دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

آسم شایعترین بیماری مزمن کودکان/ علت بیماری‌های ریوی در کودکان را بشناسیم

آسم شایعترین بیماری مزمن کودکان  علت بیماری‌های ریوی در کودکان را بشناسیم
یک متخصص ریه با بیان اینکه آسم شایعترین بیماری در میان کودکان است که اگر درمان نشود مزمن می‌شود، به تشریح مهمترین بیماری‌های ریوی کودکان و علل آنها پرداخت.
کد خبر : 919157

امیرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به علائم بیماری‌های ریوی شایع کودکان اظهار کرد: سرفه تنگی نفس، ترشحات تنفسی مانند خلط گلو یا بینی است که علائم هشدار دهنده هستند.

وی افزود: ۹۰ درصد سرفه‌ها در کودکان معمول بوده و مشکلی ندارد، ما پزشکان باید به دنبال ۱۰ درصد دیگر سرفه‌ها در کودکان بوده و بیماری مرتبط با آنها را پیدا کنیم و مشکل را رفع کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشک شهید بهشتی ادامه داد: بیماری ریه در همه سنین به ویژه کسانی که در انتهای طیف بیماری هستند نیاز به مراقبت شدید دارند. با توجه به اینکه نوزاد‌های یک روزه تا ۲۸ روزه بیماری‌های متفاوتی دارند در NICU‌ها تحت مراقبت می‌گیرند. اگر تا ۲۸ روز مشکلشان برطرف شد که از آنجا ترخیص شده و در صورتی که مشکل آنها برطرف نشد به قسمت مراقبت‌های ویژه کودکان منتقل شده و در آنجا تحت مراقبت ویژه که مراقبت‌های پزشکی با آخرین سطح را ارائه می‌دهد، قرار می‌گیرند.

علل بیماری‌های ریوی کودکان

وی در ادامه به بیان علل بیماری‌های ریه کودکان پرداخت و گفت: بیماری‌های مادرزادی همان بیماری نوزادی است که در آنها مشکلاتی مانند عدم رشد ریه، مشکلات قفسه سینه و یا دیافراگم است یا اینکه مشکلات ثانویه مانند مشکلات مری داشته و عوارضی بر ریه می‌گذارند که عمده آنها در نوزادی علائم خود را نشان می‌دهند از سوی دیگر برخی از بیماری‌های مادرزادی وجود دارند که ممکن است در نوزادی نتوانیم آنها را تشخیص دهیم مانند درگیری‌های آناتومی و یکسری ضایعاتی است که در نوزادی خود را نشان می‌دهند. این موارد اخیر به ندرت وجود دارند.

رضایی بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد از مشکلات ریه نوزادان خود به خود رفع می‌شوند، اما ۵ درصد دیگر یا شیوع کمتری دارند یا اینکه در صورت تشخیص پزشکان می‌توانند کمک کنند مشکلات آنها بهبود پیدا کند.

وی همچنین در رابطه با نوزادان نارس نیز گفت: نارس بودن بیماری نیست بلکه ریه هنوز نتوانسته به تکامل برسد. ما در NICU‌ها کمک می‌کنیم مراقبت‌های لازم را دریافت کرده و ریه رشد کند تا به یک ریه نرمال برسد. اگرچه برخی به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا شدت نارس بودن نتواند به رشد لازم در ریه برسند.

آسم شایعترین بیماری مزمن ریوی کودکان
این متخصص ریه کودکان همچنین در رابطه با شایعترین بیماری‌های ریوی کودکان نیز گفت: شایع‌ترین بیماری‌های ریوی کودکان همان سرماخوردگی‌ها هستند، با این حال شایعترین بیماری که تبدیل به یک بیماری مزمن می‌شود آسم است که در سن زیر شش سالگی به آن اختلال در واکنش‌دهی به راه‌های هوایی می‌گوییم این کودکان به آلرژن‌ها و محرک‌های محیط شدیدا واکنش نشان می‌دهند.

وی یادآور شد: برخی خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که کودکان مبتلا به آسم از اسپری استفاده کنند. این یک امر اشتباه است در صورتی که فردی در سن کودکی به خوبی درمان شود دیگر در بزرگسالی با مشکل آسم مواجه نمی‌شود. اما اگر در کودکی درمان نشوند به عوارضی مبتلا خواهند شد که درمان این عوارض سخت خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته