دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1403 - 16:42
در گفتگو با خبر ۱۴ سیما بیان شد؛

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی/ آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود اعتباری ندارد

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی  آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود اعتباری ندارد
دکتر طحان نظیف گفت: آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود اعتباری ندارد.
کد خبر : 919376

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبر ۱۴ سیما اظهار داشت: فرآیند انتخابات از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد. همه چیز براساس زمان‌بندی و هماهنگی‌های انجام شده در حال طی شدن است.

وی همچنین گفت: مردم از طریق سامانه «مردم‌ناظر» این امکان را دارند که اگر مشکلی یا تخلفی مشاهده کردند، آن را به ما گزارش بدهند. ۶ کارگروه در این ستاد وظیفه دارند هر گزارشی را که از این سامانه دریافت کردند، مورد پیگیری قرار بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که تاکنون مورد خاصی نبوده است. موارد جزئی هم که به این کارگروه‌ها ارجاع داده شده، مرتفع شده است.

دکتر طحان‌نظیف خاطرنشان ساخت: نمایندگان محترم نامزد‌ها نیز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات حضور دارند تا از نزدیک در جریان امور باشند. اگر نکته‌ای به آنها منتقل شود و ابهام و مساله‌ای باشد، بدون واسطه و مستقیم با ما در میان خواهند گذاشت و پیگیری خواهد شد.

وی بار دیگر بیان داشت که فرآیند‌ها به خوبی در حال طی شدن است و با مساله خاصی مواجه نیستیم.

تنها با کارت ملی و شناسنامه می‌توان رای داد

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این گفتگوی خبری اعلام کرد: هر انتخاباتی بر اساس قانون خاص خودش فرآیندهایش رقم می‌خورد. در کشور ما هر انتخاباتی اعم از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون خاص خودش را دارد.

وی افزود: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵ مدرک شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه برای احراز هویت به رسمیت شناخته شده است. اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری تنها دو مدرک شناسنامه و کارت ملی ذکر شده است. البته ایرانیان خارج از کشور برابر قانون می‌توانند با گذرنامه نیز رای بدهند.

دکتر طحان‌نظیف گفت: در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، ۸۵ درصد مردم با کارت ملی احراز هویت شدند و رای دادند. حدود ۱۱ درصد نیز با شناسنامه و مابقی با سایر مدارک رای دادند.

رای‌گیری در هیچ کشوری به پایان نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره صندوق‌های آرای خارج از کشور گفت: فرآیند اخذ رای در خارج از کشور در حال انجام است. با هماهنگی‌هایی که انجام شده با مشکلی مواجه نیستیم.

وی این نکته را هم متذکر شد که آمار و ارقامی که درباره صندوق‌های خارج از کشور بیان می‌شود فاقد اعتبار است؛ چراکه تاکنون فرآیند اخذ رای به پایان نرسیده است و همچنان در حال رای‌گیری هستیم.

دکتر طحان‌نظیف گفت: پس از اتمام فرآیند رای‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد و مراحل بعدی آن یعنی تجمیع آرا هم سپری خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته