دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 13:58
بیوک ملکی در گفت‌وگو با آنا

بسیاری از آزار و اذیت‌های دولت قبل در حوزه نشر دیگر وجود ندارد

نویسنده و شاعر پیشکسوت و شناخته‌شده کشورمان معتقد است با توجه به مشکلات معیشتی در خانواده‌ها، آموزش و پرورش مهم‌ترین مسئولیت را در ترویج کتاب‌خوانی دارد؛ اما نگرانی‌های بی‌دلیل مدیران ارشد این سازمان، مانع از محقق شدن این نقش می‌شود.
کد خبر : 92060

بیوک ملکی –نویسنده و شاعر کودک و نوجوان- در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره وضعیت نابسامان مطالعه در بین کودکان و نوجوانان گفت: «علت‌یابی برای این وضعیت، مکررا از سوی چهره‌های مختلف انجام شده و راه حل‌هایی هم ارائه شده است؛ اما آیا گوش شنوایی هست؟ من که می‌گویم نیست!»


وی با اشاره به سال‌ها و دهه‌های قبل که هنوز جامعه دچار چنین بحرانی نشده بود، ادامه داد: «زمانی بود که حتی کارگران زحمت‌کش که سواد خواندن و نوشتن نداشتند هم تلاش می‌کردند فرزندان کتاب‌خوانی داشته باشند. امروز دیگر شاهد این رویه در خانواده‌ها نیستیم؛ دلیلش هم این است که پدران و مادران دچار درگیری‌های متعدد معیشتی هستند.»


این شاعر پیشکسوت و شناخته شده اظهار داشت: «در چنین شرایطی است که آموزش و پرورش بیشترین مسئولیت را در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی پیدا می‌کند و باید با برنامه‌ریزی‌های درست، خلاء آموزش در خانواده را پر کند. اما شواهد و قرائن گواهی می‌دهد که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است.»


وی ضمن بیان این مطلب که سیستم‌های آموزشی کشورهای توسعه‌یافته در جهان، برنامه‌های دقیقی برای مسائل فرهنگی و تربیتی کودکان و نوجوانان دارند، افزود: «هیچ تصمیمی که دال بر وجود دغدغه در مدیران آموزش و پرورش باشد، گرفته نمی‌شود و حتی شاهد صدور یک دستور‌العمل ساده که رسما موضوعش توجه به تقویت جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس باشد، نیستیم.»


ملکی خاطرنشان کرد: «اینکه معمول شده مدیران بهانه کمبود بودجه را مطرح می‌کنند، به هیچ وجه پذیرفته نیست. خیلی از اقدامات نیاز به بودجه ندارد مثلا اگر مقرر کنند شاعران و نویسندگان در برنامه‌های مشخص به مدارس بروند و آن‌ها را با ادبیات آشنا کنند، مگر چه بودجه‌ای می‌طلبد؟ نویسندگان و شاعران مطرح که مدام خواستار باز شدن راه ادبیات و کتاب به مدارس هستند، قطعا از این طرح استقبال و حمایت می‌کنند.»


وی اظهار داشت: «به نظر من مشکل اصلی این است که مدیران کلان در آموزش و پرورش، ترسو هستند، از تغییر می‌ترسند و جسارت اتخاذ تصمیمات این‌چنین را ندارند. مثلا آن‌ها می‌ترسند که مبادا شاعران و نویسندگان در مدارس حرفی بزنند که موقعیت حرفه‌ای آن‌ها به خطر بیافتد! در حالی که مباحث حساسی مانند مسائل سیاسی؛ اصلا در حوزه کودک و نوجوان مطرح نیست.»


سراینده مجموعه‌ شعرهایی مانند ستاره باران، بر بال رنگین کمان، پشت یک لبخند، کوچة دریچه‌‌ها، از هوای صبح و در پیاده ‌رو، که از منتقدان رویه‌های فرهنگی در سال‌های اخیر بوده است، درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد و صدور مجوز نشر به کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: «بخش قایل توجهی از مشکلاتی که ما در دوره دو دولت قبلی داشتیم، حل شده و آن آزار و اذیت‌ها دیگر وجود ندارد؛ چراکه ما حالا معمولا با مسئولانی در ارشاد سروکار داریم که آدم‌های فهمیده و بافرهنگی هستند.»


وی افزود: «البته مشکلات در ارشاد همچنان وجود دارد اما تفاوتش با دوره‌های قبلی این است که در گذشته، ایجاد مشکلات منطبق با تعمد مسئولان بود اما در ارشاد حاضر، بیشتر صحبت از محدودیت‌هاست. باید پذیرفت که دست مدیران ارشاد در برخی مسائل، بسته است.»


ملکی درباره انتشار برخی کتاب‌ها که مروج مسائل غیر فرهنگی و حتی خشونت‌بار است، خاطر نشان کرد: «البته نظارت در ارشاد باید مانع از انتشار چنین و مواردی شود اما به نظر من در وهله اول ناشران هستند که در انتشار یک کتاب،‌مسئولیت دارند.»


وی گفت: «به نظر من 80 درصد ناشران کودک و نوجوان،‌ در واقع صرفا به دنبال تجارت و کسب درآمد هستند. در همین نمایشگاه کتاب تهران، مگر چند ناشر شناخته شده و معتبر کودک و نوجوان شرکت می‌کند؟ اما نمی‌شود به ناشران مختلف گفت کتاب چاپ نکنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته