دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تأکید مدیرعامل سازمان ترافیک بر استفاده از کارت الکترونیکی هوشمند

تأکید مدیرعامل سازمان ترافیک بر استفاده از کارت الکترونیکی هوشمند
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: استفاده از کارت الکترونیکی هوشمند به‌عنوان یک تکنولوژی نوین در حوزه حمل و نقل است.
کد خبر : 921012

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: استفاده از کارت الکترونیکی هوشمند به‌عنوان یک تکنولوژی نوین در حوزه حمل و نقل است.

شهریار افندیزاده افزود: هدف اصلی از الکترونیکی کردن پرداخت‌ها، صرفه‌جویی در هزینه و بازگشت سرمایه است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه در کنار الکترونیکی  پرداخت ها، این سیستم‌ها می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری را از عملکرد سامانه‌های حمل و نقل عمومی نیز ارائه کنند گفت: این قابلیت برای مجریان خدمات حمل و نقل عمومی، مفید بوده و در طراحی برنامه‌های روزانه و همچنین برنامه‌ریزی برای دور‌ه‌های بلندمدت مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از کارت‌های هوشمند شبکه حمل و نقل، مسیر را به سوی استفاده از استاندارد‌هایی هدایت می‌کند که سازگار بودن با آنها، خود به خود، سازمان و ساختار آن را به سوی نظمی خاص هدایت می‌کند.

افندیزاده با بیان اینکه کارت الکترونیکی هوشمند به‌عنوان یک تکنولوژی نوین در حوزه حمل و نقل نقطه عطفی در عملکرد آن است، که علاوه بر مزیت‌هایی که برای کاربران شبکه حمل و نقل دارد، می‌تواند با سایر صنایع نیز تعامل داشته باشد تصریح کرد: این تکنولوژی می‌تواند گامی به سوی فرهنگ‌سازی در جهت استفاده از شبکه‌های پرداخت باشد و در توسعه این نوع خدمات در کشور نیز مفید واقع شود.

مدیرعامل سازمان حمل و ترافیک شهرتهران افزود: تطبیق با چنین استاندارد‌هایی باعث می‌شود که اپراتور‌های مختلف حمل و نقل بتوانند از سرویس‌های یکدیگر نیز بهره‌مند گردند که با اجرای درست و استفاده کارشناسی از تجربیات کشور‌های پیشرفته، می‌توان کشور را به سمت و سوی فناوری جدید در راستای کاهش اتلاف وقت و هوشمند شدن ناوگان حمل و نقل و عمومی پیش برد.

افندیزاده تاکید کرد: مفهوم پرداخت‌های الکترونیکی از زمانی شکل گرفت که امکان پرداخت فیزیکی هزینه‌های پول خرد در مراودات مالی روزانه مخصوصاً خرید‌های خُرد و حمل و نقل شهری کم‌رنگ‌تر و باعث شکل‌گیری این موضوع از طریق ابزار‌های جدید بانکی شد.

مدیرعامل سازمان حمل و ترافیک شهرتهران گفت: براساس برنامه جامع شهرداری‌ها تقریباً تمامی اتوبوس‌ها به تجهیزات بلیت الکترونیک مجهز شده و درآینده نزدیک نیز تمامی تاکسی‌ها ملزم به استفاده از آن خواهند بود.

افندیزاده با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهمی که باعث رشد استفاده از کارت‌های شهروندی می‌شود، هماهنگی بیشتر بین ارگان‌های دولتی، خصوصی و شهرداری است، گفت: نباید هر ارگانی برای خود یک کارت جدا صادر کند بلکه یک کارت واحد صادر شود و در همه خدمات مربوط به ارگان‌ها مورد قبول واقع شود.  

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران افزود: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق برنامه‌های جامع در قالب شهر‌های الکترونیکی و هوشمند دنبال می‌شود.

افندیزاده با اشاره به اینکه سیستم‌های پیشرفته پرداختی حمل و نقل با هدف متناسب‌سازی هزینه‌های سفر‌های ترکیبی، کاهش زمان، دستیابی به عدالت اجتماعی و توسعه بستر لازم برای استفاده از پول الکترونیکی در شهر الکترونیکی از سال‌های قبل در کشور‌های  پیشرفته جهان وجود دارد افزود: این سیستم‌ها با استقبال شرکت‌های متعدد بخش خصوصی از حوزه‌های حمل و نقل هوشمند نیز در ایران راه اندازی شد و در کلان‌شهر‌هایی از جمله تهران، مشهد، اهواز، قزوین، اصفهان، کرمان  و کیش اجرا شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، شاهد تجمیع تمامی کارت‌های هوشمند در یک کارت باشیم چرا که هدف اصلی این است که از طریق یک ابزار یا سامانه پشتیبان، هم پرداخت‌های آنلاین و هم پرداخت‌های آفلاین را مدیریت و پرداخت‌های خُرد را هم در یک بستر آفلاین انجام دهیم.

 افندیزاده با اشاره به اینکه برخی از سامانه‌های پیشرفته از جمله کارت‌بلیت الکترونیک، اپلیکیشن ایزی‌پی، کارت‌خوان مایفر، کارت‌های شهروندی (City Pay)، کیف پول همراه (کیپاد) در ایران مورد استفاده قرار گفته اند گفت:  عدم نیاز به خرید کارت شهروندی، استفاده از کارت‌های شتابی جهت خرید شارژ، عدم نیاز به حمل کارت‌های شهروندی یا پول نقد، عدم نیاز به مراجعه به مراکز شارژ و فروش در سطح شهر، امکان مشاهده ساعت و تاریخ تراکنش‌های پرداخت در نرم‌افزار از مزایای استفاده از کیف پول همراه (کیپاد) است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته