دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1403 - 09:38

خلاقیت، نوآوری و خلق زنجیره مکمل در حوزه کسب‌وکار است

خلاقیت، نوآوری و خلق زنجیره مکمل در حوزه کسب‌وکار است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: خلاقیت، نوآوری و خلق ارزش زنجیره مکمل در حوزه کسب‌وکار است.
کد خبر : 920936

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی‌اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در حاشیه برگزاری کلاس‌های مدرسه تابستانه کسب‌وکار شهرستان اشکذر درباره موضوع این کلاس‌ها اظهار کرد: موضوع اصلی خلاقیت نوآوری و خلق ارزش بوده که زنجیره مکمل و کامل در حوزه کسب‌وکار است در این راستا سؤالاتی در ذهن افراد بوده مبنی بر اینکه تفاوت بین خلاقیت و نوآوری و رابطه خلاقیت با کسب چیست؟ و اینکه آیا خلاقیت ارثی و ذاتی است یا اکتسابی است؟ رابطه خلاقیت و خلق ارزش چیست؟ که در این رابطه برای اصلاح ذهن شرکت‌کنندگان تعریف جدیدی از کارآفرینی مبنی بر خلاقیت به مفهوم طرح ایده یا شناسایی، کشف و بهره‌برداری از فرصت‌ها بیان شد.

وی با تعریف فرصت و ظرفیت‌هایی که وجود دارد و می‌توان از طریق آن کسب درآمد کرد افزود: فرصت‌ها نیازی هستند که باید تأمین شوند و ایده‌ها شیوه تأمین آن نیاز هستند هرکس بتواند نیازی را با یک راه‌حل تأمین کند، فرصت کسب‌وکاری است. ایده خوب باید جذاب، ماندگار، قانونی هماهنگ با علایق فرد، قابل اجرا و نهایتاً توانایی کسب بازار خوب داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در این دوره با مدیران و کسب‌وکار‌های موفق در سطح ملی و حتی دانش‌آموزان سطح شهرستان اشکذر که از آثار هنری خود کسب درآمد داشتند، آشنا شدند؛ گفت: شناخت خود، شناسایی فرصت‌های کسب‌وکار، اولویت‌بندی فرصت‌ها و تیم بندی ازجمله گام‌های آغاز کسب‌وکار هستند که در این دوره تبیین شد.

دهقانی‌اشکذری با تشریح صفات شخصی کارآفرین، گام نخست را علاقه فرد دانست و بیان کرد: ویژگی‌های شخصیتی؛ ریسک‌پذیری، تحمل ابهام، نوآوری و سواد مالی از دیگر شرایط است. گام دوم یادگیری دانش بوده و مدرسه تابستانی کسب‌وکار یکی از جا‌هایی است که دانش کسب‌وکار به فرد منتقل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این مدرسه فرد هدف و نیت خود را برای راه‌اندازی کسب‌وکار به‌طور شفاف بیان کرده و پس از مشاوره فرد خواهد توانست ایده خود را در حوزه اقدام اجرایی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از ایده تا رشد کسب‌وکار را شامل ۷ گام؛ ایده یابی، ارزیابی ایده، مفهوم‌سازی ایده، طراحی و تست ایده اولیه، تأمین منابع، اجرا و رشد و توسعه کسب‌وکار عنوان  کرد و در تشریح انواع کسب‌وکار ادامه داد: یک نوع طبقه‌بندی کسب‌وکار‌ها از جنبه اندازه بوده و از لحاظ ماهیت هم در چهار گروه؛ تجاری، تولیدی، خدماتی و فناوری‌های جدید طبقه‌بندی می‌شوند از جنبه نوع کسب‌وکار؛ خانگی، خانوادگی، بدون کارخانه، اینترنتی، روستایی داریم.

دهقانی‌اشکذری هدف اول را دست‌یابی کارآموز به خودباوری و ایجاد انگیزه در شرکت‌کنندگان این دوره برشمرد و مطرح کرد: هدف این است که کارآموزان در گام بعدی بتوانند به سمت اجرا حرکت کرده و بعد به شکل عملیاتی آموخته‌های خود را در محیط واقعی پیاده کنند. در گام پایانی ایده‌ها به استارت‌آپ می‌انجامد و به او کمک خواهد شد که کسب‌وکار خود را آغاز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب