دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟
اروپاییان رقابت های یورو 2024 را به «معدن طلا» تشبیه می کنند که  پول و سود به ارمغان می آورد ؛ منبعی که حتی علاوه بر 24 تیم حاضر در جام، دیگر اعضای یوفا را از نظر مالی برای گسترش پروژه های فوتبالی حمایت می کند.
کد خبر : 920734

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دنیای امروز ظاهرا این پول و قدرت ناشی از آن است که همه چیز را به حرکت درمی آورد. حتی تورنمنتی مثل یورو 2024 که مسابقات دور یک چهارم نهایی اش با هیجان زیادی انجام گرفت، نیز تحت تاثیر مستقیم پول است. حال اگر فکرکنید فقط 24 تیم حاضر در این جام، به پولی و درآمدی رسیده اند، باید گفت اشتباه کرده اید.چون شواهد و قرائن حکایت از این دارد که حتی دیگر اعضای اتحادیه فوتبال اروپا هم که در جام ملت ها نبودند، صاحب درآمد قابل توجهی شدند.

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟

 

*2.4 میلیارد یورو درآمد جام ملت ها

مایکل زیمان، نویسنده معروف و قدیمی اسلواکی، به بهانه حضور تیم فوتبال کشورش در رقابت های امسال یورو، به بررسی ارقام سود ناشی از مسابقات پرداخته است.وی در گزارشی که برای پرتال معتبر اسپورتس وب منتشرکرد، نوشت: سود ناشی از مسابقات جام ملت ها همواره در حال افزایش است. براساس اطلاعاتی که آلمان، کشور میزبان بازی های امسال منتشرکرده و اطلاعاتی که توسط یوفا ارائه شده، پیکارهای این دوره رکورد درآمدی 2.4 میلیارد یورو را ثبت خواهند کرد. این تحلیلگر همچنین عنوان کرد: مجموع هزینه میزبانی این رویداد 645 میلیون یورو برآورد شده که همین به معنای سود خالصی بیش از 1.7 میلیارد یورو است.

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟

 

*با این سود 15 ورزشگاه بساز!

همین گزارشگر معتقد است با چنین رقم سودی، می توان خیلی کارها را در مسیر پیشرفت فوتبال انجام داد:« با چنین سودی می توان حدود 15 ورزشگاه جدید و مدرن مثل تلن پل در براتیسلاو ساخت. و حتی میلیون ها یوروی باقیمانده را صرف امور کلی این ورزش کرد.وی می افزاید : با این رقم شاهانه حتی یک آدم پولدار می تواند کل تیم ملی انگلیس را که به سختی از دست اسلواکی در مرحله یک هشتم نهایی فرارکرد را به عنوان گران بهاترین تیم جام خریداری و البته پاداش تیم های زیادی مثل اسلواکی را پرداخت کند.

زیمان  در ادامه گزارش جالب خود به نکات قابل توجهی نیز اشاره کرده است:

«به گفته مقامات یوفا، رقابت های یورو در سال 1992 در سوئد تنها 41 میلیون یورو درآمد داشت. در حالیکه میزان سود 4 سال بعد در جامی که میزبانی اش را انگلیس برعهده گرفت، به 147 میلیون یورو افزایش یافت. در سال 2008 زمانی که این مسابقات توسط دو کشور همسایه اتریش و سوئیس، میزبانی و سازماندهی شد، سود پیکارها برای اولین بار از مرز یک میلیارد(دقیقا 1.3 میلیارد یورو) فراتر رفت که البته این رقم، از آن زمان تاکنون به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. این در حالیست که بخش عمده پولی که یوفا از فروش تبلیغات و حقوق پخش تلویزیونی دریافت می کند، بیش از یک میلیارد یورو در سال بوده است.حالا با دیدن این ارقام آیا نمی توان گفت مسابقات یورو مثل معدن طلا پول تولید می کند؟»

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟

*ترزیق درآمدها به بدنه فوتبال

اما در بحث درآمدها، منابع خبری قاره سبز نیز اطلاعاتی را در اختیار خوانندگان خود گذاشته اند. به عنوان نمونه روزنامه لوفیگارو فرانسه نوشته است:« درآمد اضافی توسط حامیان مالی به یوفا سخاوتمندانه پرداخت می شود و موضوع فروش بلیط به به طور سنتی موردی قابل توج است. این در حالیست که در آلمان 2.5 میلیون بلیط به فروش رفته که باید حدود 400 میلیون یورو سود به همراه داشته باشد.»همچنین آلکساندر چفرین، رئیس اسلوونیایی یوفا در ارتباط با موضوع پول ودرآمد بر یک واقعیت مهم تاکید می کند:«نباید فراموش کرد 97 درصد درآمد خالص ما مجددا به بخش های مختلف بدنه فوتبال تزریق می شود که نتایج چشمگیرش را نیز همه می بینند. این راه را می خواهیم با قدرت بیشتر در آینده طی کنیم.»

آنچه عالی ترین مقام این اتحادیه می گوید، در واقع منبع اصلی درآمدی کشورهای عضو این ارگان با برنامه «هتریک» است. پروژه ای که از سال 2004 شروع شد و تاکنن دو سوم درآمد خالص هر یورو را جذب کرده است.این بودجه، برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت استادیوم و زمین فوتبال، ارتقای دانش مربیان، داوران و مدیران و توسعه آموزش بازیکنان جوان اختصاص داده می‌شود؛ ساختاری که از طرف یوفا برای گسترش پلن های توسعه 55 اتحادیه عضو ای سازمان تعریف شده و آن را اجرایی کرده است.

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟

*درآمدهای یک تیم حاضر در یورو

طبق آنچه این سازمان مصوب کرد، تیم ها در این جام، حقوق یکسانی خواهند داشت. به عنوان مثال برای کسب هر برد یک میلیون یورو دریافت می کند و در صورت تساوی میزان پاداش به نیم میلیون کاهش می یابد. همچنین مبلغ صعود به مرحله یک هشتم نهایی 1.5 میلیون، یک چهارم نهایی 2.5 میلیون و برای نیمه نهایی 4 میلیون است. در نهایت برنده 8 میلیون و فینالیست شکست خورده 5 میلیون پول می گیرد و هر تیمی که قهرمان این دوره از یورو شود، به درآمد کلی 28.25 میلیون یورو خواهد رسید.

طبق اطلاعاتی که سایت یوفا چند هفته قبل از شروع بازی ها ارائه کرد، تیم های که از مرحله گروهی جام بالا آمدند و به دور یک هشتم نهایی رسیدند، به سود 12.25 میلیون یورویی دست یافتند. تیم های مثل اسلواکی به خاطر راهیابی به این مرحله و کسب بیشترین امتیاز در حقیقت پاداش تلاش خود را اینچنین دریافت کردند. در حالیکه هر یک از 24 تیم حاضر در جام ابتدا بابت ورود به این تورنمنت صاحب رقم یکسان 9.25 میلیون یورو شد. نکته جالب این است که یوفا این رقم را بدون فوت وقت به تیم ها از طریق اعضای اش پرداخت کرد.

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟

*تیم های یورو درآمدشان را چطور خرج می کنند؟

اما جالب است بدانید کشورهای هم که  در مرحله گروهی بازی کرده و حذف شدند و یا به مراحل بالاتر راه یافتند، برنامه ریزی برای استفاده صحیح از این رقم را آغازکردند. گروهی هم از قبل تقسیم درآمد را مشخص کرده بودند که «یان کووچیاک» ، رئیس فدراسیون فوتبال اسلواکی از این جمله بود. او در مصاحبه ای قبل از شروع بازی ها به گزارشگر تلویزیون کشورش گفت: «ما تمام تلاش خود را می کنیم که عدالت را تا جایی که امکان دارد، میان ارکان خود برقرارسازیم. به همین خاطر یک سوم پاداش یوفا را بین بازیکنان و دیگر اعضای تیم تقسیم می کنیم. همچنین دو سوم مابقی را صرف هزینه های تیم ملی در آینده و نیز تحقق پروژه های فوتبال پایه کشور خواهیم کرد.»

یورو 2024 مثل معدن طلاست؛ آلمان و 23 تیم اروپایی از جام ملت ها چقدر سود کردند؟

*سهم باشگاه ها از یورو 2024

روزنامه گاردین هم به تازگی در ارتباط با مساله درآمد تیم های جام به مواردی اشاره کرده است. این نشریه در مقاله ای که به تازگی منتشرکرد، نوشت انچه تیم ها از یوفا دریافت می کنند، جدا از ارقامی است که خود به عنوان قراردادهای تبلیغاتی و اسپانسر پیش تر کسب کرده اند. ضمن آنکه فدراسیون ها از سوی یوفا ملزم به رعایت حقوق باشگاه هایی که بازیکنان خود را برای حضور در جام کرده اند، نیز شده اند. طبق همین مقاله رقمی حدود 240 میلیون یورو برای باشگاه ها در نظرگرفته شد تا غرامت خستگی و مصدومیت احتمالی بازیکنان براساس تعداد روزهای درگیر درجام، پرداخت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب