دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شرکت‌های واسط آفت بزرگ صنعت دارو هستند/ می‌توان قیمت فعلی دارو را تا ۵۰ درصد کاهش داد

شرکت‌های واسط آفت بزرگ صنعت دارو هستند  می‌توان قیمت فعلی دارو را تا ۵۰ درصد کاهش داد
متاسفانه بخش زیادی از هزینه‌ی مشکلات این صنعت گریبانگیر مردم می‌شود و اگر شیوه‌های مدیریتی فعلی تغییر نکند بیشترین آسیب متوجه مردم خواهد بود.  
کد خبر : 919592

دکتر امیر علی‌بنایی مدیرعامل شرکت اوزان در گفتگو با خبرگزاری آنا با اشاره به چالش های فعلی صنعت دارو، بخش عمده ی مشکلات این صنعت را مربوط به حوزه سیاستگذاری دانست و گفت: متاسفانه بخش زیادی از هزینه ی مشکلات این صنعت گریبانگیر مردم می شود و اگر شیوه های مدیریتی فعلی تغییر نکند بیشترین آسیب متوجه مردم خواهد بود. 
 این کارشناس صنعت دارویی و پزشکی معتقد است که ایران باید به سمت تولید کالاهای سرمایه ای هم برود اما به علت عدم وجود زیرساخت های مناسب قیمت تمام شده اقلام سرمایه ای بیش از انتظار بالا خواهد بود.

دکتر علی‌بنایی با تاکید بر اینکه رفتن به سمت تولید داخل اقدامی مهم و موثر به شمار می رود، گفت: البته در تجهیزات پزشکی عمدتا مونتاژ انجام می دهیم و در حوزه دارو نیز شرایط مشابه است یعنی عمده ی مواد اولیه تولید داروی کشور وارداتی است و پس از واردات، ترکیب شده و روانه بازار می شوند. 
وی با ابراز امیدواری برای فعالیت موفقیت آمیز شرکت های دانش بنیان در صنعت دارویی گفت: برخی شرکت های دانش بنیان موفقیت هایی در ساخت برخی قطعات تجهیزات پزشکی به دست آورده اند و این امر در صورت تداوم موجب خودکفایی ایران در برخی تجهیزات خواهد شد اما متاسفانه تعدادی از مدیران صنعت هیچ اعتمادی به تولیدات ایرانی ندارند. 

مدیرعامل شرکت اوزان با اشاره به اینکه چند مشکل بزرگ در صنعت دارو وجود دارد، گفت: یکی از مهمترین چالش های این صنعت، موضوع نقدینگی است؛ یعنی دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی بدهی صنایع دارویی را با تاخیر زیادی پرداخت می کنند.
وی افزود: یکی از علل تاخیر در پرداخت این بدهی ها، اولویت داشتن پرداخت های جاری و هزینه های ماهانه پزشکان و کارانه پرستاران و ... است و سپس حقوق و مزایای بازنشستگان در اولویت قرار می گیرد؛ اما این امر نباید موجب غفلت از صنایع و زنجیره مهم صنعت دارو و تجهیزات پزشکی شود زیرا موجب ایجاد تورم و کمبود در این حوزه می شود. 

دکتر علی‌بنایی عدم ثبات در سیاست گذاری های پولی و ارزی را عامل دیگر چالش صنعت دارو دانست و تاکید کرد: در حوزه مجوز واردات و نرخ ارز دچار چالش های جدی هستیم که اگر اراده برای رفع مشکلات وجود دارد، لازم هست به زودی این مشکلات برطرف شوند. برای مثال در موضوع واردات جیوه – که ماده کاربردی و اولیه برای محصول شرکت ماست- ما شاهد تناقض عجیبی بین دستگاه های دولتی هستیم. اوزان بزرگ ترین تولید کننده آمالگام در خاورمیانه است و 85 درصد از سهم بازار این محصول را در اختیار دارد. از طرفی شرکت های بالادستی از شرکت اوزان توقع تولید آمالگام طبق برنامه ی اعلام شده را دارند و از سوی دیگر علیرغم داشتن مجوز تولید آمالگام، اجازه ی واردات جیوه به شرکت اوزان به دلیل توافقات محیط زیستی قبلی داده نمی شود. این مسائل باعث افزایش هزینه ی تولید و شکل گیری قاچاق کالا در زنجیره ی تولید می شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست های بانک مرکزی انقباضی است، گفت: این کمبودها فشار زیادی بر شرکت ها وارد می کند و از طرفی محدودیت گردش نقدینگی موجب ایجاد کمبود و مشکل در حوزه ی دارویی می شود.
این کارشناس صنعت دارو معتقد است که افزایش هزینه های مالی شرکت های دارویی اثر مستقیم بر قیمت نهایی محصولات دارد و این موضوع برای مردم کاملا محسوس است.
وی با بیان این موضوع که عمده ی صنعت دارو در اختیار شرکت های دولتی و شبه دولتی است، گفت: در اکثر این شرکت ها معمولا شاهد عدم ثبات در تصمیم گیری و عدم چابک سازی هستیم. مجموع اتخاذ سیاست ها و تصمیم گیری ها در نهایت موجب نارضایتی مردم می شود.
در کنار این موارد، مشکل نظام قیمت گذاری هم داریم و در کنار این موضوع، محدودیت شرکت هایی نظیر ما برای خرید مستقیم از تولیدکننده هم وجود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت دارو همین شرکت های واسط هستند که توسط اشخاص خاصی اداره می شوند و مالکیت شخصی دارند. این شرکت ها معمولا قیمت دارو را افزایش می دهند. اگر واسطه های دارویی حذف شوند من به صراحتا اعلام می کنم که می‌توان در صنعت دارو قیمت نهایی محصول را تا یک دوم کاهش داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته