دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1403 - 09:53

انگلیس دادگاه لاهه را بر سر رژیم صهیونیستی به چالش می‌کشد

انگلیس دادگاه لاهه را بر سر رژیم صهیونیستی به چالش می‌کشد
انگلیس حق دادگاه کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ آن را به چالش کشیده است.
کد خبر : 919461

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، انگلیس مدعی است که دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به جرایم سران رژیم صهیونیستی را ندارد. کریم خان، دادستان ارشد این دادگاه مستقر در لاهه، نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه متهم کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی اکنون چالش انگلیس را بررسی می‌کند و این مساله، تصمیم‌گیری درباره صدور حکم را حداقل تا پایان ماه آینده به تعویق می‌اندازد.

به گزارش تلگراف، درخواست انگلیس برای طرح این چالش در ۱۰ ژوئن به صورت مخفیانه مطرح شد، اما اکنون قبل از انتخابات پارلمانی بریتانیا در ۴ ژوئیه فاش شده است. این دیوان تا ۱۲ ژوئیه به لندن مهلت داده است تا ادعای کامل خود را ارائه کند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در ماه مه هم به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت علیه سران رژیم صهیونیستی به اتهام کشتار و جنایت در حق فلسطینیان اعتراض کرده بود. با این حال، دیوید لامی، وزیر امور خارجه دولت سایه انگلیس گفته بود، در صورت صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو توسط لاهه، حزب کارگر به دنبال اجرای این حکم خواهد بود.

در این چالش حقوقی، انگلیس این سوال را مطرح می‌کند که آیا دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند دستور بازداشت شهروندان صهیونیست اراضی اشغالی فلسطین را صادر کند یا خیر. وزارت خارجه انگلیس مدعی است که طبق توافقنامه اسلو هیچ صلاحیتی برای رسیدگی به این مساله وجود ندارد.

این مسائل در شرایطی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی طی جنایاتش از هفتم اکتبر و بعد از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی جان نزدیک به ۳۸ هزار فلسطینی را گرفته است که اکثر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. پیشتر دیوان بین‌المللی دادگستری هم به تل‌آویو دستور داد تا عملیات‌هایش را در جنوب فلسطین اشغالی متوقف کند، اما رژیم صهیونیستی بی‌توجه به انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به کشتار فلسطینیان ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته