دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1403 - 11:37

مزایا و معایب فریلنسری به عنوان یک مدل کسب درآمد آنلاین

مزایا و معایب فریلنسری به عنوان یک مدل کسب درآمد آنلاین
دنیای جدید، پر از فرصت‌های جذاب برای کسب درآمد است. بسیاری از افراد، از این فرصت برای کسب درآمد در منزل استفاده می‌کنند.
کد خبر : 919892

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دنیای جدید، پر از فرصت‌های جذاب برای کسب درآمد است. بسیاری از افراد، از این فرصت برای کسب درآمد در منزل استفاده می‌کنند. سبک زندگی فریلنسری یا آزادکاری، شیوه‌ای نوین برای برخی مشاغل است. در این روش، شما می‌توانید بدون تعهد به هیچ کارفرمای خاصی، از خانه پروژه بگیرید و در واقع، خودتان مدیریت کارها را بر عهده داشته باشید. این سبک شغلی، به عنوان یکی از بهترین روش های کسب درآمد آنلاین در سراسر دنیا شناخته می‌شود؛ روشی که محدود به شغل خاصی نیست و افراد با تخصص‌های مختلف، می‌توانند از آن استفاده کنند. اما آیا این مدل کسب‌وکار، به همان اندازه که به نظر می‌رسد ایده‌آل است؟ مزایا و معایب فریلنسری به عنوان یک مدل کسب درآمد آنلاین چیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم.

فریلنسری چیست و چه کسانی می‌توانند فریلنسر شوند؟

با پیشرفت شبکه اینترنت، توسعه روابط مجازی و ظهور مشاغل جدید، شیوه‌های همکاری انسان‌ها نیز عوض شدند. فریلنسری، شیوه‌ای نسبتا جدید است که در آن، فرد متخصص به طور مستقیم پروژه‌ها را از افراد یا شرکت‌های مختلف دریافت می‌کند و در ازای انجام آن‌ها در زمان مشخص، دستمزد می‌گیرد. در این روش، فرد به موسسه خاصی وابسته یا متعهد نیست؛ بلکه می‌تواند به شکل آزاد، با افراد و موسسات مختلف همکاری داشته باشد.

اصطلاح فریلنسر (Freelancer) بارها و بارها توسط والتر اسکات (Walter Scott) در رمان مشهور آیوانهو (Ivanhoe) به کار برده شده است. این لغت به جنگجویان مزدور قرون وسطایی اشاره دارد که هیچ‌گونه تعهدی به خاندان سلطنتی یا اشراف‌زادگان نداشتند.

سبک فریلنسری، بیشتر به درد کسب‌وکارهایی می‌خورد که در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی و مجازی فعالیت دارند؛ به عنوان مثال، یک معلم مدرسه نمی‌تواند فریلنسر باشد؛ زیرا باید در ساعت و زمان مشخصی سر کلاس حاضر شود و تدریس کند. در مقابل، با توجه به حجم زیاد پروژه‌های دورکاری دیجیتال مارکتینگ، افراد متخصص در این حوزه می‌توانند به خوبی از فریلنسری کسب درآمد کنند.

مزایا و معایب فریلنسری به عنوان یک مدل کسب درآمد آنلاین

از جمله مشاغلی که می‌توانند به شکل فریلنس فعالیت داشته باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه‌دهنده وب و نرم‌افزار
  • طراح گرافیک
  • نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا
  • مترجمان
  • ادمین‌های سایت یا شبکه‌های اجتماعی
  • کارشناسان سئو (SEO)
  • تدوینگران ویدئو
  • عکاس‌ها
  • مشاوران کسب‌وکار

فریلنسری در این مشاغل به افراد اجازه می‌دهد که با توجه به مهارت‌ها و علایق خود، به طور مستقل کار کنند و از پروژه‌های متنوع، کسب درآمد داشته باشند. با این حال، این شیوه کاری نیاز به مدیریت زمان، پذیرش نوسان درآمد و توانایی رقابت بالا دارد؛ بنابراین علاوه بر شغل مناسب، باید روحیه این سبک کاری را هم داشته باشید.

نقاط قوت و ضعف فریلنسری

سبک کاری فریلنسری، می‌تواند برای برخی ایده‌آل و برای برخی دیگر، نامناسب باشد. این موضوع، بستگی به میزان هماهنگی سبک کار و زندگی شما با فریلنسینگ دارد. در ادامه، می‌توانید مزایا و معایب این شیوه کاری را ببینید و سپس درباره انتخاب آن تصمیم‌گیری کنید.

انعطاف‌پذیری زمان

فریلنسرها می‌توانند ساعت‌های کاری خود را تنظیم کنند و با توجه به نیازهای شخصی و حرفه‌ای خود، برنامه‌ریزی منعطف‌تری برای کار و زندگی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر کسی در حال تحصیل باشد، می‌تواند با سبک کاری فریلنسری، روزها به تحصیل و بعد از ظهرها به کار بپردازد. در واقع، در این روش زمان در دستان شماست و می‌توانید بر اساس شرایط خود، آن را تنظیم کنید.

مکان‌پذیری

فریلنسرها می‌توانند از هر کجا که دسترسی به اینترنت دارند، کار کنند. این مزیت امکان کار از خانه، کافه‌ها، یا حتی سفرهای مختلف را فراهم می‌کند. این موضوع هم برای شخص فریلنسر و هم برای کارفرمایان مزیت است؛ زیرا از فاصله طولانی بین پروژه‌ها و تعویق کارها جلوگیری می‌کند.

تنوع پروژه‌ها

فریلنسرها می‌توانند پروژه‌های مختلفی را در حوزه‌های متفاوت تجربه کنند؛ این امر به افزایش دانش و مهارت‌های آنها کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر نویسنده محتوا باشید، در شیوه فریلنسری می‌توانید با موضوعات مختلف کار کنید؛ در حالی که در صورت کار در شرکت‌ها، باید روی یک موضوع خاص متمرکز شوید. به همین دلیل، فریلنسری برای کسب تجربه‌های جدید بهتر است.

پتانسیل کسب درآمد بیشتر

افرادی که به صورت فریلنس فعالیت می‌کنند، هر زمان که بخواهند می‌توانند با دریافت پروژه بیشتر، افزایش نرخ کارها یا همکاری با خارج از کشور و کسب درآمد دلاری، میزان درآمد خود را افزایش دهند. این در حالی است که در کارهای ثابت، دستمزد شما نهایتا یک تا دو بار در سال افزایش خواهد یافت.

استقلال کاری

فریلنسرها رئیس خودشان هستند و می‌توانند تصمیم‌گیری‌های مستقل در زمینه کار و پروژه‌های خود داشته باشند. افزایش یا کاهش حجم کارها، انتخاب حوزه کاری، ساعت کاری و مدت زمان کار در ماه، همگی بر عهده خود شخص است و هیچکس در تعیین آن‌ها دخالتی ندارد.

تعادل بهتر کار و زندگی

با توجه به امکان تنظیم ساعات کاری، فریلنسرها می‌توانند تعادل بهتری بین کار و زندگی شخصی خود ایجاد کنند. این افراد در صورت مدیریت درست زمان، وقت آزاد بیشتری دارند و می‌توانند به راحتی کارهای شخصی خود را در کنار مسئولیت‌های حرفه‌ای پیش ببرند.

رضایت شغلی بیشتر

فریلنسرها می‌توانند پروژه‌هایی که با علاقه و تخصص آنها همخوانی دارد انتخاب کنند، که این امر منجر به افزایش رضایت شغلی می‌شود. این در حالی است که در صورت کار به صورت تمام وقت برای یک کارفرما، شما باید تمامی پروژه‌ها را اجرا کنید، حتی اگر به آن‌ها علاقه‌ای نداشته باشید!

کسب مهارت‌های جدید

انجام پروژه‌های مختلف به فریلنسرها فرصت می‌دهد که مهارت‌های جدیدی کسب کنند و به روز بمانند. این موضوع برای افرادی که در یک حوزه خاص، نیاز به کسب تجربه و تخصص بیشتر دارند، مزیت بزرگی به حساب می‌آید؛ زیرا در یک فضای شغلی ثابت، فرصت کسب تجربه‌های متفاوت چندان زیاد نیست.

شبکه‌سازی گسترده‌تر

فریلنسرها با افراد و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان ارتباط برقرار می‌کنند که این امر می‌تواند به فرصت‌های شغلی بیشتری منجر شود. فریلنسرها پس از مدتی، یک شبکه کاری گسترده می‌سازند و به تدریج، موردهای کاری بیشتری برای آن‌ها پیش خواهد آمد.

مزایا و معایب فریلنسری به عنوان یک مدل کسب درآمد آنلاین

کمتر تحت تأثیر سیاست‌های اداری

فریلنسرها کمتر درگیر سیاست‌ها و مشکلات اداری سازمان‌ها می‌شوند و می‌توانند تمرکز بیشتری بر کار خود داشته باشند. تغییر در قوانین استخدام، حقوق وزارت کار، قوانین بیمه و بازنشستگی و مواردی از این قبیل، تاثیری روی زندگی فریلنسرها نخواهد داشت.

با وجود مزایای یاد شده، فریلنسری به دلیل معایب زیر، ممکن است انتخاب خوبی برای برخی افراد نباشد:

عدم ثبات درآمد

درآمد فریلنسرها ممکن است متغیر باشد؛ تغییرات مدام درآمدی باعث می‌شود شخص نتواند برای پرداخت اقساط، بدهی‌ها و موارد برنامه‌ریزی شده، روی درآمد خود حساب کند. البته این مورد با پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مالی درست قابل حل است.

عدم دسترسی به مزایای شغلی

فریلنسرها از مزایای شغلی مانند بیمه، بازنشستگی و مرخصی‌های با حقوق برخوردار نیستند. اگرچه برخی افراد از بیمه خودگران استفاده می‌کنند، اما در کل باید هزینه زیادی برای این کار بپردازند.

انزوا و کمبود تعاملات اجتماعی

فریلنسرها ممکن است به دلیل کار از راه دور و عدم حضور در محیط کاری، احساس انزوا کنند و از تعاملات اجتماعی کمتری برخوردار باشند. به همین دلیل برخی افراد ترجیح می‌دهند فریلنسینگ را به عنوان شغل دوم انتخاب کنند یا به شکل هیبریدی (حضوری-دورکاری) پروژه‌ها را پیش ببرند.

مسئولیت‌های بیشتر

فریلنسرها باید خودشان مسئولیت بازاریابی، مذاکره، حسابداری و سایر جنبه‌های کسب و کار را بر عهده بگیرند. این موضوع ممکن است گاهی باعث خستگی بیش از حد و سردرگمی شود.

رقابت بالا

بازار فریلنسری به شدت رقابتی است و فریلنسرها باید به طور مداوم در حال بهبود مهارت‌ها و نمایش کارهای خود باشند تا بتوانند پروژه‌های جدید جذب کنند. این در حالی است که در صورت استخدام ثابت در یک سازمان، کمتر نیاز به رقابت برای ماندن در بازار کاری خواهید داشت.

مشکلات پرداخت

فریلنسرها ممکن است با مشکلات پرداختی از سوی مشتریان مواجه شوند که این امر می‌تواند به مشکلات مالی منجر شود. دلیل این موضوع این است که روابط فریلنسرها با مشتریانشان، بیشتر بر مبنای اعتماد است؛ یعنی بین آن‌ها قرارداد مکتوب و کاغذی انعقاد نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است برخی کارفرماها، در پرداخت هزینه پروژه بدقولی کنند.

بالاخره فریلنسری خوب است یا نه؟

هیچ چیز در جهان به صورت مطلق نمی‌تواند خوب یا بد باشد؛ این موضوع درباره فریلنسری هم کاملا صدق می‌کند. انتخاب این شیوه کاری، کاملا بستگی به شرایط خود شما دارد. برخی افراد می‌توانند با این سبک کاری، درآمد زیادی کسب کنند و برخی دیگر، حتی نتوانند مدتی کوتاه با آن سر کنند. به طور کلی، اگر شرایط زیر را دارید، فریلنسری می‌توانید برای شما شیوه کاری مناسبی باشد:

  • در صورتی که می‌توانید زمان خود را به درستی مدیریت کنید و برای کار کردن، نیازی به نظارت یا مدیریت دیگران ندارید.
  • اگر می‌توانید مدت زیادی به صورت فردی کار کنید و احتیاجی به روابط اجتماعی مداوم و روزانه حس نمی‌کنید.
  • در صورتی که به یادگیری مداوم و پیشرفت علاقه زیادی دارید و در بازارهای رقابتی، می‌توانید از دیگران پیشی بگیرید.
  • اگر با اصول بازاریابی، برندسازی شخصی، تبلیغات و جذب پروژه آشنایی کامل دارید و می‌توانید پروژه‌های زیادی بگیرید.
  • چنانچه با توانمندی‌های خود آشنایی کامل دارید و می‌توانید تعداد و زمان پروژه‌ها را به طور کامل مدیریت کنید.
  • در صورتی که نیاز به درآمد ماهانه ثابت و مشخص ندارید؛ یعنی در صورت کاهش درآمد در برخی ماه‌ها، دچار مشکلات جدی نمی‌شوید.
  • اگر کار کردن در خانه، باعث به هم خوردن تعادل کار و زندگی شما نمی‌شود؛ یعنی می‌تواند در عین رسیدگی به پروژه‌ها، به کارهای شخصی خود هم برسید.

به طور کلی، بهتر است مدتی در کنار شغل ثابتی که دارید، فریلنسری را تجربه کنید و در صورت هماهنگی این شیوه با روحیاتتان، به شکل دائمی سراغ آن بروید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته