دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 14:35
تحلیلگر فوتبال در گفت‌وگو با آنا؛

بازی با تیم‌های ضعیف تاثیر خوبی روی ملی‌پوشان دارد/ اگر ایران مثل کره جنوبی با 6 گل شکست می‌خورد اجازه ورود کی‌روش به ایران را نمی‌دادند

جلال چراغپور گفت: زمانی که با یک تیم ضعیف بازی می‌کنید تعداد دفعات حمله شما بالای 10 بار می‌شود و همین مساله باعث می‌شود تا مقابل یک تیم قدرتمند این تفکر حمله در بازیکنان شکل بگیرد و از همان روش برای رسیدن به دروازه تیم‌ها استفاده کنند.
کد خبر : 92048

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی تدارکاتی خود در ورزشگاه آزادی مقابل تیم ملی قرقیزستان با برد پرگل 6 بر صفر به پیروزی رسید. بازی یکطرفه ملی‌پوشان باعث شد تا بعضی از پیشکسوتان فوتبال، قرقیزستان را حریف مناسبی برای ارزیابی تیم ملی به حساب نیاورند و بازی با تیم‌های ضعیف آسیایی را رقبای مناسبی برای فوتبال ایران تلقی نکنند.


جلال‌ چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد انتخاب تیم‌های ضعیف توسط کادر فنی برای برگزاری بازی‌های دوستانه با تیم ملی فوتبال گفت: «بازی‌های تدارکاتی در تمام نقاط مختلف دنیا به دو صورت می‌تواند تعریف شود. بعضی از تیم‌ها که چندین ماه در کنار همدیگر هستند و از آمادگی بازیکنان خودشان اطلاع دارند تیم‌های قوی را برای بازی تدارکاتی انتخاب می‌کنند. زمانی که یک مربی یک تیم منسجم و قوی در اختیار دارد برای بازی تدارکاتی سراغ یک تیم قوی‌تر از خودش می‌رود تا آن تیم‌ها به تیمش فشار وارد کنند و کادر فنی از ضعف فنی تیم خودش مطلع شود. مثلا تیم‌هایی مثل آلمان همیشه با تیم‌هایی در رده خودشان مانند آرژانتین و انگلیس بازی می‌کنند.»


وی ادامه داد: «شکل دیگر بازی تدارکاتی زمانی است که مربیان در ترکیب تیمشان تغییر و تحولات زیادی انجام دادند و نیاز به بازی تدارکاتی دارند تا بازیکنان آنها با یکدیگر هماهنگ شوند. همچنین تیمی که در چندین بازی به پیروزی رسیده است برای حفظ روحیه برد نیاز به بازی تدارکاتی با تیم‌های ضعیف‌تر از خودش را دارد. تیم ملی فوتبال ایران هم در این برهه زمانی نیاز به یک بازی تدارکاتی با تیم‌های ضعیفی مانند قرقیزستان داشت. کی‌روش در مرحله آخر اردو چندین بازیکن را برای اولین بار به تیم ملی دعوت کرد و این بازیکنان باید در یک بازی ضعیف با یکدیگر هماهنگ شوند. نکته بعدی اینکه تیم کی‌روش بازی‌های اخیر را با برد پشت سر گذاشت و نیاز به حریفی داشت تا در مقابلش به پیروزی برسد و روحیه برد در ملی‌پوشان حفظ شود. نکته بعدی گلزنی مهاجمان تیم ملی است که این مساله هم باعث می‌شود تا آنها برای رسیدن به رکوردهای بالاتر با روحیه بالایی بازی کنند و نمونه این بازیکنان هم سردار آزمون است که در دو بازی اخیر موفق شد چهار گل برای تیم ملی به ثمر برساند.»


کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: «سطح فرهنگ کشورها برای بازی تدارکاتی بسیار فرق می‌کند. تیم ملی کره جنوبی در فاصله دو ماه مانده به مسابقات انتخابی جام جهانی یک بازی تدارکاتی با اسپانیا برگزار می‌کند و 6 گل از این تیم دریافت می‌کند و بدون هیچ مشکلی کارش را ادامه می‌دهد. اما اگر تیم ملی ایران در این برهه زمانی با تیم‌های بزرگ دنیا بازی می‌کرد و با نتیجه سنگینی شکست می خورد، می‌توانید تصور کنید اهالی فوتبال ایران چه برخوردی با کی‌روش داشتند، حتی اجازه نمی‌دادند او به ایران باز گردد. کی‌روش کار بزرگی در تیم ملی کرد و آن هم بالا بردن حس اعتماد به نفس در روحیه بازیکنان است.»


چراغپور در مورد عملکرد بازیکنان جوانی که برای اولین بار در ترکیب تیم ملی قرار گرفتند افزود: «نکته مهمی که در کار کی‌روش قابل مشاهده است بحث روانشناسی او است. کی‌روش چندین سال کارش در منچستر کشف استعدادهای فوتبال بود و در ایران هم این مساله را به خوبی نشان داد. به عنوان مثال مرتضی پورعلی گنجی یک بازیکنی بود که در باشگاه‌های ایران در پست هافبک از او استفاده می‌شد اما کی‌روش در تیم ملی در دفاع آخر از او بازی گرفت و بسیار هم خوب کار کرد و در همین پست لژیونر شد. در بازی روز گذشته هم کی‌روش، پورقاز که در ملوان در پست دفاع آخر بازی می‌کرد را در هافبک دفاعی بازی داد و عملکرد این بازیکن هم خوب بود. تفاوت کی‌روش با مربیان ایرانی در نگرشش به بازیکنان است و همین مساله او را از دیگر مربیان ایرانی متمایز می‌کند. کی‌روش به خوبی بلد است که از بازیکنان در چه پستی بازی بگیرد و همین مورد هم رمز موفقیتش در تیم ملی است.»


وی در رابطه با مرور کارهای تاکتیکی توسط بازیکنان تیم ملی در بازی مقابل قرقیزستان اظهار داشت: «تیم ملی در بازی روز گذشته در فاز هجومی هر کاری که دلش خواست انجام داد و از هر روشی برای رسیدن به دروازه قرقیزستان استفاده کرد. زمانی که با یک تیم ضعیف بازی می کنید تعداد دفعات حمله شما بالای 10 بار می‌شود و همین مساله باعث می‌شود تا مقابل یک تیم قدرتمند این تفکر حمله در بازیکنان شکل بگیرد و از همان روش برای رسیدن به دروازه تیم‌ها استفاده کنند.»


چراغپور در مورد نقش کی‌روش در پیشرفت فنی تیم ملی فوتبال گفت: «من هیچ وقت از کی‌روش حمایت نکردم ولی نباید چشم خودمان را روی کارهایی که برای فوتبال ما انجام داد ببندیم. کی‌روش از نظر خصوصیات اخلاقی نکات منفی زیادی دارد و بعضی از صحبت‌هایی که در رسانه ها مطرح می‌کند چندان خوشایند فوتبال ما نیست، اما او در سال‌های اخیر با یک نگرش اروپایی وضعیت فوتبال ما را رو به جلو برد و مهمترین فاکتور مثبت حضور وی در فوتبال ایران هم کشف استعدادهایی بود که در تیم ملی شکوفا شدند. بازیکنانی مثل سردار آزمون، پورعلی گنجی، ترابی و طارمی که در زمان کی‌روش به تیم ملی رسیدند و به یاران اصلی تیم ملی تبدیل شدند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب