دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1403 - 18:30
علی‌اکبری:

انتخاب موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی کاربردی شود/ تبدیل دانشکده‌های تک‌رشته‌ای به موضوعی

انتخاب موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی کاربردی شود  تبدیل دانشکده‌های تک‌رشته‌ای به موضوعی
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به دانشگاهیان گفت: انتخاب موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی، کاربردی شود و از ارائه پایان‌نامه‌های بی‌محتوا خودداری کنید.
کد خبر : 919276

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم اندیشی مدیران گروه‌های آموزشی استان گیلان که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، مشارکت حداکثری دانشگاهیان را در انتخابات در پیش رو خواستار شد و اظهار کرد: به‌عنوان یکی از اقشار جامعه حداقل کاری را که می‌توانیم انجام دهیم آن است که در انتخابات مشارکت داشته باشیم و حال اینکه چه گزینه‌ای در نهایت رأی خواهد آورد، کسی باید انتخاب شود که بتواند در شرایط کنونی، به کشور کمک کند تا روز به روز به سوی بهتر شدن پیش رویم.

وی افزود: مدیران گروه‌های آموزشی در استان‌ها به عنوان بازوان مشورتی دانشی حوزه معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه باید فعالیت کنند و در بحث‌های علمی، به سازمان مرکزی مشاوره دهند. اعضای هیئت علمی وابسته واحد‌های آموزشی، نظارت بر مجلات علمی و دستیاران آموزشی باید مورد تأیید علمی مدیران قرار گیرند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: مدیران گروه‌های آموزشی باید صرفا به‌دنبال تحقیق، دانشی وآموزش باشند و علاقه‌ای نداریم تا در کار‌های اجرایی ورود کنند. باید بتوانید با بررسی دقیق با کیفیت مجلات علمی چاپ آن را تأیید و تضمین کنید. پایان‌نامه‌ها و پروپوزال‌های استان باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا بدانیم چه نوع پایان نامه‌هایی از نظر محتوایی در استان ارائه می‌شود. مدیر گروه، عضوی از ساختار دانشی در دانشگاه خواهد بود که همه وظایف نظارتی، آموزشی و پژوهشی را انجام خواهد داد و از آنها مشاوره گرفته خواهد شد.

علی‌اکبری ادامه داد: در این ساختار دانشی انتظار داریم نظرات مدیران گروه، تخصصی و با توجه به گروه آموزشی و رشته تخصصی باشد و خروجی این اتفاقات خوب یا بد در استان به دانشگاه انتقال داده شود. اگر این اتفاقات در استان دارای خروجی خوبی بود، نسبت به تقویت آن اقدام کنیم. انتخاب موضوع پایان‌نامه‌های کار شده در استان، باید کاربردی باشد و از ارائه پایان نامه‌های بی‌محتوی خودداری شود.

وی، بررسی عملکرد مراکز آموزشی را خواستار شد و بیان کرد: در بعضی از مراکز دانشگاهی خود در سراسر کشور مشکلات را داریم که با نظارت کامل و حضور در این مراکز، می‌توان مشکلات را به صفر رساند تا حقوق دانشگاه در این مراکز ضایع نشود و با بررسی عملکردی این مراکز، حقوق دانشگاه رعایت شود.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی، تأکید کرد: در دانشگاه در تلاشیم تا دانشکده تک رشته‌ای به دانشکده موضوعی تبدیل شود یعنی در دانشکده‌هایی که رشته محور بود به‌عنوان نمونه دانشکده شیمی، دانشکده ریاضی و یا دانشکده مهندسی برق، این رشته ملاک در انتخاب دانشکده بود؛ اما با انتخاب دانشکده‌هایی مانند دانشکده هوش مصنوعی، این موضوع مطرح می‌شود؛ اما دلیلی در وجود این رشته دانشگاهی در آن نیست و نوع رشته‌هایی که می‌توان در این دانشکده‌ها تعریف کرد بستگی موضوعی با رشته‌های تخصصی دارد مانند رشته‌های مهندسی پزشکی و فیزیک و روانشناسی که با نامگذاری دانشکده‌ها سنخیت داشته باشد.

علی‌اکبری مطرح کرد: نگاه به دانشکده‌های موضوعی، نوع مشارکتی است که رشته‌های تحصیلی درآن دانشکده می‌توانند داشته باشند و باید تلاش کنیم تا دانشکده‌های تک رشته‌ای به دانشکده‌های موضوعی تبدیل شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته