دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 12:25
قائم مقام معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با آنا خبر داد

تولید بیش از ۱۰۰ هزار طرح صنایع دستی و فرش از سوی مددجویان

قائم مقام معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: طی پنج سال گذشته حدود ۸۰ هزار طرح در گروه فرش و گلیم اجرا و ۲۶ هزار و ۴۰۰ طرح در گروه صنایع دستی ایجاد شده که شامل زیورآلات، دستبافت های سنتی، رودوزی، حصیربافی ، خاتم کاری، مینا، معرق، قلم زنی ، پارچه های قلمکاری و تولید فرآورده های چرمی و پوست می‌شوند.
کد خبر : 92029

منوچهر رزمجو،‌ قائم مقام معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا به مناسب روز صنایع دستی اظهار کرد: در راستای توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) آموزش و توسعه طرح‌های صنایع دستی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است زیرا یکی از برنامه‌های ما در توانمندسازی، توسعه کسب و کار مشاغل خرد و خانگی است که جایگاه صنایع دستی در بین طرح‌های خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،برهمین اساس توسعه صنایع دستی را در راس برنامه‌های خود قرار دادیم که بتوانیم با توسعه آن نسبت به توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌ها اقدام کنیم در حال حاضر بین 15 تا 20درصد طرح های اجرا شده کمیته امداد متعلق به بخش صنایع دستی است.


وی افزود: سال گذشته بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان صنایع دستی از از تولیدکنندگان صنایع دستی کشور به ویژه مجریان طرح خودکفایی خریداری شده است که این صنایع دستی شامل فرش و گلیم، تابلو فرش، گبه، زیورآلات، حصیربافی، دستبافت های سنتی، تولید فرآورده‌های چرمی و پوست، انواع خاتم، مینا، معرق و محصولات قلم زنی بوده است.


رزم جو ادامه داد: هم اکنون کمیته امداد دو محصول فرش و صنایع دستی تولیدی مددجویان را توسط شرکت توسعه تجارت امداد خریداری و تولیدات خریداری شده را در فروشگاه‌های زنجیره ای و نمایندگی‌های داخلی و نیز شبکه‌های فروش اینترنتی به فروش می رساند البته مددجویان نیز می‌توانند تولید و صنایع دستی خود را در بازار و شبکه های کسب و کار به فروش برسانند زیرا هدف اصلی این نهاد توانمندسازی و خودکفایی مددجویان است.


قائم مقام معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تصریح کرد: در بخش فرش بیش از ۶۰ هزار بافنده در کشور با کمیته امداد همکاری می کنند و سالانه بیش از یک‌صد هزار مترمربع به ارزش ریالی ۱۰۰میلیارد تومان انواع فرش تولید می شود. سال ۹۴ بیش از ۱۳۰هزار مترمربع فرش و گلیم توسط بافندگان تحت حمایت این نهاد به ارزش ریالی بیش از یک‌هزار میلیارد ریال تولیده شده است.


وی با تاکید بر نقش و اهمیت صنایع دستی در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته کشور گفت: در مناطق روستایی و محروم کشور نقش صنایع دستی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی آن منطقه بسیار پررنگ جلوه می‌کند بر همین اساس با حمایت جدی از صنایع دستی کشور می‌توان از مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرها جلوگیری و به توسعه و رشد گردشگری روستاها، رونق بخش کشاورزی ، تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت افراد کمک کنیم.


رزمجو اظهار کرد: نقش صنایع دستی در روستاها مکمل فعالیت‌هایی همچون کشاورزی و دامپروری است و فعالیت دراین حرفه می تواند همراه با دیگر مشاغل موجب اقتصاد و پیشرفت روستاها شود. میزان مشارکت زنان در تولید صنایع دستی درصد بالایی (حدود ۸۰ درصد) را نشان می دهد به طوری که تولید صنایع دستی به ویژه فرش وگلیم بافی تاثیر معنی داری بر درآمد خانوارها می گذارد.


وی با اشاره به اینکه این نهاد توانسته است سال گذشته با برنامه ریزی های دقیق و مدون برای ۱۳۰هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کند افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال یکصد هزار خانواده توانمند و از چرخه حمایتی امداد خارج شوند. سال گذشته از مجموع یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات که بانک ها ابلاغ کردند، امداد توانست بیش از ۸۹درصد آنها را جذب کند و حدود ۱۳۰هزا فرصت شغلی از طریق پرداخت تسهیلات ایجاد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته