دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر علوم: حفظ قهرمانی در عرصه علمی کار بسیار سختی است

وزیر علوم: حفظ قهرمانی در عرصه علمی کار بسیار سختی است
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: قهرمان و پهلوان شدن کار سختی است اما حفظ کردن این قهرمانی در عرصه علمی و دانشجوی نمونه بودن کار بسیار سختی است.
کد خبر : 919713

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در آیین تجلیل از دانشجویان نمونه کشوری گفت: بهترین هدیه برای هر پدر و مادر توسط فرزندان رشد و بلوغ و آینده درخشان آنهاست، یک فرزند صالح سعی می‌کند به گونه‌ای عمل کند که پدر و مادر از او راضی باشند.

وی افزود: قهرمان و پهلوان شدن کار سختی است اما حفظ کردن این قهرمانی در عرصه علمی و دانشجوی نمونه بودن کار بسیار سختی است.

زلفی گل ادامه داد: شما از امروز تبدیل به یک سرمایه نمادین برای کشور می شوید، سرمایه نمادین نهادها و افرادی هستند که وقتی جایی قرار می‌گیرند به آنجا عزت و ارزش می‌دهند.

وی با بیان اینکه معمولا جایی که دانشگاه می سازند آنجا ارزش پیدا می‌کند، گفت: شما عزیزان نهال‌های سرمایه کشور ما هستید، باید مواظب رفتار، گفتار و کردار باشید چرا که جامعه از شما انتظار دارد به گونه‌ای رفتار کنید که الگوی دیگران باشید.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از محدودیت‌های همیشگی هم با شما همراه است و باید در برخورد و رفتار پختگی بیشتر داشته باشید، شخصیت علمی کشور باید متوزان باشد یعنی به همه زیرنظام‌های آموزشی توجه شود و در این جورچین علمی کشور هر تکه‌ای وجود داشته باشد.

زلفی‌گل گفت: اگر به گونه‌ای عمل کنیم که شخصیت علمی کشور کاریکاتوری شود، یک ظلم بزرگ است، وقتی استاد و دانشجوی نمونه کشوری معرفی میکنیم یعنی در همه حوزه‌ها سرآمد است.

وی افزود: دانشجوی نمونه کسی است که باید حداقلهای شاخصی را در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و ...داشته باشد، باید در تبدیل علوم به فنون، مهارت و کنترل داشته باشیم.

زلفی گل در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال آنا که دانشجویان نمونه در کجا مشغول به کار می شوند، گفت: اگر این دانشجویانی که امروز انتخاب شدند عضو بنیاد ملی نخبگان باشند خارج از فراخوان به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌ها معرفی شده و جذب می شوند، اگر هم مقاطع پایین‌تر کارشناسی و ارشد باشند می‌توانند برای ادامه تحصیل اقدام بکنند.

وی افزود: ما تصمیم داریم که با هماهنگی که با بنیاد ملی نخبگان انجام خواهیم داد دانشجویان نمونه کشوری هم بتوانند خارج از فراخوان به دانشگاه‌ها معرفی شده تا به عنوان عضو هیئت علمی بتوانند به کار مشغول شوند. 

 وی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه یکی از اقدامات خوبی که در دولت مردمی شهید رئیسی اتفاق افتاد؛ احداث خوابگاه‌های متاهلی بود که ما دانشگاه‌ها را تشویق کردیم که از طریق مولدسازی املاکی که پراکنده در شهرها هستند بتوانند خوابگاه‌های متاهلی را احداث بکنند ،چندین دانشگاه این کار را انجام دادند از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه یزد، دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی مشهد، و سایر دانشگاه‌ها هم در زمینه احداث خوابگاه‌های متاهلی فعال هستند.

وزیر علوم ادامه داد: همچنین برای خوابگاه‌های مجردی هم تشویق کردیم که املاک بلا استفاده‌ای که دارند را یا از طریق تهاتر یا از طریق مولدسازی تبدیل به احسن بکنند. 

این مقام عالی آموزش در ادامه سخنان خود از ارزش دانشجو صحبت کرد و گفت: اگر بخواهیم بدانیم که ارزش یک دانشجوی نمونه چقدر هست باید به فرایند انتخاب دانشجوی نمونه نگاهی داشته باشیم،این‌ دانشجویان نمونه از گروه‌های آموزشی اقدام می‌کنند یعنی پرونده خود را ارسال می‌کنند و وزارت علوم هم پرونده آنها را بررسی کرده و بهترین ها را انتخاب میکند.

وی افزود: در حقیقت فرایند انتخاب دانشجوی نمونه برای ما آن اصل رقابت پذیری و یک جریان علمی ایجاد کردن هستند که این افرادی که انتخاب می شوند به عنوان الگو معرفی شده و این افراد کسانی هستند که در آینده تبدیل به سرمایه های نمادین کشور می شوند و ما هم تلاش می‌کنیم که این عزیزان به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها استخدام بشوند. 

وزیر علوم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کار جدیدی برای نگهداشت نخبگان کشور انجام داده اید؟گفت: برای جذب و نگهداشت نخبگان یک عزم فرابخشی لازم است،فقط یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند تمام اقدامات را انجام بدهد،آن چیزی که امروز دغدغه نخبگان ما هست در درجه اول تضمین شغل آنهاست که شغل متناسب با تخصصشان داشته باشند،مرحله بعدی مسکن آنهاست که مسکن مناسب داشته باشند و مرحله بعدی امکان ازدواج و تجهیزات و امکانات رفاهی که برای ازدواج لازم دارند،هست که همه این‌ها به یک عزم فرابخشی نیاز دارد.

وی متذکر شد: ما در وزارت علوم بخشی را توانستیم انجام بدهیم،به عنوان مثال رتبه‌های برتر را با موافقت‌نامه‌ای که با معاون علمی فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم،بنیاد ملی نخبگان سال گذشته ۱۳۸۰ نفر از رتبه‌های برتر را بورس کرده و حقوق آنها را داد و آنها مقطع دکترا را که طی  می‌کنند به عنوان عضو هیئت علمی به کار گرفته می‌شوند.

وزیر علوم با بیان اینکه سال گذشته ۲۰۰ نفر سهمیه بنیاد ملی نخبگان بود،تصریح کرد: امسال با تقاضایی که ما کردیم و موافقت معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری،این عدد به ۵۰۰ نفر تبدیل شد،بورس صنعت را تاسیس کرده و با اتاق بازرگانی رایزنی کردیم که از بین رتبه‌های برتر کنکور و دانشجویان نمونه و دانشجویان برتر افرادی را بورس کنند تا آنها نگران آینده شغلیشان نباشند ضمن اینکه در خارج از تقویم آموزشی تابستان‌ها هم بتوانند در آن صنعتی که آنها را بورس کردند برای کاربینی،کارورزی و کارآموزی حضور داشته باشند.

زلفی گل‌ ابراز کرد:  ما مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دادیم،مثلاً کار دیگری که انجام دادیم برای جذب و نگهداشت نخبگان پذیرش استاد محور دانشجویان استعداد درخشان هست، استادان دانشگاهی که طرحنامه پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای خود را در راستای نیازهای ثبت شده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها تعریف بکنند ،می‌توانند از بین دانشجویان استعداد درخشان ۲۰ درصد ورودی رشته و مقطع خود را برای مقاطع بالاتر بدون نظر گروه دانشکده و سازمان سنجش مستقیماً دانشجو را جذب کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته