دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1403 - 21:31
پوشش زنده؛

فیلم / نخستین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی آغاز شد

فیلم   نخستین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی آغاز شد
نخستین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری از لحظاتی پیش آغاز شد.
کد خبر : 920034

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری از لحظاتی پیش در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما آغاز شد.

بنابراین گزارش، با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ از سوی وزارت کشور در روز ۸ تیرماه سال جاری، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با فاصله تقریبی ۲ میلیون رأی از یکدیگر به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

در این گزارش سعی داریم پوشش لحظه به لحظه مناظره را به شما مخاطبان محترم ارائه دهیم.

مسعود پزشکیان نامزد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۲۰:۵۵ دقیقه وارد صداوسیما شد

 

سعید جلیلی نیز ساعت ۲۱:۲۰ دقیقه وارد صداوسیما شد

 

رأس ساعت ۲۱:۳۰ با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مناظره پزشکیان و جلیلی به صورت رسمی آغاز شد.

 

با اعلام (خسروی) مجری، براساس قرعه‌کشی صورت گرفته، اولین نامزد سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نیز به عنوان دومین نامزد صحبت خواهند کرد.

مجری مناظره در ابتدای این برنامه اعلام کرد: در ۱۰ محور سئوالاتی را که در این مدت توسط کارشناسان، نخبگان و مردم طرح شده از نامزد‌های ریاست جمهوری پرسیده خواهد شد ضمن اینکه نامزد‌ها می‌توانند در صورتیکه نکته‌ای داشته باشند به مباحث یکدیگر ورود کرده و در انتهای مناظره، هر نامزد به مدت ۵ دقیقه به جمع‌بندی صحبت‌های خود خواهند پرداخت.

 

سئوال اول توسط مجری از نامزدها پرسیده می‌شود

 

جلیلی در پاسخ به سئوال اول

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و حرکت بزرگ امام(ره) این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم در جمهوری اسلامی تعیین‌کننده هستند.

اگر ایران قدرت و پیشرفت و موفقیتی دارد، این حاصل مشارکت مردم است.

در دفاع مقدس هم مردم ایران را از مشکلات عبور دادند.

باید این نقش حضور مردم را پاس بداریم. در شعارم گفته‌ایم که هر ایرانی یک نقش پرشکوه؛ و این با مشارکت مردم می تواند محقق شود. وظیفه دولت است که این بستر را فراهم کند و برای هر ایرانی، متناسب با استعدادشان نقش تعریف کند.

یکی از برنامه‌های مهم دولت من حتماً این خواهد بود که  مشارکت مردم حتماً و حتماً روز به روز بتواند در عرصه‌های مختلف جدیتر و موثرتر باشد. چه در اقتصاد چه در فرهنگ و چه در سیاست.

گفتمان دولت سایه مشارکت مردم است؛ هرکسی به اندازه وسع خود باید تلاش کند روند کشور را به سمت بهتر شدن ببرد.

برای رسیدن از وضع موجود به مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد.

نمی‌شود موقع انتخابات در فلان روستاها هم با هلیکوپتر صندوق رأی ببرید که رای بدهند ولی در سایر ایام آنها را رها کنید؟

 

مسعود پزشکیان در پاسخ به سئوال اول

از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم.

مشارکتی که صورت گرفت نگران کننده است؛ قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم پای صندوق نیایند.

بخشی به خاطر این است که زنان جامعه را بازی نمی‌دهیم؛ قومیت‌ها را بازی نمی‌دهیم. وقتی من را بازی ندهند، طبیعتاً بازی نمی‌کنم. وقتی من را حساب نمی‌کنند چرا پای صندوق رای بیایم؟

وقتی حقوق مردم را نادیده بگیریم و صدایشان را نشنویم، انتظار از اینکه بیاید پای صندوق، انتظار درستی نیست.

اگر می‌خواهیم مملکت قوام و ثبات ببیند باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. هر کس را بر اساس شایستگی‌اش به کار بگیریم.

پول داده اند که از پسر ما خبری پخش کنند که آقای عبدالحمید... و حرف‌های بدی گفته‌ایم. پول داده‌اند که از قول ما چنین حرفی بزنند.

این دروغ‌هایی که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای گسترش می‌دهند خیلی زشت است.

روز به روز پشتوانه اجتماعی‌مان را به خاطر رفتارهایمان با زنان و اینترنت و ... از دست می‌دهیم.

 

جلیلی در ادامه پاسخ به سئوال اول

این نکته که آقای پزشکیان اشاره کرد نکته درستی است؛ اگر انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ما هم ببینیم و آنها به این عرصه‌ها بیایند و متقابلاً احساس کنند حرکت جمعی را با دولت می‌توانند شکل بدهند.

ولی واقعا این مردم دیده نمی‌شوند.

بسیاری از کارگران ما، می‌گویند ما نمی‌بینیم شما آقای پزشکیان صحبت کنید. از زنان صحبت کردید، الان چند میلیون زن سرپرست خانوار یا بدسرپرست داریم اینها باید در برنامه شما دیده شود.  

یا همان که خود مردم در نظرسنجی‌ها بیان کردند که اگر صحبت از گرانی و تورم است، او باید ببیند شما برنامه دارید؛ وقتی شما می‌گویید برنامه‌ای نیست، پس مردم وارد چه عرصه‌ای شوند؟

در ۴۸ ساعت گذشته این میزان مطلب علیه من تولید شده است. (با اشاره به یک جزوه قطور)

این فضا حتماً فضایی نیست که به  مشارکت مردم کمک کند. مردم باید مسئله خود را ببیند در این مباحث.  

در همین هفته مردم آمده اند در فضای مردم‌سالاری دینی رأی داده‌اند؛ هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده به ۱۰ میلیون یا ۹ میلیون از مردم بگوییم طالبانید؟ این کمک می‌کند؟

 

پزشکیان در ادامه پاسخ به سئوال اول

رفته بودم زیارت، برخی که بهشان می‌گویند حزب اللهی،‌ به من می گفتند منافق. آیا من منافقم؟

برخی که پشتوانه انقلابند زندگی‌شان تامین نیست.

اکثر قدرت‌ها در کشور دست یک جناح خاص است.

اگر بخواهیم مشارکت افزایش یابد مردم باید باور کنند که مسئولان سر همان سفره‌ای می‌نشینند که او.

الان این واقعیت وجود ندارد. ما یک عده خواص هستیم که سفره خودمان را داریم و مردم سفره دیگری دارند.

مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود.

 

در ادامه مناظره، سوال دوم مجری مناظره درباره رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی است؛ سوال این است که چه توصیه ای در ایام باقیمانده تا ۱۵ تیر برای رقبا و رفقا دارید؟

 

جلیلی در پاسخ به سئوال دوم

توصیه کرده‌ام که هیچوقت برای دنیای امثال من آخرت خود را خراب نکنید. حدود کار سیاسی، تقوای الهی است و همه باید فردا جواب بدهند.

همین نکته که آقای پزشکیان گفتند وقتی شنیدم به دوستانمان گفتم که حتما‌ شما اعتراض کنید قبل از اینکه آقای پزشکیان اعتراض کنند.

اشکال کار این است که اگر ما خودمان یا ستادهایمان یا آنها که مسئولیت رسمی دارند در این عرصه‌ها بداخلاقی کنند حتماً مذموم است و باید جلویش گرفته شود.

امشب میلیونها نفر نشسته اند و می خواهند ببینند مشکل چیست. خیلی خوشحالم که آقای پزشکیان اشاره کردند که خیلی وقتها مشکل آمریکا نیست و ما خودمان هستیم.

برنامه ششم را اجرا نکردند؛ این را چه کسی اجرا نکرد؟ حداقل دست افرادی بود که نگاهشان با ما متفاوت بود. چرا این برنامه اجرا نشد؟ اینها را باید بحث کنیم با هم.

این بحثی که گفتید راجع به حقوق اهل سنت؛ اقوام ما هرکدام حقی دارند؛ چه رای دهند و چه ندهند وظیفه ماست که از حقوقشان حفاظت کنیم. این خیلی رفتار بدی است که ایام انتخابات تبدیل می شود به معامله. که می گویند شما رأی بده من این کار را بکنم. حقوق مردم نباید وارد معاملات شود؛ باید تعامل باشد نه معامله.

همه ایران سرای من است؛ همه اقوام و مردم باید ایفای نقش کنند.

 

پزشکیان در پاسخ به سئوال دوم

وقتی کسی که قانون می‌نویسد، کسی که باید اجرا کند و کسی که باید نظارت کند همه خلاف می‌کنند همین می‌شود و برنامه اجرا نمی‌شود. من به این موضوع اعتراض کرده‌ام.

وقتی قانون می نویسیم و اجرا نمی‌کنیم به چه درد می‌خورد؟

چرا وقتی مردم با ما هستند حق دارند بیایند به خیابان ولی وقتی با ما نیستند اگر به خیابان بیایند بازداشت می‌کنیم؟

ما مگر گذاشته‌ایم که در مردم مطالبه گری بوجود بیاید؟ از معلمی که مطالبه‌گری می‌کند، باطوم قدردانی می‌کنیم!

اگر به مردم احترام بگذاریم و حرفشان را بشنویم، من که مدیر هستم دیگر حق ندارم کاری کنم که خلاف برنامه و قانون و چارچوب باشد.

اگر کسی که اعتراض کرد را بازنشسته یا اخراج کنیم، این مشکلاتی که هست پیش می آید. باید اجازه بدهیم به مردم که صدایشان را بشنویم.

باید گوشی برای شنیدن صدای این ۶۰ درصدی که پای صندوق نیامدند داشته باشیم. باید هوای همه مردم از هنرپیشه و ورزشکار و قومیت ودانشگاهی و ... را داشته باشیم. براساس حق و عدالت با مردم برخورد کنیم. وگرنه امکان ندارد که ادامه بدهیم؛ با کفر می شود مملکت را نگهداشت ولی با ظلم نمی‌شود.

 

جلیلی در ادامه پاسخ به سئوال دوم

آقای پزشکیان بحثتان درباره تعارض منافع بحث درستی است؛ اما ببینید آقای دکتر! اگر موضوع را ناقص مطرح کنیم و خوب نبینیم، می‌بینیم که موضوع به این بزرگی را فقط بخش کوچکی اش را دیدید. اینجا نمی‌توانید راه حل درست داشته باشید.

اگر جوان و دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود. در حوادث ۱۴۰۱ از وقتی که شروع شد، بنایم بر این بود که هفته‌ای یک دانشگاه یا دو هفته‌ای یک دانشگاه می‌رفتم. جلساتمان هم اینطور نبود که حرفی بزنیم و برویم. بعضی جلساتم ۶-۷ ساعت طول کشید؛ , مثلا در دانشگاه یزد.

شما باید بروید با مردم و دانشجویان صحبت کنید.

می‌گفتند نسلی آمده که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را؛ من همان موقع گفتم که این حرف اشتباهی است.

هپکو، ماشین‌سازی تبریز، و هفت‌تپه و آذرآب دغدغه داشتند و ما رفتیم بینشان و حرفشان را شنیدیم.

وقتی در ۸ سال شما رشد منفی یا صفر داشته باشیم این یعنی رکود و عدم اشتغال. ما میلیون‌ها دانشجو داریم که می‌گوید آینده شغلی‌ام چه می‌شود؟

 

پزشکیان در ادامه پاسخ به سئوال دوم

الان در دانشگاه تبریز ما بار‌ها پرسیدم چرا این بچه‌ها را اخراج کردید؟ وقتی بچه‌ها را مسموم می‌کردند بعضی گفتند چرا اینطور می‌کنید اینها گرفتند و برخی را اخراج کردند!

ما وقتی می‌گوییم مردم، باید اجازه کنیم مردم قانون را مطالبه گری کنند. او اقلا داد بزند که چرا اجرا نمی‌کنید؟

قرار بود بر اساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول شویم؛ اما آیا شده‌ایم؟ آیا دولت‌ها طبق برنامه‌ای که خودشان نوشتند عمل میکنند؟ نه کار دیگر می‌کنند.

بیشترین مشکل این است که حرف میزنیم ولی عمل نمیکنیم و پاسخگو هم نیستیم.

ما راحت پیمان می‌بندیم و وعده می‌دهیم ولی عمل نمیکنیم. حالا باز وعده می‌دهیم؛ با این روند غیرممکن است به وعده‌ها برسیم. باید با مردم صادق باشیم و مردم بپذیرند که ما صداقت داریم. ولی ما صداقت نداریم. اگر با مردم صادق باشیم به ما اعتماد پیدا می‌کنند.

 

سئوال سوم

 

جلیلی در پاسخ به سئوال سوم

به لحاظ سازوکار اجرایی، با چه سازوکاری امکان اعتراض مردم را بر اساس قانون اساسی فراهم می‌کنید؟

از افتخارات نظام و اندیشه دینی است که اگر وظیفه‌ای برای دولت تعیین می‌کند نمی‌گوید که این را فقط باید دولت انجام دهد؛ کنارش می‌گوید که قسط وقتی محقق می‌شود که مردم این امکان را داشته باشند که برای قسط قیام کنند. 

پس امر به معروف و نهی‌ از منکر خیلی امر متعالی است؛ و این را باید از دولت و کارگزاران شروع کنید.

اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست؛ باید مردم بتوانند بگویند که فلان کار خطاست و یا ناقص است و جواب نمی‌دهد.

باید به میان مردم رفت و حرف‌ها را شنید. ده‌ها ساعتی که در دانشگاه‌های تهران و شهرستان بودم، در زمان دولت رفیق ما (شهید رئیسی) هم بود؛ حرف‌ها چالشی بود و سوالاتی می‌‌کردند که البته وقتی خوب توضیح می‌دادید قانع می‌شدند.

ما در زمان دولت رقیب (آقای روحانی) هم همین کار را کردیم. باید به میان کارگران رفت و صحبت‌هایشان را شنید.

این صحبت‌ها که شما (آقای پزشکیان) از سر دلسوزی هم می‌فرمایید،‌ خوب است اما کافی نیست.

وقتی برنامه تبدیل به قانون شد، این یعنی الزام و همه باید آن را انجام بدهند.

در آبان ۹۸ هم کسی نمی‌رفت دانشگاه؛ در همین شهر آقای پزشکیان در دانشگاه شهید مدنی تبریز حضور یافتم. آنجا گفتند که واگذاری تراکتورسازی تبریز اشکال داشته و من اتفاقاً تحسین کردم و گفتم همین نقد درست است.

وقتی کارخانه واگذار می‌شود نباید بگوییم که به کارگر چه ربطی دارد؟

 

پزشکیان در پاسخ به سئوال سوم

شنیدن اعتراضات راه حل علمی دارد که اگر به آن عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیم.

در مدیریت ۳ اصل وجود دارد؛ چه کسی مسئول است؟ چگونه باید کار کند؟ و چطور باید جواب بدهد؟

اگر در سیستمی برنامه وجود دارد و مسئول اگر کارش را انجام نداد مجازات شود، نمی‌تواند حق کارگر را ندهد یا دانشجویی را همین‌طوری اخراج کند.

اگر به اعتراض پاسخ بدهیم مگر دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟

۹۹ درصد مدیران ما الان اصلاً نمی‌دانند که قانون برنامه چیست! اصلاً حتی بعضی وزیران هم اطلاعی ندارند. خب وقتی این‌ها نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهید سوال کنید؟

مدیر ما مسئولیتش را انجام نمی‌دهد کتکش را پرسنل یا مشتری‌‌ها می‌خورند. می‌دانید ممکلت کی درست می‌شود؟ وقتی با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل کنیم.

اگر به اعتراض پاسخ بدهیم و حرفش را گوش کنیم مگر دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟ اگر مقصری بپذیر و یا قانعش کن؛ نه اینکه اخراجش کنید.

 

 

جلیلی در ادامه پاسخ به سئوال سوم

سوال اصلی این است که رئیس‌جمهور چه نقشی باید ایفا کند؟ اگر مدیرکلش و وزیرش قانون را نمی‌خواند و اجرا هم نمی‌کنند، چه کاری باید رئیس‌جمهور کند؟ باید وزیری بگذارد که برنامه را بخواند و به آن ملتزم باشد و قدرت اجرای آن را داشته باشد.

رئیس‌جمهور باید ماهانه و ۶ ماه یکبار از وزرا سوال کند که چه کردند برای اجرای برنامه؟

 

مجری مناظره سئوال چهارم را در این مورد پرسید که مشخصاً مرز مسئولیت پذیری و محدودیت در فضای مجازی کجاست؟

 

جلیلی در پاسخ به سئوال چهارم

یکی از باورهای من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصت‌ها امروز در فضای مجازی است.

امروز فضای مجازی با فضای واقعی عجین شده و به کمک آن آمده است. خیلی از مطالب برای رفاه و تسهیلات برای مردم در همین فضای مجازی می‌تواند شکل بگیرد.

دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد.

اگر می خواهید از فضای مجازی به خوبی استفاده کنید باید سرعت شایسته داشته باشد. بررسی‌های ما این است که می‌شود سرعت اینترنت موبایل را ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را ۵۰ برابر افزایش داد.

این مسئولیت پذیری است که آزادی را تضمین می‌کند؛ این امر پذیرفته شده‌ای است که در همه دنیا هست

اگر دولت به بخش تنظیم‌گری در بخش‌های مختلف وارد شود خود مردم می‌توانند کار را به خوبی انجام دهند.

 

پزشکیان در پاسخ به سئوال چهارم

تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت دارند اما نه برای ایام عادی.

الان مردم بیش از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند و در این فیلترشکن تازه آن محدودیت و کنترل هم دیگر نیست.

نمی‌توانید بگویید ما می‌خواهیم در یک قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم.

صاحبان شرکت‌ها با پلتفرم‌های بزرگ صحبت کنند و این  مسئله مسئولیت‌پذیری را حل کنند.

چه کسانی هستند که الان فیلترشکن‌ها را می‌دهند؟ 

خیلی ها با کاری که در فضای مجازی شد کسب و کارشان را از دست دادند. در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند؛ چرا اینطور است؟

یک وقتی تظاهرات و اعتصابات بود ولی الان که هیچ خبری نیست؛ چرا الان فیلتر می‌کنید و مردم را از زندگی ساقط می‌کنید و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را هم با مشکل روبرو می‌کنید؟

باید کاری کنیم مردم در فضای مجازی راحت زندگی و درآمد کسب کنند.

کجای دنیا مثل ما عمل می‌کند؟‌ ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع کنیم. مشابه دنیا عمل کنیم. ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم.

چه کسانی الان پول فیلترشکن‌ها را می‌خرند؟ مالیات هم نمی‌دهند. در مسائل امنیتی می‌توان اینترنت را قطع کرد.

 

جلیلی در ادامه پاسخ به سئوال چهارم

اگر می گوییم  فضای مجازی فرصت است باید برایش برنامه داشته باشیم و به مردم مشخص بگوییم که چه می خواهیم بکنیم؟

سکوی خارجی اگر مسئولیت پذیر باشد می تواند در ایران فعال باشد

باید در فضای مجازی فعال باشیم و نه منفعل

باید پول محتوایی که مردم در اینترنت تولید می‌کنند به مردم داده شود. این شغل و منبع درآمد ایجاد می‌کند.

می‌توانیم ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به فضا بفرستیم.

 

 

پزشکیان در ادامه پاسخ به سئوال چهارم

ماشین ۲۰ هزار دلاری را ۱۰۰ هزار دلار به مردم می‌فروشیم

در خصوص مدیریت اینترنت باید مثل بقیه دنیا عمل کنیم؛ الان زندگی مردم را از کار انداخته‌ایم

چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودروهایی که تولید کردیم.

 

سئوال مجری از مسعود پزشکیان: در مستند تلویزیونی‌تان گفتید در حوزه سیاست خارجی و در میزگرد گفتید که در اقتصاد کارشناس نیستید؛ شما چگونه در حوزه کارشناسی تفکرات مختلف و متضاد را در کنار هم می چینید و تصمیم گیری می کنید؟

پزشکیان پاسخ داد: 

اقتصاد ۱۲۵ تخصص مختلف دارد که می‌توان از آنها نظر گرفت. همین که بفهمی چه کسی در کجا کارشناس است، خودش مساله مهمی است.

ما در بهداشت و آموزش به بازار آزاد اعتقاد نداریم؛ حق مردم است.

اینکه در کجا از چه متخصصی و برای چه موضوعی استفاده کنیم به نگاه ما برمی‌گردد.

سیاست خارجی اصولاً باید بستر را برای اقتصاددانان و تاجران ما آماده کند.

امارات و دوبی کارشناس مربوطه را پیدا کردند و نسخه را گرفتند و اجرا کردند.

 

سوال مجری از جلیلی: چرا به کار حزبی اعتقاد ندارید؟

جلیلی پاسخ داد: 

برای اداره کشور اینطور نیست که یکی علامه دهر باشد و بگوید من همه چیز بلدم پس سلّونی قبل ان تفقدونی.

اما رئیس‌جمهور با رئیس دانشگاه فرق دارد؛ باید تصمیم بگیرد. باید مباحث کارشناسی را قبلاً انجام داده باشید و وقتی اعلام آمادگی می‌کنید برای ریاست‌جمهوری باید از قبل کارهای کارشناسی‌تان را انجام داده باشید و جمع‌بندی کرده باشید بین نگاه‌های مختلف.

بحث ما این است که با جلسات محفلی و لابی‌ها و گعده‌ها آنچه به مصلحت کشور است در نمی‌آید.

ما محدود و بسته به یک گعده و محفل نیستیم. همه ایران سرای من است. همه مردم باید مشارکت کنند.

یکی از دوستان در مناظره به من گفت که ۱۱ سال است زنبیل گذاشته‌اید؛ گفتم بله! به هرحال نمی‌شود حرف کلی زد باید بررسی کرده باشید.

وقتی به موضوع اشراف داشته باشید می توانید تصمیم درستی بگیرید، وقتی آشنایی نداشته باشید فرصت را برای ۸۰ میلیون جمعیت را از دست داده‌اید.

 

سئوال مجری از پزشکیان و جواب او

مشکل اصلی ما در مملکت این اختلاف است؛ FATF وقتی دولت قبل است مخالفت می‌شود ولی در دولت بعدش موافقت می‌شود.

اگر می‌خواهیم در دنیا رشد کنیم هرچه ارتباطمان را بیشتر کنیم بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. اول از همسایه‌ها شروع کنیم و بعد هرچه توانستیم جلوتر می‌رویم.

هنر وزارت خارجه یا سیاست خارجه باید این باشد که قابلیت انعطاف و آلترناتیوهای مختلف برای مذاکره و تجارت داشته باشد.

اگر هیچ گزینه دیگری نداشته باشیم، آن گزینه، به قیمت ارزان می‌خرد و گران به ما می‌فروشد و نمی‌توانیم کاری کنیم.

من با ریز قضیه برجام کاری ندارم؛ ترامپ و نتانیاهو مخالف بودند؛ آنها که سفارت عربستان و انگلیسی را آتش زدند مخالف بودند؛ عربستان هم مخالف بودند؛ چقدر به کشور ضرر زدند؟

نتانیاهو خودش را می‌کشت که برجام اجرا نشود. ما هم در داخل دعوا کردیم تا این برجام نشود! وقتی معامله می‌کنی و گفتگو می‌کنی یک چیزی می‌دهی و یک چیزی می‌گیری.

اگر طرف مقابل تعامل نکند، با توانمندی‌های خودمان زندگی می‌کنیم و مشکلات را حل می‌کنیم ولی از تمدن دور خواهیم ماند.

می‌دانید الان چقدر به خاطر FATF و برجام ضرر می‌کنیم؟ چند هزار میلیارد روزانه ضرر می‌کنیم. عده‌ای هم کاسب تحریمند.

ما بر اساس سیاست‌های کلی که همان عزت و حکمت و مصلحت است در سیاست خارجی جلو خواهیم رفت.

الان ترکیه و چین و عراق هم پول ما را نمی‌دهند.

 

سئوال مجری از جلیلی درباره برنامه‌های دولت او برای رفع تحریم و جواب او

گفتند هم چرخ سانتریفیوژ را می چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را؛ ولی چه شد؟

بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است. حتماً باید سیاست خارجی پویا و فعال و موفق داشته باشید.

اشتباه است که وقتی حرف از سیاست خارجی می زنیم دنیا را به چند کشور محدود کنیم. دنیا ۲۰۰ کشور دارد.

اگر بخواهیم با کسانی که بیشترین اختلاف را داریم منافع کسب کنیم این حتماً به دست نمی آید.

گفتند هم چرخ سانتریفیوژ را می چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را؛ ولی چه شد؟ ۱۴ بار آژانس گزارش داد که ایران تعهداتش را انجام داد ولی طرف مقابل کلاً از برجام خارج شد.

هیچ کس در ایران مانع اجرای برجام نشد.

ملت خودمان را متهم و طرف مقابل را تبرئه نکنیم. آژانس گفت که ایران تعهداتش را انجام داده و من می گویم حتی فراتر از تعهدات را انجام دادیم. اما نتیجه چه شد؟ او خارج شد و تحریمها از ۸۰۰ تا شد ۱۵۰۰ تا.

اینکه دنیا را در چند کشور منحصر کنیم غلط است.

از اختلاف کشورها با هم می توانیم استفاده  کنیم. مثلاً در بحث صادرات صیفی جات از اروپا به روسیه؛ الان این متوقف شده و میتوان از آن برای صادرات صیفی جات به روسیه استفاده کرد.

سخنگوی دولت آقای روحانی می‌گوید که FATF اگر اجرا نشود نمیتوانیم واکسن بخریم یا حقوق به کارمندان بدهیم؛ آیا این واقعی بود؟ الان چند سال گذشته و داریم حقوق می‌دهیم.

در FATF و برجام امروز ما طلبکاریم و نه بدهکار.

خیلی از کشورهای دنیا بسیاری از بندهای FATF را اجرا نمی‌کنند ولی به ما می‌گویند که شما همه بندها را اجرا کنید تا بعد بگوییم گام بعدی چیست! اینجا حالا چرا ما باید ملت را بدهکار کنیم و آنها را تبرئه؟

جلیلی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رفتارشان در برابر ایران شکست فاحش خورده ولی ما می‌گوییم که نه آنها خودشان نخواسته‌اند( که جلوی فروش نفت ایران را بگیرند)

پزشکیان: شما بگیویید FATF و برجام را اجرا می کنید یا نه

جلیلی: باید با قدرت فرصت‌های دیگر را یافت، این اشتباه است که دنیا را فقط دو سه قدرت ببینیم.

پزیشکیان: پس چرا قرارداد ۲۵ سال چین را اجرا می کنید؟ نفت را چقدر می فروشید به چین؟

جلیلی: قیمت نفت را در بودجه چقدر قرار دارید، قیمت نفت هر روز تغییر می‌کند در دنیا.

پزشکیان: یعنی به قیمت روز میفروشید؟

جلیلی: بله

وقتی نفت را می‌فروشید در کشور شما ۲ تا ۴ درصد پرتی دارد، این را اگر جلوگیری شود می‌توان بسیار ارزآوری ایجاد کرد.

 

پزشکیان در پاسخ به جلیلی 

مسئله خیلی روشن است؛ همین الان به دلیل نداشتن تکنولوژی نفتی که بیرون می‌کشیم از زمین ۱۸ درصد است،‌در دنیا ۴۸ درصد.

ما الان داریم نفت را ارزان می فروشیم تازه قیمتش را هم نمی‌گوییم!

کسی می‌تواند چند کشتی نفت ببرد و ۳ میلیارد دلار را برنگرداند؟ خیلی از پول‌ها در این مسیر گم می‌شود.

ما بازارها را در دنیا از دست داده‌ایم؛ قطر گاز ما را دارد می‌برد. کشوری که دومین گاز را در دنیا دارد در زمستان‌ها گاز را قطع می‌کنیم برای کارخانه‌ها.

در زمان شهید رئیسی تعداد تحریم‌ها به ۲۵۰۰ تحریم رسید.

همان موقع در مجلس به آقای جلیلی گفتم که اگر برجام را نمیخواهیم بگویید به جایش چه کاری می خواهیم بکنیم؟

در زمان شهید رئیسی تعداد تحریمها به ۲۵۰۰ تحریم رسید.

همان موقع در مجلس به آقای جلیلی گفتم که اگر برجام را نمیخواهیم بگویید به جایش چه کاری می خواهیم بکنیم؟

سرمایه‌های آینده را داریم گم و گور می‌کنیم، اینکه چگونه باید صحبت کنیم و مذاکره کنیم هنر است.

چرا چین پول ما را پس نمی‌دهد و هر جنسی که می‌خواهد به ما قالب می‌کند؟ چرا قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟

آقای پزشکیان! اینکه می‌گویید چه بلایی سر ما خواهد آمد؛ من می‌گویم این بلا آمد! رفتیم ده‌ها چیز دادیم ولی طرف مقابل از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم.

ما نباید معطل طرف مقابل شویم. باید طلبکار باشیم.

هنر نیست که ده‌ها چیز بدهی و هیچ چیز نگیری و طرف مقابل هم هیچ چیز را اجرا نکند.

وقتی روحانی گفت که اگر طرف مقابل از برجام خارج شود ما خارج نمی شویم، اینجاست که دیپلماسی را درست عمل نکردیم.

من با قدرت مسیر را ادامه خواهم داد و نه با ذلت.

آقای دکتر پزشکیان!‌ الان بیش از تجویز شما، روی تشخیص شما اشکال دارم.

من در کمیسیون برجام به شما گفتم که در این متن ننوشته است که تحریم‌ها لغو خواهد شد! گفته بودند ۸ سال دیگر و بعد از ۸ سال هم همان را انجام ندادند. ملت را بدهکار نکنید.

ابزار تحریم را حتماً باید از دست طرف مقابل خارج کنیم؛ یک راه گفتگو و اجبار طرف مقابل به اجرای تعهداتش است. اما از طرف دیگر باید مثل شهید رئیسی عمل کنیم و نباید معطل بمانیم؛ هر دو مسیر باید با هم پیش برود؛ یعنی هم رفع تحریم و هم خنثی‌سازی تحریم.

اما مهم‌تر از اینها این است که طرف مقابل را از تحریم کردن پشیمان کنیم.

این جمله شهید سلیمانی که گفت از تهدیدها می‌توانیم فرصت بیابیم را به سخره نگیریم.

 

پزشکیان در پاسخ به جلیلی

نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته است؛ پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟ (با نشان دادن نموداری روی کاغذ)

باید اختلافات داخلی را حل و به علم و کارشناسی احترام بگذاریم.

باید ضمن رعایت عزت و حکمت و مصلحت، مشکلات مردم را حل کنیم.

چرا عراق که اینقدر خدمت کردیم پول ما را پس نمی دهد؟ چرا چین که رابطه خوبی با ما دارد دلارهای ما را نمی‌دهد؟

 

مجری از پزشکیان پرسید: اگر در مذاکرات طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد چه می کنید؟

 

پزشکیان پاسخ داد:

اگر گزینه‌های مختلف و آلترناتیوهای مختلف را روی میز داشته باشیم پیروزیمان قطعی است.

باید مصلحت، عزت و حکمت خود را بدانیم.

 

جلیلی پاسخ داد: 

آقای پزشکیان نکات خوبی مطرح کردند؛ اینکه می گویند باید حرف کارشناسان را بشنویم حرف درستی است؛ اما نکته این است که ما می‌خواهیم رئیس‌جمهور شویم؛ دیگر نمی‌شود گفت که الان می‌خواهم بنشینم بفهمم چیست؟ این را قبلاً باید انجام داده باشیم.

ما صدها جلسه و هزاران ساعت با کارشناسان نشسته‌ایم.

آقای پزشکیان، شما الان بعضی موضوعات را درست تشخیص نمی دهید.  ما باید در FATF و برجام طلبکار باشیم و از طرف مقابل بخواهیم تعهداتش را اجرا کند.

اما نباید خودمان را معطل کنیم. باید راه های دیگر را هم به صورت موازی حرکت کنیم.

اگر طرف مقابل گفت تعهدات را انجام نمیدهم دیگر نباید شما رو به قبله بایستید! این کاری بود که در آن هشت سال کردند.

حرف‌های من جمع‌بندی نظر صدها و هزاران کارشناس است؛ جمع بندی ۱۴۰ سفر به نقاط مختلف کشور است. من با ۲۴ صنف نشسته ام و صحبت کرده‌ام.

هر سفارت ایران باید بشود یک سکوی صادراتی. باید در روابط اقتصادی با همسایگان اولویتهایت را بشناسی و به اهداف برسی.

پاکستان هفتادمیلیارد واردات دارد و شما می‌توانید در حداقل ۱۶ میلیاردش حضور داشته باشید.

صادقانه گفتید در جراحی قلب وقتی مطالعه و جراحی کم دارید عقب می مانید؛ من میخواهم بگویم در اقتصاد و سیاست خارجی و ... هم همین است.

 

پزشکیان در ادامه جمع‌بندی:

جلیلی در ادامه جمع‌بندی:

جمع‌بندی نهایی پزشکیان:

 

پس از صحبت‌های نامزدها، با اعلام مجری برنامه، مناظره امشب به پایان رسید. 

 

بنابراین گزارش، پس از پایان مناظره، پزشکیان و جلیلی همدیگر را در آغوش گرفتند.

 

مسعود پزشکیان پس از پایان مناظره، در حیاط صداوسیما در جمع خبرنگاران:

امیدواریم کاری کنیم ۶۰ درصدی که پای صندوق رای نیامدند از ما راضی شوند.

اگر بخواهیم در کشور به جایی برسیم باید اختلافات و مشکلات داخلی را حل کنیم. باید اقتصاد مقاومتی در داخل شکل بگیرد.

باید بنشینیم چانه بزنیم و مشکلات خودمان با دنیا را حل کنیم.

 

سعید جلیلی پس از پایان مناظره، در حیاط صداوسیما در جمع خبرنگاران:

به عزیزانی که رأی ندادند می‌گویم که کشور متعلق به شماست و شما باید دیده شوید و مطالبتان شنیده شود.

خیلی مهم است که چه رویکرد و نگاهی سکان کشور را دست بگیرد.

 

به گزارش آنا، خسروی (مجری) اعلام کرد که مناظره دوم فردا شب (سه‌شنبه ۱۲ تیر) با موضوع اقتصاد در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما رأس ساعت ۲۱:۳۰ آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته