دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کد خبر : 919997
11 تير 1403 - 11:47

چگونه گوشت گوسفندی را کباب کنیم؟

کباب یکی ازغذا‌هایی است که ما ایرانیان در تهیه آن تبحر خاصی داریم. کباب‌ها را معمولاً از گوشت گاو، گوسفند و مرغ تهیه می‌کنیم.

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کباب یکی ازغذاهایی است که ما ایرانیان در تهیه آن تبحر خاصی داریم. کباب‌ها را معمولاً از گوشت گاو، گوسفند و مرغ تهیه می‌کنیم. اما به‌طور سنتی کباب همیشه محصول گوشت قرمز بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. البته درست کردن یک کباب گوسفندی حرفه‌ای، رمزها و روش‌های خاصی دارد که اگر از آن‌ها چیزی ندانید بدون شک کباب خوبی تهیه نخواهید کرد. ما در ادامه ترفندهای تهیه یک کباب لذیذ با گوشت گوسفندی را به شما خواهیم گفت.

بهترین قسمت گوشت گوسفند برای تهیه کباب

بهترین بخش گوشت گوسفند برای تهیه کردن کباب فیله آن است. این قسمت نرم‌ترین و تردترین بخش گوشت گوسفندی است که می‌تواند بهترین و لذیذترین کباب را برای شما آماده کند. البته با لحاظ کردن قیمت گوشت گوسفندی شاید تهیه این کباب کمی هزینه داشته باشد. اما مطمئن باشید که طعم آن و لذت بردن از این کباب ارزش هر هزینه‌ای را دارد. فیله گوسفند در اصل پشت کمر گوسفند است که به همراه جگر سفید برای کباب، از مناسب‌ترین قسمت‌ها محسوب می‌شوند.

ضمن این‌‌که دنده گوسفند هم گوشت نازک و پرچرب و نرمی دارد که به سرعت پخته خواهد شد و طعم آن بی‌نظیر است. راسته گوسفند نیز یکی از بهترین بخش‌ها برای تهیه کباب گوسفندی است. راسته در اصل گوشت اطراف ستون فقرات گوسفند است و به دلیل تحرک کمی که گوسفند دارد، این قسمت نرم‌تر و البته تردتر نسبت به سایر قسمت‌ها است. این بخش چربی کمی دارد که موجب می‌شود طعم جذابی به کباب شما بدهد.

مرینت گوشت گوسفند برای طعم اعلای کباب

اگر می‌خواهید با توجه به قیمت گوشت گوسفندی و هزینه‌ای که برای تهیه آن پرداخت می‌کنید، کبابی لذیذ و جذاب داشته باشید، باید فوت و فن حرفه‌ای طعم‌دار کردن گوشت را یاد بگیرید تا بتوانید کبابی خوشمزه و لذیذ آماده کنید. ما در ادامه راه و روش‌های مرینیت کردن گوشت کبابی را هم مرور خواهیم کرد.

مواد تهیه سس

تهیه کردن کباب با گوشت قرمز برخلاف گوشت مرغ، راه و روش‌های خاص و متناسب خود را دارد. برای این‌‌که گوشت کبابی لذیذی داشته باشید باید اول سس آن را تهیه کنید.

در گام اول نمک و روغن دو ماده اولیه و مهم برای طعم‌دار کردن گوشت قرمز هستند. اگر گوشت شما واقعا در لحظه خرید تازه باشد، بعد از اینکه آن را به خانه آوردید بلافاصله می‌توانید به آن روغن و نمک زده و کبابش کنید. به عبارتی این گوشت به هیچ پیش نیاز دیگری احتیاج ندارد. برای اینکه کباب شما کاملاً نرم شود باید ۴ دقیقه پیش از کباب کردن خوب به گوشت نمک بزنید.

در زمان کباب کردن هم کمی به آن نمک بزنید تا گوشت شما کاملاً آبدار شود. ماجرا این است که نمک رطوبت گوشت را حفظ می‌کند و کمک می‌کند که این رطوبت در تمام قسمت‌ها یکسان باشد. در ادامه نمک می‌تواند آب درون گوشت را از آن جدا کرده، در گوشت شکاف ایجاد کند. ضمن اینکه ساختار پروتئینی گوشت را به سرعت بشکند. بعد از آن تمام موادی که شما برای طعم‌دار کردن گوشت مورد استفاده قرار داده‌اید، به راحتی جذب گوشت خواهند شد. به همین دلیل است که برای طعم‌دار کردن گوشت شما حتماً به نمک احتیاج دارید.

روغن هم در کنار نمک یکی از ترکیبات اصلی طعم‌دار کردن گوشت کبابی محسوب می‌شود. روغن اگر با گیاهان خوش طعم و معطر و ادویه‌جات ترکیب شود، عطر و طعم آن‌ها را افزایش می‌دهد. روغن کنجد، روغن هسته انگور و روغن آووکادو برای طعم‌دار کردن گوشت کبابی فوق‌العاده هستند.

ترکیب عسل و سویا سس

دومین طعم دهنده فوق‌العاده گوشت گوسفندی برای کباب، ترکیب عسل و سویا سس است. این فوت و فن حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که بعد از پرداخت کردن قیمت گوشت گوسفندی با خیال راحت و اطمینان از اینکه بهترین کباب را تهیه می‌کنید، دست بکار شوید. سویا سس حاوی اسید گلوتامیک است که گوشت شما را نرم و خوش طعم می‌کند. ترکیب سویا سس با شکر یا عسل می‌تواند رنگی فوق العاده به کباب شما بدهد. اگر برای تهیه کباب خود از عسل یا شکر استفاده کردید هم بهتر است که آن را مستقیماً بر روی گوشت بمالید. حتی می‌توانید از مربا، شکر قهوه‌ای، سس گوجه فرنگی، شربت افرا، استویا و حتی نوشابه به عنوان شیرین کننده در تهیه کباب هم استفاده کنید.

نرم کردن گوشت کبابی

در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور می‌توان گوشت کبابی را نرم کرد تا در نهایت بتوانید یک کباب لذیذ را تهیه کنید:

  • اولین روش استفاده از ماست یا یک ترکیب متفاوت به جای ماست است. مثلا شما می‌توانید به جای ماست از سرکه انگور، سرکه بالزامیک، نارنج، لیمو، سرکه انگور قرمز، دوغ یا گریپ فروت هم استفاده کنید. این مواد نقش اسیدی فوق العاده‌ای در نرم کردن کباب شما دارند.
  • روش دوم استفاده از کیوی است. کیوی آنزیمی به نام اکتینیدین دارد که بافت گوشت شما را نرم کرده و گوشت نازک می‌شود. بهتر است که نهایت حداکثر ۳۰ دقیقه قبل از این‌‌که گوشت خود را کباب کنید، کیوی را رنده کرده و به مواد طعم‌دار کردن کباب خود اضافه کنید.
  • در آخر کافی‌‌ست کمی پیاز مثلاً ۳ عدد متوسط برای هر یک کیلو گوشت گوسفندی را رنده کرده، در یک پارچه قرار دهید. آب پیاز را کاملاً بگیرید و سپس پیاز را در یک کاسه با برگ بو و آویشن و نمک و روغن زیتون ترکیب کنید. حالا گوشت را در این ترکیب قرار دهید و بگذارید تا گوشت شما ۲۴ ساعت استراحت کند.

بهترین گوشت برای لذیذترین کباب گوسفندی

البته بهترین ترفندها و راه‌‌کارها برای تهیه کردن کباب‌های لذیذ گوسفندی صرفاً به واسطه تجربه به دست می‌آیند. واقعیت این است که آماده کردن کباب هر چقدر هم با تجربه دیگران انجام شود، شاید نتواند بهترین راه حل‌ها و راهکارها را به شما ارائه کند. اما بعد از حداقل دو الی سه بار کباب درست کردن، شما می‌توانید با تجربه شخصی خودتان بهترین و لذیذترین کباب دنیا را در خانه آماده کنید. البته ترفندهایی که ما به شما ارائه کردیم همگی امتحان شده هستند و بهترین بازخورد را در تهیه کباب گوشت گوسفندی داشته‌اند.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته