دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1403 - 20:05
مروری بر 13 دوره انتخابات ریاست جمهوری؛

نهمین سکاندار دولت ایران چه کسی است؟

نهمین سکاندار دولت ایران چه کسی است؟
تاکنون ۸ رئیس جمهور، سکان دولت جمهوری اسلامی ایران را به دست گرفته‌اند و فردا ۱۶ تیر ۱۴۰۳ نهمین رئیس جمهور کشور از بین دو نامزد انتخابی «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» انتخاب خواهد شد.
کد خبر : 920684

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ عباس اردشیری: فردا ۱۶ تیر ۱۴۰۳ نهمین رئیس جمهور کشور از بین دو نامزد انتخابی یعنی «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» انتخاب خواهد شد.

سعید جلیلی با شعار انتخاباتی «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» و مسعود پزشکیان با شعار انتخاباتی «برای ایران با ایرانیان بر اساس حق و عدالت» در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

بنی‌صدر: مدافع عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی

تا امروز ۸ رئیس جمهور در کشور ما سکان امور را در دست گرفته اند. نخستین رئیس جمهور ایران «ابوالحسن بنی‌صدر» بود که با شعار «مدافع عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» ۱۵ بهمن ۱۳۵۸ تا یکم تیر ۱۳۶۰ به مدت یک سال و ۴ ماه و ۱۷ روز ریاست جمهوری کشور را به عهده گرفت.

دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر با تنش‌های بسیار و رویدادهایی، چون انقلاب فرهنگی و حمله عراق به ایران همراه شد. او با شعار مدافع عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وارد عرصه ریاست جمهوری شد؛ اما خیلی زود در استفاده از اختیارات خویش و حمایت رو به افول امام خمینی (ره) برای مبارزه با رقبایش ناکام ماند و خرداد ۱۳۶۰، توسط مجلس شورای اسلامی از مقام خویش عزل شد.

پیرو آن، بنی‌صدر به همراه مسعود رجوی مرد شماره یک سازمان مجاهدین خلق (منافقین) از ایران خارج شد و در فرانسه به همراه مسعود رجوی با تشکیل شورای ملی مقاومت به مخالفت خود با حکومت ایران پرداخت. وی سال ۱۳۶۲ پس از حضور مجاهدین در عراق و در پی اعتراض به این خط مشی از این شورا جدا شد.

رجایی: بدون شعار، اما مشهور به ساده‌زیستی

کوتاه‌ترین دوره‌ ریاست جمهوری، مربوط به «محمدعلی رجایی» به مدت ۲۸ روز بوده است. شهید رجایی در دوران ریاست جمهوری خود بدون شعار، اما مشهور به ساده‌زیستی بود. رجایی در ساعت ۱۴:۳۰ روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ از اتاق کارش خارج شد و به محل جلسه فوق‌العاده دولت رفت. در ساعت ۱۵:۰۰ صدای انفجار مهیبی از ساختمان نخست‌وزیری برخاست. در این حمله تروریستی، او و محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر وقت به شهادت رسیدند. او کمتر از یک ماه از دوران ریاست جمهوری‌اش می‌گذشت. 

خامنه‌ای: حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکرکردن دعوت می‌کند

بعد از آن «سید علی خامنه‌ای» از ۱۷ مهر ۱۳۶۰ تا ۲۵ مرداد ۱۳۶۸ ریاست جمهوری کشور را به عهده گرفت. وی اعتقاد داشت حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکرکردن دعوت می‌کند و هدایت ذهن مردم را بر عهده می‌گیرد.

علی خامنه‌ای با کسب اکثریت مطلق آرا (۱۱/ ۹۵درصد) به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. در ۱۷ مهر ۱۳۶۰ امام خمینی حکم ریاست‌جمهوری وی را تنفیذ کرد و او در ۲۱ مهر به‌عنوان سومین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد. دوره هشت ساله ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‌ای، دوره مدیریت جنگ و محاصره اقتصادی، در کنار پروسه مهم ساختارسازی و هماهنگی نهاد‌ها برای انتظام جمهوری اسلامی بود. امر ساختارسازی و هماهنگی نهاد‌ها در کنار ابر مشکل جنگ و مقابله با ضد انقلاب، منافقین و لیبرال‌ها در حالی در دستور کار ایشان قرار داشت که در بعد خارجی نیز لزوم معرفی انقلاب و مواضع نظام به دلیل تحرکات جبهه استکبار و صهیونیسم، بسیار حیاتی بود. 

هاشمی رفسنجانی: همه با هم کار برای سازندگی ایران

چهارمین رئیس جمهور ایران «اکبر هاشمی رفسنجانی» بود که ۲۵ مرداد ۱۳۶۸ تا ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ به مدت ۷ سال و ۱۱ ماه و ۱۹ روز سکان دار کشور بود. شعار انتخاباتی اکبر هاشمی «همه با هم کار برای سازندگی ایران» بود. به همین دلیل دوران سازندگی به دو دوره ریاست جمهوری علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی گفته می‌شود؛ که دولت‌های پنجم و ششم نظام جمهوری اسلامی ایران است. آغاز فعالیت علی اکبر هاشمی ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ و پایان فعالیت ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ است. اجرای اولین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی بعد از انقلاب در این دولت انجام گرفت. از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی این دولت بازسازی کشور بعد از جنگ هشت سال دشوار بود که ویرانه‌های زیادی را بر جای گذاشت و نیاز بود در اسرع وقت بازسازی شوند.  

خاتمی: فردای بهتر برای ایران اسلامی

پنجمین سکان دار کشور «سید محمد خاتمی» بود که با شعار «فردای بهتر برای ایران اسلامی» از دوم خرداد سال ۷۶ با ۲۰ میلیون رای و کسب ۷۰ درصد آرا رئیس جمهور شد و سال ۱۳۸۰ ریاست جمهوری او برای ۴ سال دیگر تمدید شد. خاتمی همچنین صاحب ایده‌ای به نام گفتگوی تمدن‌ها بود. بخت هم با سید محمد خاتمی یار بود و ایران برای نخستین‌بار در آذر ۱۳۷۶ میزبان هشتمین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تهران بود. 

احمدی نژاد: پول نفت باید سر سفره‌ی مردم بیاید، مردی از جنس مردم

بعد از دوران ریاست جمهور «محمود احمدی نژاد» از ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ تا ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ به مدت ۸ سال به عنوان ششمین رئیس جمهور، ریاست کشور را در دست گرفت. او با شعار «پول نفت باید سر سفره‌ی مردم بیاید، مردی از جنس مردم» وارد عرصه انتخابات شد. احمدی نژاد در دوره اول، هنگام پیروزی بر اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، شهردار تهران بود. او در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۸) هنگامی برای بار دوم به ریاست‌جمهوری رسید که انتخابات مورد اعتراض هر سه رقیب انتخاباتی وی قرار گرفت.

روحانی: دولت تدبیر و امید

حجت‌الاسلام «حسن روحانی» ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ – ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ به مدت ۸ رئیس جمهور کشور شد. حسن روحانی در ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ با شعار «دولت تدبیر و امید» در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌ جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد و بنا بر اطلاعیه وزارت کشور در انتخابات ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، با کسب ۱۸.۶۱۳.۳۲۹ رأی (۵۰.۷۱٪ کل آرا) به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد.

روحانی در ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شد و در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، با کسب ۲۳.۵۴۹.۶۱۶ (۵۷٪ کل آرا) برای یک دوره چهارساله دیگر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باقی ماند.

رئیسی: دولتی مردمی، ایران قوی

هشتمین رئیس جمهور ایران شهید «سید ابراهیم رئیسی» بود. وی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت ۲ سال و ۹ ماه و ۱۶ روز ریاست جمهوری کشور را به عهده داشت.

وی که با شعار «دولتی مردمی، ایران قوی» وارد عرصه ریاست جمهوری شد در در سانحه سقوط بالگرد در روز۳۰ اردیبهشت 1403 به شهادت رسید. 

به گزارش آنا، نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۸ رئیس جمهور را به خود دیده است و فردا ۱۶ تیر  ۱۴۰۳ نهمین رئیس جمهور کشور از بین دو نامزد انتخابی «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» انتخاب خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته