دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست مطرح شد؛

ضرورت فعالیت‌های مردم‌محور در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی

ضرورت فعالیت‌های مردم‌محور در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی
نشست شورای علمی میراث فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس برگزار و در آن بر ضرورت مردمی سازی میراث فرهنگی کشور تأکید شد.
کد خبر : 920443

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای علمی میراث‌فرهنگی این مرکز با حضور عبدالحسین وکیلی فرد، چهره ماندگار میراث‌فرهنگی، سوسن چراغچی، کارشناس حوزه میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مسعود کافی، وکیل دادگستری، مدیر و کارشناس گروه میراث‌فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. 

موضوعاتی همچون تعیین تکلیف وضعیت تشخیص نفایس ملی و منحصربه‌فرد، معرفی و آموزش عمومی در حوزه میراث‌فرهنگی، مشکلات ساختاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تعیین کاربری هم شأن اثر و درآمدزایی پایدار میراث‌فرهنگی؛ از جمله محورهای اصلی این نشست بودند.

لزوم برنامه‌ریزی برای ایجاد نظام نظارتی و حفاظتی ویژه میراث‌فرهنگی

سعید شفیعا، مدیرگروه میراث‌فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با اشاره به اینکه اصل ۸۳ قانون اساسی، نظام نظارتی و حفاظتی ویژه‌ای برای میراث‌فرهنگی فراهم کرده، اظهار کرد: با این حال تاکنون اقدام تقنین در خصوص آن صورت نگرفته‌است. 

وی با تأکید بر ضرورت فعالیت‌های تقنین جدی در ایجاد نظام نظارتی و حفاظتی ویژه برای میراث‌فرهنگی، گفت: تعیین معیارهای کارشناسی و تشکیل کمیته تخصصی برای تشخیص نفایس ملی و منحصربه‌فرد، جزو اقدامات مقدماتی است که باید در قالب قانون مشخص اجرا شود. 

شفیعا تصریح‌کرد: نباید از تعریف نفایس ملی و منحصربه‌فرد طفره رفت و بالاخره بایستی در قالب واژگان تخصصی به آن پرداخت.

معرفی میراث‌ فرهنگی باید از کارکنان وزارتخانه صورت گیرد

وکیلی فرد نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: موضوع معرفی میراث‌فرهنگی کشور به‌عنوان هویت ملی و ترویج دهنده ارزش‌های اسلامی ایرانی، یکی از کلیدی‌ترین اقداماتی است که در خصوص آن باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد. 

وی تصریح‌کرد: این اقدام بایستی ابتدا و با تأکید بر کارکنان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس برای مردم در جهت ایجاد مسئولیت عمومی صورت گیرد. 

لزوم هم‌افزایی بیشتر بین معاونت‌های میراث‌ فرهنگی و گردشگری

کافی در ادامه این نشست با اشاره به‌ضرورت حل مشکلات ساختاری و ماهیتی معاونت‌های میراث‌ فرهنگی و گردشگری در لایحه اهداف، وظایف و اختیارات این وزارتخانه، گفت: ماهیت میراث‌فرهنگی، حفاظت محور است درحالیکه اقدامات مربوط به گردشگری تجاری و اقتصادی است. 

وی بیان کرد: اگر بین دو حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی هم افزایی نشود، ساختار این معاونت‌ها در کنار هم، معنایی تولید نخواهد کرد. 

این وکیل دادگستری افزود: در حال حاضر، دولت‌ها به میراث‌فرهنگی به‌عنوان هزینه نگاه می‌کنند و توسعه به حفاظت غالب شده است. بنابراین لازم است در اقدامی خلاقانه، زمینه درآمدزایی پایدار از میراث‌فرهنگی کشور تهیه شود که در آن عوامل تهدیدکننده یا مخرب مدنظر قرار گرفته باشد. 

وی تصریح‌کرد: نیاز به قانونی داریم که بتواند پایه اولیه استقرار سایر فعالیت‌های مردم‌محور را در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی، ایجاد کند. 

گفتنی است، جلسه شورای علمی گروه میراث‌فرهنگی و گردشگری دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ هر ۲ ماه یکبار برای بررسی اقدامات گروه، جهت دهی به فعالیت‌های آتی تقنین و نظارتی و گردآوری پاسخ‌های تخصصی به نیازهای پژوهشی مرکز برگزار می‌شود. پیشنهادات تقنین و نظارتی در این حوزه مطرح است که در جلسات آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته