دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1403 - 15:08
مختاری در گفت‌وگو با آنا:

تکنیک ژنتیک مولکولی در علوم مدرن جایگاهی ویژه دارد/ صنعت ژنتیک؛ عامل پیشرفت اقتصادی کشورها

تکنیک ژنتیک مولکولی در علوم مدرن جایگاهی ویژه دارد  صنعت ژنتیک؛ عامل پیشرفت اقتصادی کشورها
عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه تکنیک ژنتیک مولکولی جایگاهی منحصربه‌فرد میان علوم مدرن دارد، گفت: صنعت ژنتیک عامل پیشرفت اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته است.
کد خبر : 921155

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ کتاب علمی «تکنیک‌های مورد استفاده در آزمایشگاه ژنتیک مولکولی» به نگارش و تحقیق گروه نویسندگان محمدجواد مختاری، مهدیه سادات تقوی و حمیده محمودی‌نسب توسط نشر علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: زیست‌شناسی سلولی مولکولی و مهندسی ژنتیک از شاخه‌های نوین زیست‌شناسی محسوب می‌شود که در چند دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در آن صورت گرفته است.

مختاری متذکر شد: امروزه دانش ژنتیک مولکولی در عرصه‌های بسیار متنوع مانند کشاورزی، تغذیه و مواد غذایی، دامپروری، شاخه‌های مختلف علوم پزشکی و صنایع دارویی، صنایع تخمیری، صنایع نظامی، انرژی و محیط زیست، استفاده‌های بسیار ارزش مندی پیدا کرده است.

وی افزود: ژنتیک از علوم نوین است که به‌عنوان یک ابزار مناسب و قدرتمند برای دستیابی به توسعه پایدار به شمار می‌آید؛ بنابراین در جهان امروز، توجه به توانمندی‌ها و قابلیت‌های بی‌شمار این صنعت به‌خصوص در کشور‌های کمتر توسعه می‌تواند از عوامل مهم در پیشرفت اقتصادی و رسیدن به رفاه اجتماعی بالاتر محسوب شود.

این پژوهشگر متذکر شد: وجود چنین حیطه وسیعی از کاربرد‌ها و شتاب بالای پیشرفت در این زمینه سبب شده که احساس نیاز به آگاهی از این علم و تربیت متخصصین جزء اولویت‌ها قرار داده شود.

مختاری یادآور شد: امروزه در جایگاهی قرار داریم که ابزار‌ها و روش‌های مولکولی تقریباً در همه زمینه‌های بیولوژی کاربردی و پایه به کار می‌رود. آشنایی با روش آزمایشگاهی بیولوژی مولکولی برای دانشجویان، محققین و پرسنل آزمایشگاهی در زمینه علوم آزمایشگاهی و بیولوژی ضروری است.

ژنتیک مولکولی دارای چه تکنیک‌هایی است؟

وی تبیین کرد: نظر به اهمیت دروس عملی در فراگیری دانش مولکولی، تهیه دستورکار‌های مناسب، برای انجام پرتکل‌های آزمایشگاهی همراه با پشتوانه تئوری مناسب امری ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان تشریح کرد: تکنیک‌های ژنتیک مولکولی، امروزه بخش بسیار مهمی از بررسی‌های تحقیقاتی در حیطه‌های مختلف زیست‌شناسی، پزشکی و حتی رشته‌هایی همچون باستان‌شناسی را تشکیل می‌دهند.

مختاری یادآور شد: همچنین انواع آزمایش‌های مولکولی روزانه در روند تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها و پیگیری پرونده‌های قضائی استفاده می‌شوند، به این ترتیب تکنیک ژنتیک مولکولی جایگاهی ویژه و منحصر به فرد در میان علوم مدرن را به خود اختصاص داده‌اند.

وی عنوان کرد: این کتاب در بردارنده روش‌های پایه‌ای مورد استفاده در آزمایشگاه ژنتیک مولکولی است و در یازده فصل تنظیم شده و هریک از فصول به مقرارت و اصول ایمنی در آزمایشگاه ژنتیک، استخراج اسید‌های نوکلئیک، بررسی کمی و کیفی اسید نئوکلئیک‌های استخراج شده، اندازه‌گیری تی ام اسید‌های نوکلئیک، طراحی آغازگر، پی سی آر، آرتی- پی سی آر، ریل تایم پی سی آر، الکتروفورز، تهیه سلول مستعد از باکتری‌ای کولای و تراریخت نمودن سلول‌های‌ای کولای به وسیله حرارت می‌پردازد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: نگارندگان تلاش کرده‌اند مطالب را به سادگی و اختصار ارائه کنند تا محدوده بیشتری از مخاطبان را در اختیار بگیرند. فصل‌های کتاب به نحوی تدوین شده‌اند که مطالعه و تسلط بر آن‌ها براساس ترتیب موجود در کتاب، کمک زیادی به درک بهتر فصول بعدی می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان در ادامه توضیح داد: همچنین پروتکل‌های شرح داده شده در هر بخش، به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که در آزمایشگاه‌های مولکولی با تجهیزات متوسط قابل اجرا باشند، بنابراین کتاب حاضر در تدریس آزمایشگاه ژنتیک مولکولی به کار گرفته شود هربخش از فصول مختلف بسته به امکانات آزمایشگاه، می‌تواند در دوره‌های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی برای دانشجویان گرایش‌های زیست شناسی، پزشکییا پیراپزشکی تدریس شود.

مختاری اضافه کرد: کتاب علمی «تکنیک‌های مورد استفاده در آزمایشگاه ژنتیک مولکولی» در ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۹۵۰۰۰۰ ریال از سوی نشر علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار جامعه علمی قرار داده شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب