دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1403 - 12:17

درمان کلیه درد شدید در خانه

درمان کلیه درد شدید در خانه
گیاهان دارویی مانند جعفری و ریحان و حتی ریشه قاصدک برای درمان کلیه درد عالی هستند. آب هنداونه و آب انار هم در تسکین این درد‌ها مفید واقع هستند در این تحقیق پزشکی خواهیم خواند.
کد خبر : 920138

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کلیه درد ممکن است به دلایل زیادی از جمله عفونت مثانه یا عفونت دستگاه ادراری تحتانی بروز کند. دردهای ناشی از عفونت در کلیه می‌توانند ناتوان‌کننده باشند و زندگی شما را به طور کامل مختل کنند. درمان کلیه درد به روش‌های مختلفی انجام می‌شود اما مهم‌تر از هر چیز دانستن روش‌های ساده‌ای است که می‌توانند در خانه به کمک شما بیایند. در این مطلب به معرفی روش‌های خانگی برای درمان کلیه درد می‌پردازیم. تمام روش‌های ساده‌ای که می‌توانید در خانه انجام دهید در اینجا بررسی شده است. ناگفته نماند که این راهکارها برای درمان قطعی و همیشگی کلیه درد توصیه نمی‌شوند. با کمک روش‌های معرفی شده می‌توانید درد کلیه را آرام کنید و سپس در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

درمان کلیه درد با گیاهان دارویی

بعضی از گیاهان دارویی برای درمان کیله درد موثر هستند. البته میوه‌هایی مانند سیب، انار و هندوانه هم برای دفع سنگ کلیه و کاهش دردهای کلیه مصرف می‌شوند. اما گیاهان دارویی هم اگر به موقع و درست مصرف شوند، موثر خواهند بود.

ریشه قاصدک

از موثرترین گیاهان دارویی که برای درمان کلیه درد معجزه می‌کند، ریشه قاصدک است. البته چای یا دمنوش هیدرانسیا هم برای کاهش دردهای کلیه مفید است. یکی از خواص فوق‌العاده ریشه قاصدک، ادرارآور بودن آن است. درست مانند گیاه پونه، ریشه‌های قاصدک هم ادرارآور و پاکسازی‌کننده روده و دستگاه گوارش هستند. برای از این رو خرید پونه کوهی هم می‌تواند موثر باشد. برای مصرف ریشه قاصدک می‌توانید خشک شده آن را در آب داغ دم کرده و بنوشید. نوشیدن مرتب دمنوش ریشه قاصدک موجب دقع سنگ کلیه هم می‌شود. از این رو با خرید ریشه قاصدک هم می‌توانید دردهای کلیه خود را تسکین دهید و هم می‌توانید سنگ کلیه را دفع کنید.

جعفری

آب جعفری برای درمان کلیه درد

شاید باورتان نشود، اما جعفری یکی از گیاهانی است که به درمان کلیه درد کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید خود جعفری را بخورید اما یک پیشنهاد بهتر هم وجود دارد. توصیه می‌شود آب جعفری را بگیرید و یک لیوان از آن را بنوشید. بهتر است بدانید که آب جعفری یک نوشیدنی ادرارآور است و می‌تواند به دفع زیاد ادرار و کاهش درد کلیه کمک کند.

ریحان

همانند جعفری، ریحان هم می‌تواند یک روش عالی برای تسکین درد کلیه باشد. برای این کار باید آب ریحان تهیه کنید. ریحان از اختلالات گوارشی و التهابی جلوگیری می‌کند. این گیاه خوشبو و به شدت در دسترس خاصیت ضد آنتی اکسیدانی دارد. جالب است بدانید که در سال 2020 یک مطالعه کوچک روی موش‌ها انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف ریحان و آب ریحان برای کاهش درد کلیه موش‌ها مفید بوده است. شما می‌توانید برگ‌های تازه یا خشک ریحان را در چای یا دمنوش خود بریزید. حتی می‌توانید در زمان تهیه اسموتی از آن استفاده کنید. برای کاهش درد کلیه، ریحان را چند بار در روز مصرف کنید.

سبزه گندم

حتما می‌دانید که نوشیدن آب انار یا آب هندوانه هم برای درمان کلیه درد موثر است. اما جدا از این نوشیدنی‌ها، سبزه گندم هم برای تسکین درد کلیه معجزه می‌کند. سبزه گندم می‌تواند برای دفع سنگ کلیه و افزایش جریان ادرار هم کمک کند. نوشیدن سبزه گندم آن هم با معده خالی برای کاهش حالت تهوع هم مناسب است. البته این نوشیدنی در بعضی موارد عوارضی چون کاهش اشتها و یبوست را به همراه دارد. شما می‌توانید مصرف این نوشیدنی را از مقادیر کم شروع کنید. اگر سبزه گندم در دسترس ندارید، می‌توانید از مکمل‌هایی که دارای این مواد هستند استفاده کنید.

فلفل قرمز

فلفل چیلی یا فلفل قرمز میوه ای از گیاهان فلفلی است. جالب است بدانید که این مدل از فلفل به داشتن طعمی تند نیز معروف است. این نوع فلفل به نوعی با فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی مرتبط است و بیشتر به گونه ای تعلق دارد که از لحاظ علمی به عنوان "کاپسیکوم آنوم" شناخته شده است. فلفل چیلی که به دلیل رنگ قرمزش به فلفل قرمز نیز شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد نظیر: فلفل ماین، فلفل هالوپینو و ... .

البته باید توجه داشته باشید که رنگ فلفل در زمان چیدن سبز است و به مرور (بعد از رسیدن کامل) قرمز شده و طعم آن نیز تندتر می شود. فلفل چیلی از همان ابتدا که کشف شد، به عنوان ادویه در غذاهای مختلف و سس ها استفاده می شده است. فلفل قرمز به صورت خشک، پودر و یا پخته شده استفاده می‌شود. این مدل از ادویه سرشار از ویتامین ب ۶، ویتامین آ، اسید فولیک و لیکوپن برای پاک کردن و تصفیه کردن کلیه هاست.

جعفری

جعفری گیاهی است از خانواده Apiaceae که برای طعم دهی به غذاها و در کنار غذا استفاده می شود. البته که این گیاه به دلیل رنگ زیبایی که دارد به عنوان تزئین کنار غذا بسیار کاربرد دارد. خواص برگ و بذر جعفری مشابه هم است. با این تفاوت که عطر و خواص بذر بیشتر از برگ آن است. جعفری یک گیاه سایه دوست است که کشت آن در هر نوع آب و هوایی ممکن است. با این حال در آب و هوای خنک و معتدل بهترین نتیجه را می دهد و نسبت به هوای خشک حساس تر است.

اما مهم ترین نکته ای که باید در مورد جعفری بدانید این است که این گیاه به عنوان بهترین تمیز کننده کلیه شناخته شده است. از بهترین ویژگی های جعفری این است که منجر به افزایش حجم ادرار، دفع بیشتر سدیم و افزایش بازجذب پتاسیم می شود.

 

درمان کلیه درد با مصرف آب

یکی از روش‌هایی که برای درمان کلیه درد پیشنهاد می‌شود، مصرف آب زیاد است. اگر درد کلیه شما به دلیل عفونت‌های مجاری ادراری باشد، نوشیدن آب به شما کمک خواهد کرد تا دردتان را کم کنید. برای از بین بردن باکتری‌ها و کاهش غلضت ادرار این روش عالی است. در مورد عفونت‌های ادراری همچنین توصیه می‌شود از نوشیدن نوشابه‌ها خودداری کنید. در صورتی که فعالیت زیادی ندارید توصیه می‌شود روزانه 8 لیوان در آب نوش جان کنید. اگر ورزشکار هستید و فعالیت زیادی دارید، بهتر است بیشتر از 8 لیوان آب در روز بنوشید تا از درد کلیه در امان بمانید.

درمان کلیه درد با گرما

حمام آب گرم با نمک اپسوم

حتما شنیده‌اید که بعضی دردها با سرمایه و بعضی دردها با گرما درمان می‌شوند. گرما می‌تواند برای درمان کلیه درد موثر باشد. برای این کار توصیه می‌شود به یک حمام گرم بروید. نمک اسپوم یا نمک حمام هم می‌تواند کارساز باشد. نمک اپسوم را می‌توانید با نام منیزیم سولفات هم پیدا کنید. این نمک می‌تواند بدن شما را پاکسازی و سم‌زدایی کند. در صورتی که با این کار هم درد شما کمتر نشد، می‌توانید از حرارت مستقیم یا کیسه آب گرم استفاده کنید. می‌توانید کیسه آب گرم یا هر چیز گرم دیگر مانند کیسه نمک گرم را هر 20 دقیقه یک بار در محل موردنظر قرار دهید تا دردتان کمتر شود.

درمان کلیه درد با دارو

یک روش دیگر برای درمان کلیه درد استفاده از مسکن‌های موثر است. البته بهتر است در مصرف مسکن دقت کنید و داروهای موثر و مناسب استفاده کنید. شما می‌توانید پروبیوتیک مصرف کنید که به مبارزه باکتری‌های روده شما می‌رود. پروبیوتیک به تقویت سیستم ایمنی شما هم کمک می‌کند. مسکن‌های غیر آسپرین بهترین راهکار برای درمان کلیه درد هستند. دقت داشته باشید که مسکن‌های دارای آسپرین موجب رقیق شدن خون می‌شوند. مصرف آسپرین در زمان کلیه درد ممکن است موجب بروز مشکلات ادرار خونی شود.

رژیم غذایی درست

یکی از مهم ترین کارهایی که بیماران کلیوی در نظر داشته باشند، داشتن رژیم غذایی درست است. که از آن جمله به "کاهش مصرف پروتئین"، "کاهش مصرف فسفر"، "کاهش مصرف نمک" و نیز "افزایش مصرف ویتامین" میبایست اشاره کرد. در ادامه تمام این موارد را به صورتی دقیق بریتان شرح داده‌ایم.

کاهش مصرف پروتئین

پروتئین علاوه بر اینکه در استخوان سازی نقش موثری دارد، از جمله اجزای سازنده ماهیچه‌ها و عضلات نیز هست. اما جال اینجاست که سوخت و ساز پروتئین در بدن با تولید اوره همراه است. به این ترتیب در صورتی‌ که کلیه ناکارآمد باشد (یا توانایی دفع اوره را در ادرار نداشته باشد) تجمع اوره در بدن باعث ایجاد مشکلاتی برای کلیه فرد بیمار می‌شود.

افرادی که تحت درمان دیالیز هستند یا مشکلات کلیوی دارند، باید مصرف مواد غذایی پروتئین های حیوانی مانند "گوشت، مرغ، تخم مرغ" و همچنین پروتئین های گیاهی مانند: "سویا و لوبیا سبز و حبوبات" را تا حد امکان کاهش دهند. این دسته از افراد می‌توانند برای تامین انرژی از "کربوهیدرات‌ها" استفاده کنند. البته این محدودیت مصرف دائمی نیست و بعد از بهبود و کم شدن دفع اوره (و یا حتی پایان دوره‌ی دیالیز) می‌توانند مثل سایر افراد از پروتئین به میزان نیاز بدن استفاده کنند.

کاهش مصرف فسفر

جالب است بدانید که فسفر در منابع غذایی "حاوی پروتئین" یافت می‌شود. از آنجا که متابولیسم کلسیم و فسفر در بدن به عهده کلیه‌ها است و نیز کلیه‌ی دارای اختلال نمی‌تواند ویتامین D مورد نیاز برای جذب کلسیم را بسازد، مقادیر اضافی فسفر را دفع کند.

پس دو حالت برای بیماران نارسایی کلیه ایجاد می‌شود. اول این‌که فسفر در بدن جمع می‌شود و بعد غده‌ی پاراتیروئید برای جبران کم‌کاری کلیه مجبورر به ترشح هورمون برای دفع فسفر می‌شود و پرکاری تیروئید فرد را اذیت می‌کند. لذا توصیه می‌شود فرد فسفر اضافی را از رژیم غذایی حذف کند.

کاهش مصرف نمک

نمک عنوان سم سفید شناخته می‌شود. این ماده باعث بالا رفتن فشار خون و آسیب‌های کلیوی می گردد. از آنجایی که دفع نمک اضافی از بدن بر عهده‌ی کلیه است، اگر کلیه این توانایی را نداشته باشد، نمک در بدن جمع شده و فرد در چرخه‌ای از بیماری گرفتار می‌افتد. در واقع دفع نشدن نمک سبب بالا رفتن فشار خون و  آسیب‌های کلیوی بیشتری می گردد.

میزان نرمال و صحیح مصرف نمک (به صورت روزانه)، ۸ تا ۱۲ گرم است. اما فرد مبتلا به نارسایی کلیه همین میزان را هم نمی‌تواند دفع کند. به طور کلی بیماران کلیوی باید رژیم غذایی بسیار کم نمکی داشته باشد. حتی خوردن غذاهای شور مانند: ماهی شور یا ماهی خشک شده، سس و سویا و ... هم برای این افراد مجاز نیست.

افزایش مصرف ویتامین‌ها

فردی که نارسایی کلیه دارد یا بدن کسی که در حال درمان با دیالیز قرار گرفته است، ویتامین‌های محلول در آب را هم دفع می‌کند. به همین دلیل این افراد باید در رژیم غذایی خود مقادیر بیشتری از این ویتامین‌های محلول در آب (مانند: ویتامین A و C) داشته باشند. از جمله منابع غذایی این ویتامین‌ها (که باید توسز فرد بیمار بیشتر مصرف شود)، شامل:میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، کیوی، هویج، فلفل دلمه‌ای، سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج و ... است.

یک پیشنهاد عالی

روش‌های متنوعی برای درمان کلیه درد پیشنهاد می‌شوند. اگر ریحان و جعفری تازه در دسترس داشته باشید، بهتر است آن‌ها را داخل دستگاه آبمیوه‌گیر بریزید و یک نوشیدنی تازه و گیاهی تهیه کنید. آب هندوانه، سرکه سیب و البته آب انار هم در کاهش دردهای کلیه موثر هستند. شما می‌توانید از داروهای غیر آسپرین هم استفاده کنید. یک نکته بسیار مهم این است که تمام دردهای کلیه با گیاهان دارویی یا روش‌های خانگی قابل درمان نیستند. به علاوه بهتر است پس از انجام روش‌های درماین خانگی سریعا به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی درد کلیه مشخص شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هرگز به روش‌های خانگی برای درمان کلیه درد اکتفا نکنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: کلیه درمان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته