دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

علت سکته‌های قلبی در خواب/ چرا شیوع سکته در جوانان افزایش یافته است؟

علت سکته‌های قلبی در خواب  چرا شیوع سکته در جوانان افزایش یافته است؟
یک متخصص قلب با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر قلبی در جوانان و نوجوانان بیماری‌های ژنتیکی است، گفت: یکی از مهم‌ترین عامل‌های ریسک برای سکته‌های قلبی دیابت و فشارخون است.
کد خبر : 920846

رویا پرخیده متخصص قلب در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با علت شیوع سکته‌های قلبی در جوانان و نوجوانان اظهار کرد: شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر قلبی در جوانان و نوجوانان بیماری‌های ژنتیکی است. درهمه جای دنیا بیماری‌های ژنتیکی نقش اساسی در آمار مرگ افراد کم سن و سال دارد.

زندگی مدرن عاملی برای سکته قلبی در جوانان

وی ادامه داد: انتظار می‌رود افراد بالای ۶۰ سال دچار انواع سکته شوند؛ اما اکنون شاهد شیوع سکته‌های قلبی در سنین کمتر از ۴۰ سال هستیم؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت عوامل تحریک‌کننده‌ای وجود دارند که موجب کاهش سن سکته‌های قلبی شده است. یکی از شایع‌ترین علت‌های کاهش سن سکته‌های قلبی در جوانان، زندگی مدرن است.

این متخصص قلب افزود: معمولاً زندگی شهری با ویژگی‌هایی همراه است که منجر به‌اضافه وزن و کم‌تحرکی می‌شود که همین دو مورد عاملی مهم برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون و دیابت است. از سوی دیگر مصرف انواع دخانیات در کنار کم‌تحرکی، چاقی و سبک غلط زندگی زمینه لازم را برای گرفتگی عروق قلبی، فشارخون‌های بدخیم و در بدترین حالت سکته‌های قلبی و مغزی در جوانان و نوجوانان را فراهم می‌کند.

پرخیده تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عامل‌های ریسک برای سکته‌های قلبی دیابت و فشارخون است. افرادی که به‌طور ژنتیکی مشکلات دیابت و فشارخون دارند باید زودتر از بقیه به فکر باشند. آن‌ها باید هر ۶ ماه یک‌بار آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت در زمان مناسب کنترل کنند. به‌عبارت‌ دیگر بهترین راهکار برای داشتن قلبی سالم، سبک زندگی درست و اصولی است.

بهترین راهکار برای داشتن قلبی سالم، سبک زندگی درست و اصولی است

چاقی؛عامل ابتلا به انواع بیماری‌ها

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امواج گوشی‌های موبایل می‌تواند در بروز سکته اثرگذار باشد یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر مطلب علمی و معتبری که اثبات کند امواج می‌توانند موجب سکته‌های قلبی شوند وجود ندارد؛ اما این احتمال وجود دارد که استفاده مداوم از گوشی می‌تواند به‌طور غیرمستقیم تأثیرگذار باشد. کسی که به‌طور دائم از گوشی استفاده می‌کند تحرک چندانی ندارد و چاق می‌شود. باید بدانیم که چاقی زمینه مهمی برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است.

بررسی دلایل سکته در خواب

فلوشیپ اکوکاردیوگرافی در رابطه با دلیل سکته در خواب گفت: معمولاً سکته‌ها حوالی صبح رخ می‌دهد. اگر یک فرد سالم و جوان در خواب سکته کند تنها دلیل آن ارث و ژنتیک است.

پرخیده ادامه داد: در حین خواب کل بدن در حالت استراحت است. در نزدیک‌ترین زمان بیدار شدن، سیستم سمپاتیک بدن فعال می‌شود که جسم خوابیده را بیدار کند. در این حالت افزایش استرس در بدن رخ می‌دهد. سیستم سمپاتیک و استرس ایجادشده، در بیماران دیابتی و فشارخونی می‌تواند به‌طوری عمل کنند که فرضاً فشارخون از ۸ به ۱۵ برسد.

وی خاطرنشان کرد: این نوسان یک‌دفعه‌ای موجب ایجاد پلاگ در عروق می‌شود و سرعت فشارخون را کنده کرده و منجر به گرفتگی حاد می‌شود در این حالت است که احتمال سکته‌های بدخیم افزایش می‌یابد. حتی ممکن است فرد تا رسیدن به بیمارستان فوت کند. یکی دیگر از دلایل سکته در خواب، خروپف‌های شدید است. خروپف باعث می‌شود مسیر راه‌های هوایی بسته و اکسیژن خون کاهش یابد. بدن باید به این کاهش اکسیژن واکنش نشان دهد درنتیجه فشارخون فرد بالا رفته و درنهایت سکته می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب