دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1403 - 06:00
کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با آنا:

دولت چهاردهم با پیوند «دیپلماسی و میدان» سیاست خارجی را هدایت کند

دولت چهاردهم با پیوند «دیپلماسی و میدان» سیاست خارجی را هدایت کند
کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت چهاردهم اگر می‌خواهد دستاوردهای بزرگی را برای سیاست خارجی کشور رقم بزند باید از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کند و هم میدان را مدنظر داشته باشد و هم دیپلماسی را و میان هر دو اینها پیوند برقرار سازد.
کد خبر : 921251

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم اظهار کرد: قطعاً سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نقشه راهی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند و در اصل این نقشه راه همان سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه رهبری است. 

وی افزود: شهید آیت‌الله رئیسی ریل‌گذاری خوبی در عرصه سیاست خارجی انجام داد و این ریل‌گذاری منجر به توسعه روابط با کشورهای همسایه شد و توسعه روابط از لحاظ پایداری و انسجام کم‌بدیل است. در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی شاهد انعقاد قراردادهای بلندمدت و پر از منفعت هستیم که نظیر آن را در قرارداد 25 ساله با چین و روسیه اتفاق افتاد و به این موارد باید عضویت در شانگهای و بریکس و دیگر سازمان‌ها را افزود.

کنعانی‌مقدم ادامه داد: دولت آقای پزشکیان مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و ضمن اینکه باید این مسیر را طی کند، در راستای تعهد به قراردادهای قبلی و حفظ دستاوردهای دولت شهید رئیسی و رقم زدن دستاوردهای جدید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت چهاردهم باید سیاست خارجی کشور را به نقطه مطلوبی برساند، اظهار کرد: دولت جدید نباید محور مقاومت را رها کند؛ چون مقاومت به یک اصل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و آثار و تبعات مثبتی هم به همراه داشته است و لذا باید این سیاست را به قوت و قدرت ادامه دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دولت چهاردهم اگر می‌خواهد دستاوردهای بزرگی را برای سیاست خارجی کشور رقم بزند باید از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کند و هم میدان را مدنظر داشته باشد و هم دیپلماسی را و میان هر دو اینها پیوند برقرار سازد.

کنعانی‌مقدم ادامه داد: با پیوند میان میدان و دیپلماسی امنیت ایران در فراتر از مرزها تأمین خواهد شد و قدرت مانور جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و فرامنطقه افزایش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه پرونده‌‌های باز وجود دارند که باید دولت چهاردهم آنها را حل و فصل سازد، گفت: به عنوان مثال پرونده مذاکرات هسته‌ای از جمله این پرونده‌های باز محسوب می‌شود و باید به این موضوع، پرونده تحریم‌ها و رفع آنها را افزود که در شعارهای تبلیغاتی آقای پزشکیان به آنها اشاره شد و امیدوارم در این مسیر موفق ظاهر شوند و با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت این موضوع مهم را پیش ببرند.

وی تأکید کرد: بسترهایی که در دولت سیزدهم فراهم شد، مسیر را برای دولت جدید هموار کرده و فقط باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به خوبی استفاده کند تا سیاست خارجی منسجم و اثرگذاری را شاهد باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان درباره چالش‌هایی که پیش روی دولت چهاردهم قرار دارد، گفت: مهمترین چالش پیش روی دولت جدید مسئله فلسطین است؛ به هر حال رژیم صهیونیستی دست به جنایت‌های بزرگ و نسل‌کشی وسیع زده و دولت چهاردهم باید تمام تلاش خود را برای توقف جنگ در غزه و پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی به کار بگیرد. یکی دیگر از چالش‌ها مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که به نظر من دولت جدید باید هر احتمالی در خصوص انتخابات آمریکا در نظر داشته باشد و در این باره برنامه‌ریزی کند تا کمترین اثرگذاری را بر سیاست خارجی و اقتصاد کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته