انتخاب عینک ایمنی مطمئن می‌توانید چشم ها را از معرض آسیب هایی مانند ذارت معلق در هوا، اشعه ها، اجسام تیز و مواد شیمیایی در امان نگاه دارید. بر اساس نیاز خود می‌توانید انواع عینک ایمنی را از جمله معمولی، محافظ چشم ( دارای لنز ضخیم) و اشعه ایکس انتخاب کنید.

ماسک ایمنی

 جوشکاری، آتش نشانی یا برقکاری از حرفه هایی است که کارگر همواره در معرض خطراتی مانند سوختگی، نور شدید و انتشار گازهای سمی وجود دارد. ماسک جوشکاری از صورت فرد در برابر پاشیدن مواد مذاب محافظت می کنند. همچنین این ابزار مانع از برخورد اشعه و نور قوی تولید شده مقابل قوس جوشکاری می شوند.

کفش ایمنی

اگر شما هم در یک محیط کاری با خطرات کوچک و بزرگ فعالیت می‌کنید، کفش ایمنی برای شما یک وسیله ضروری است. این محصول را میتوانیم یکی از مهم‌ترین البسه تامین کننده امنیت بدانیم؛ زیرا پا و کفش بیشترین تماس را با محیط اطراف و سطح زمین دارند. بسیاری از مایعات و جامدات تیز و برنده می‌توانند از طریق پا آسیب‌های جدی به افراد وارد کنند و در بهترین حالت، منجر به خانه نشینی آن‌ها می‌شود. کفش‌های ایمنی با تکنولوژی روز و بهره‌گیری از موادی با خواص مختلف، خاصیت ایمنی مناسب انواع مشاغل را برای افراد ایجاد می‌کنند.

دستکش ایمنی

دست ها یکی از ابزارهای اصلی کار در بسیاری از مشاغل می باشند و به همین دلیل در معرض خطرات متعددی مانند مواد شیمیایی قوی، ابزار تیز، حرارت و سرما، جرقه و برق قرار دارند. این خطرات میتوانند منجر به بروز مشکلاتی مانند سوختگی و بریدگی یا حتی قطع عضلات گردند. با این حساب استفاده از دستکش ایمنی محتاطانه ترین کار ممکن است که میتوانید انجام دهید. از مهم ترین دستکش های ایمنی برای محیط کار چرمی، نخی، لاتکس، نتیریل و فلزی است که میتوانید برای مشاغل مختلف بهره ببرید.

کلاه ایمنی

در کارگاه ها احتمال سقوط اجسام سنگین وجود دارد، جرثقیل های بزرگ دائما در حوالی کارگاه ها در حال فعالیت هستند. کلاه ایمنی مانند سپر می باشند که در برابر خطرات متعددی که ممکن است در کارگاه رخ دهد از سر کارگران محافظت می‌کند. کلاه های ایمنی در انواع مختلفی با کارایی های خاصی تولید می شوند تا کارگران بتوانند در محیط های مختلف از آنها استفاده کنند. برای مثال کلاه ایمنی قارچی یا همان کلاه کارگری برای استفاده ار کارگاه های ساختمانی و صنعتی مناسب است و به علت داشتن لبه پهن محافظت خوبی از سر و صورت کارگران به عمل می آورند. 

لباس کار ایمنی

لباس کار ایمنی را هم میتوان جز لیست مهم ترین تجهیزات ایمنی قرار داد. کارگران به لباس ایمنی نیاز دارند تا از آسیب هایی مانند گرما یا سرمای زیاد، مواد شیمیایی خطرناک و ذرات معلق در هوا در امان باشند. استفاده از لباس کار ایمنی این آسیب ها را به حداقل می رساند. از انواع لباس کار ایمنی میتوان به لباس کار یکسره ( سرهمی) و لباس کار دو تکه ( شامل پیراهن و شلوار) اشاره کرد. استفاده از لباس یکسره برای محیط هایی با خطر آلودگی بالا مناسب بوده و لباس کار دو تکه هم برای محیط های با تحرک بیشتر کارایی دارد. این لباس کارها خاصیت هایی مانند ضد آب یا ضد حریقی را بر اساس نیاز مشاغل دارا هستند.

گوشی ایمنی

گوشی ایمنی جز لوازم ضروری برای کارگاه هاست، جایی که همواره صدای ماشین آلات غول پیکر جریان دارد و چکش ها بر فلزات به صورت مداوم فرود می آیند. استفاده از گوشی ایمنی می تواند از گوش در مقابل امواج صوتی مضر دفاع کرده و سلامتی شنوایی کارگران را تضمین سازد. گوشی های ایمنی به دو نوع توگوشی ( برای محیط های کم سرو صدا تا متوسط) و روگوشی ( برای محیط های پرسروصدا) تقسیم می شوند که شما میتوانید با توجه میزان صدای موجود در محیط هر کدام از آنها را انتخاب کنید.

لیست مهم‌ترین تجهیزات ایمنی+ کاربرد

جمع بندی

در این مقاله از ایمن احسان درباره اهمیت و کاربرد تجهیزات ایمنی صحبت کردیم و همچنین لیستی از مهم ترین لوازم ایمنی فردی را در اختیارتان گذاشتیم. یادآور می شویم که استفاده از این تجهیزات میتواند سلامت جسم و  روان کارگر تا حد زیادی تامین کند. با انتخاب تجهیزات ایمنی مرغوب در مناسب ترین قیمت از مجموعه ایمن احسان لحظاتی پر از آرامش و امنیت را در محیط کار تجربه خواهید کرد.

در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشید. همکاران ما در کوتاه ترین زمان پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب