آموزش و ارزیابی دوره تحکیم سوادآموزی ویژه بزرگسالان با استفاده از فناوریهای نوین
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه مثبت آموزش شبکه آموزش صداوسیما حضور یافت. در این برنامه وی در پاسخ به این سؤال که تحول در نهضت سوادآموزی بعد از انقلاب اسلامی چگونه بوده است؛ گفت: یکی از معجزات اندیشهای حضرت امام خمینی (ره) توجه به نهضت سوادآموزی است، آمار بیسوادی در سال ۱۳۵۵ در بازۀ سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۴۷ درصد بوده درحالیکه میانگین بینالمللی ۶۸ درصد بوده است که از مدد برنامههای نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر ۵۰ درصد رشد حاصل گردیده و شتابی که کشور در زمینه سوادآموزی داشته است در این چند سال ۲/۵ برابر میانگین بینالمللی بوده است و تقریباً ۲ درصد بیسواد در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ کشور وجود دارد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: آموزش در بازه سنی دانشآموزان با افراد بزرگسال متفاوت است ازآنجهت که در سیستم آموزش بزرگسالان، آسیبهای اجتماعی پررنگتر جلوه میکند و فعالان این عرصه ضمن ارائه آموزش و تدریس موفق، باید یک مددکار اجتماعی نیز باشند تا سختترین قسمت آموزش بزرگسال یعنی جذب و تثبیت سواد میسر شود.
عبدی افزود: وجود بیسوادی در جامعه، دلایل مختلف دارد و برخلاف نظر برخی کارشناسان، فقط دلیل اقتصادی نیست، در کنار آن، دلایل فرهنگی واجتماعی هم باید مدنظر قرار گیرد در برخی مناطق، آگاهی لازم در مورد ضرورت آموزش و حیاتی بودن آن نبوده و زنان حتی اجازه حضور در کلاس را نداشتهاند.
وی پیرامون طرحها و برنامههای این سازمان، با درنظرگرفتن پراکندگی و گستره مناطق و فرهنگهای مختلف گفت: تا کنون و در طول سالیان متمادی بنا به شرایط، ۴۵ مدل مختلف آموزش در این حوزه انجام شده است از بسیج سوادآموزی تا خانواده محور و محله محور که هر کدام اقتضای اجرایی خاص خودش را داشته است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به پیام حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط با اینکه، سوادآموزی باید مسئله عمومی و ملی مردم باشد؛ گفت: اکنون سازمان نهضت سوادآموزی ضروری میداند؛ بنای فعالیت را بر پایهٔ استفاده از ظرفیت مدارس قرار دهد و طرح مدرسه محور گسترش یابد، دلیل اول اینکه به برکت جمهوری اسلامی تقریباً در همه جای کشور مدرسه وجود دارد، مدرسه کانون تربیت میباشد و رسالت آموزش را به دوش میکشد و دلیل بعدی اینکه در مدارس هم میتوان از حضور معلمان وهم از وجود دانشآموزان و اولیا در فرآیند آموزش استفاده کرد.
وی در ادامه به اجرای طرح سواد قرآنی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح سواد قرآنی باهدف تنوعبخشی به روشهای سوادآموزی از مسیر قرآنآموزی و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و همافزایی فعالان و خیرین قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمنهاد در کاهش بیسوادان کشور است.
معاون وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است. سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا میکرد و گوشهای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود. افراد بسیاری را در سنین مختلف داریم که تا کنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نشده است؛ ولی از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموختهاند تعدادی از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشدهاند و به همین دلیل سالها مسیر رشد آنها مسدود مانده است. با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی میکوشد تا افرادی که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندیهایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت نموده تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مورد دیگر، اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیرهای رسمی موجود، آموزش ببینند. نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکلگرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند، اما نمیخواهند بهصورت کلاسی درس بخوانند؛ زیرا فقط تمایل دارند؛ قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند؛ بنابراین سواد قرآنی یک ظرفیت است که برای این افراد فراهم میآید و افراد داوطلب میتواند از این مسیر باسواد شود و مدرک تحصیلی دریافت کنند. علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار میشود و میتوانند پایههای مختلف را ادامه دهند.
عبدی پیرامون شرایط تحصیل در دورههای مختلف سوادآموزی گفت: تا مقطع ششم ابتدایی مدرک ارائه میگردد و روند کلی به این صورت میباشد که: افرادی که وارد چرخهٔ سوادآموزی میشود میتوانند سواد پایه را انتخاب نمایند که مدرک تحصیلی ارائه نمیگردد و افراد فقط میتوانند گواهی باسوادی دریافت نمایند که این طرح" سواد آسان" نام دارد.
وی اضافه کرد: دوره بعد، دوره سوادآموزی ۴۵۰ ساعت معادل ۴ تا ۶ ماه است و فردی که بتواند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارد مدرکی معادل دوره سوم ابتدایی را دریافت خواهد کرد. یک دوره هم به نام دوره انتقال وجود دارد که نزدیک به ۶۰۰- ۸۰۰ ساعت است که ۲۰۰ ساعت آن آموزش مجازی است و ۶۰۰ ساعت حضوری و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است میزان دقیق ساعات دوره انتقال، بستگی به دوزبانه بودن سوادآموزان دارد که باید ۱۰۰ ساعت بیشتر آموزش داده شود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی راهاندازی طرح فن آوری آموزش تحکیم سواد بهصورت بازی و دریافت جایزه خبر داد و گفت: بزرگترین عارضه برای بیسوادان رجعت به بیسوادی است پژوهشها نشان میدهد؛ افرادی که از آموختن فاصله میگیرند بعد از ۸۰ روز ۷۰ درصد آموختههایشان فراموش میگردد، برایناساس قرار است؛ طرح فن آوری آموزش تحکیم به صورت بازی برای افرادی که به بیسوادی رجعت دارند، راهاندازی شود؛ این طرح مخصوص کسانی است که دورههای آموزشی را گذراندهاند؛ اما به علت رهاکردن و عدم استمرار در خواندن و نوشتن، آموختههای خود را فراموش کردهاند.
انتهای پیام/