لاریجانی: اگر دنبال تخلف جدی در اجرای برجام باشند ابزارهای متنوعی برای مقابله و پشیمان کردن متخلفان داریم
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه زنده گفتوگوی ویژه خبری که سهشنبه شب ـ 18 خردادماه ـ از شبکه دوم سیما پخش شد، در پاسخ به اولین سؤال یکی از مجریان برنامه مبنی بر برنامه آینده مجلس دهم گفت: تصور میکنم با تنوعی که در تخصص نمایندگان مختلف است و شمار آن به حدود 32 تخصص میرسد، و با تازه نفسی این نیروها جای امیدواری دارد که در مسائل مهم کشور تمرکز کنند به خصوص با تأکیدات مقام معظم رهبری امیدواریم بعد از تشکیل کمیسیونهای تخصصی مجلس تا هفته آینده، برای کار آماده شده و روی مسائل اساسی به خصوص محورهای اقتصادی گامهایی بردارند.
ضرورت همکاری قوا برای برونرفت از پیچیدگیهای اقتصادی
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه «مسائل اقتصادی امروز پیچیدگیهایی دارد که همکاری قوا را میطلبد»، عنوان کرد: اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم برنامه ششم است که دورنمایی از 5 سال آینده کشور را در آن ترسیم میکنیم و موضوع اساسی در آن نیز اقتصادی مقاومتی است که باید بتواند رونق تولید و صادرات را ایجاد کرده و ما را از حالت گرفتگی اقتصادی خارج کند، البته موضوعات فرهنگی و علمی از نکات دیگری است که به هم ارتباط دارد لذا تصورم این است که مجلس در حال آماده شدن برای اقدامات اساسیتر است.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر مجری مبنی بر اینکه «برنامه مجلس دهم برای فرمایش مقام معظم رهبری که مجلس را ریلگذار دانستند و اولویت کوتاهمدت و میانمدت آنها را رسیدگی به معیشت مردم در چارچوب اقتصاد مقاومتی عنوان کردند چیست»، اذعان داشت: در این خصوص طرحهای متنوعی وجود دارد که برخی در مجلس قبل سامان پیدا کرد و شاید مهمترین مسأله آن تسهیل شرایط برای سرمایهگذاری خارجی و داخلی است.
مقررات دستوپاگیر باعث رتبه پایین ایران به لحاظ فضای کسب و کار شده است
لاریجانی در ادامه به گزارش امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس اشاره و بیان کرد: بر اساس گزارش ارائه شده، رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار رتبه خوبی نیست که نشاندهنده وجود مقررات دست و پاگیر است لذا مجموعه قوانین، بخشنامهها، آییننامهها و دستورالعملها باید تسهیل شود که سرمایهگذار انگیزه پیدا کند که البته در مجلس نهم به آن توجه شد و دو قانون در این زمینه داشتیم و مجلس دهم نیز در ادامه توجه خواهد کرد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین تصریح کرد: از مسائل دیگر تشویقهای صادراتی است و باید کمک کنیم شرکتها در حوزه صادرات انگیزهمند شوند از طرفی باید شرایط جذب سرمایهگذاری فراهم شود چنانچه نقدینگی کم نیست اما باید به سمت کسب و کار سوق داده شود که این امر نیاز به مشوق دارد، از سوی دیگر مسأله بانکها را داریم چنانچه سهم تسهیلاتی که برای تولید قرار میدهند نسبت به خدمات پایین است و باید شرایط آن تغییر کند بنابراین راه تمرکز مشخص است.
گزارش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام حکایت از عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی دارد
وی در ادامه تسهیل قوانین و نظارت بر اجرای آن را از کارهای اصلی کمیسیونهای تخصصی مجلس دانست و گفت: قوانین خوبی در کشور مثل اصل 44 قانون اساسی و قانونی که پیش از این در مجلس تصویب شد و قانون مادر قوی بود، وجود دارد اما این قوانین درست اجرا نشده و سقط جنین شد لذا وقتی گزارش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اصل 44 آماده شد دیدیم در 8 هدف مهم این قانون که در نظر گرفته شده بود چندان در اجرا موفق نبوده ایم چون بخش زیادی از شرکتها به سهام عدالت داده شد که شکل خصوصی پیدا نکرد و همچنان با ظاهر خصوصی در باطن دولتی بوده و بهره وری مورد نظر را نداشته است یا بدهی دستگاهها به وسیله سهام رد شد که فلسفه اصل 44 نبود لذا نظارت در اجرا مهم است.
لاریجانی در ادامه این گفتوگوی زنده خبری در پاسخ به این سؤال که «آیا لایحه اصلاح قانون تجارت که در سه دوره گذشته ناکام ماند در مجلس دهم به سرانجام میرسد یا خیر؟»، گفت: قانون تجارت که قانون مادر بوده و باید به گونهای تغییر یابد که اوضاع را بهبود بخشد و حاوی هزار ماده است و در مجلس قبل به صورت اصل 85 تصویب و به شورای نگهبان داده شد اما هنوز امکان رسیدگی به آن برای شورا فراهم نشده لذا در این مجلس امکان این وجود دارد که بار هزار مادهای را کم کنیم تا هم برای شورای نگهبان راحتتر باشد و هم در مجلس راحتتر تصویب شود از این رو با دولت صحبتهایی شده است.
دغدغه فرهنگ باید در بطن جامعه شکل گیرد
رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سؤال مجری دیگر این برنامه که درخصوص تبیین نشانههای «ولنگاری فرهنگی» که از سوی مقام معظم رهبری مورد دغدغهمندی است، گفت: در تعابیری که رهبری معظم فرمودند چند بخش برای مجلس مهم بود یکی بخش اقتصاد با محورهای اقتصاد مقاومتی بود، بخش دیگر بخشی حوزه فرهنگ و دیگری نیز مربوط به این بود که مجلس انقلابی باشد و دغدغه انقلاب داشته باشد که هر سه موضوع اساسی است.
وی ادامه داد: درباره فرهنگ استحضار دارید که شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع است و در مجلس هم بخش دیگری این موضوع را پیگیری میکند همچنین قوانین نسبتا خوبی داریم که به نظر میرسد با تحولات تکنولوژی دو موضوع اساسی است؛ نخست مردمی کردن فرهنگ به این معناست که هرچه گستره کار فرهنگ را عمومی کنیم تولیدات فرهنگی تنوع پیدا میکند اما خیلی گام اساسی برنداشتیم و این در حالی است که گرچه مراکز مهم دینی، فرهنگی و علمی به وجود آمده و فعال هستند اما مردمی نشدهاند یعنی دغدغه باید در بطن جامعه باشد مخصوصا در شرایط جدید آنقدر تولیدات فرهنگی زیاد است که اگر میخواهیم از هویت خود صیانت کنیم باید گامهای بیشتری برای عمومی کردن برداریم.
عمقبخشی به تولیدات فرهنگی نیاز به پشتوانه مالی قویتر دارد
لاریجانی در ادامه به نکته دوم مبنی بر ضرورت تعمیق مسائل فرهنگی اشاره و اظهار کرد: برای مثال در رادیو و تلویزیون تولیدات زیاد است اما آیا همه تأثیرگذار بوده و هویتبخشی به جامعه میدهد یا صبغه سرگرمکنندگی آن بیشتر است از این رو تولیدات فرهنگی با عمق بیشتر باید به وجود آید که پشتوانه مالی قویتر میخواهد و همین در حوزههای دیگر فرهنگ نیز صدق میکند. لذا گستره کمیت و عمق بخشیدن باید مهم باشد. از طرف دیگر ولنگاری فرهنگی امری است که هم مسئولان فرهنگی بخشهای مختلف باید رصد کنند و هم باید به تولیدات سینمایی و موسیقایی و آثاری که در رسانههای رقیب برای شما به وجود آمده و تنوع دارند کمک شود.
بحران مالی از چالشهای صداوسیماست/ افزایش دفعی حقوق بخش تولید، محتوا را مغفول گذاشت
رئیس مجلس دهم در ادامه درخصوص نحوه کمک مجلس به محتوای فرهنگی کشور عنوان کرد: کمک کردن به بخشهای فرهنگی در سالهای گذشته کم نبود مثلا در بخش رادیو و تلویزیون به لحاظ مالی کم کمک نشد و باید دید این کمکها به درستی مصرف شد یا خیر که در این خصوص لازم است یادآوری شود حقوقها یک دفعه افزایش یافت لذا بخش تولید مغفول ماند و متناسب با جای دیگر صورت نگرفت از این رو امروز بحران مالی از چالشهای صداوسیماست و باید تلاش شود خرج متناسب با منابع باشد و مدیریت رادیو و تلویزیون به سمت صرفا پرداخت حقوق و مزایا نرود البته گسترش نیروی انسانی هم مسأله است است که می شد با 13 هزار نفر کار به جای 25 هزار نفر کارمند، کار کرد.
وی در ادامه بحث مجری که گفت دایره فرهنگ صرفا منوط به صداوسیما نیست، بیان داشت: عارضه مهمی وجود دارد که نباید به آن بهای کمی دهید چنانچه با بزرگ شدن دولت و خرج همه منابع در امور جاری، فضای تنفسی برای کارهای دیگر نمانده که موضوع فرهنگ نیز مستثنی نیست و در این خصوص لازم به ذکر است کل بودجه کشور حدود بیش از 200 هزار میلیارد تومان بود که 90 درصد برای مصارف جاری و 10 درصد به مصارف عمرانی اختصاص یافت که این عارضه در فرهنگ نیز تسری یافته لذا با توجه به منابع موجود سهم فرهنگ کم نبوده و درست مصرف کردن مهم است و باید یاد بگیریم کشور با هزینههای زیاد اداره نشود که بخش آموزش پرورش و آموزش عالی هم هست با این حال درست میگویید همه مسأله این نیست و نظارتها هم مهم است لذا یکی از مناقشات مجلس و بخشهای فرهنگی این بود که چرا تولیدات قوی در بخشهای مختلف فرهنگی وجود ندارد، پس باید نظارتها قویتر شود که در قالب درست و متناسب با فرهنگ ما تولیدات صورت گیرد.
توجه به تقویت تولید و صادرات دو مقوله مهم اقتصاد مقاومتی است
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر مجری در این باره که م«جلس با چه شاخصی اقدامات دولت را در چارچوب اقتصاد مقاومتی میسنجد»، گفت: اقتصاد مقاومتی چند محور دارد و نباید خود را در عناوین مختلف آن گم کنیم که یکی تقویت تولید و رونق بخش تولید داخلی و بخش دیگر صادراتی اندیشیدن است که دو محور مهم در اقتصاد مقاومتی است.
در ادامه مجری بیان داشت که این موارد گاهی تداخل دارند چنانچه محصولات پتروشیمی و فولاد صادر میشود اما تولیدکننده داخلی به آنها نیاز دارد که لاریجانی پاسخ داد: این مسأله قابل بالانس بوده و باید بهرهوری را هم بالا ببریم؛ مثلا قاچاق معضل بزرگی است که به تولید کشور لطمه میزند لذا باید به گلوگاهها توجه کنیم و یکی دیگر از مسائل این است که قوانین مبارزه با قاچاق کفایت میکند یا باید راه دیگر اندیشید.
آمار 20 میلیارد دلار قاچاق نگرانکننده بوده و باعث فلج تولید است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به اینکه «علت عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق که در سال 92 به تصویب مجلس رسید»، یادآور شد: در این خصوص گزارش نظارتی ارائه شد که گفتند در مقام اجرا دقیق عمل نشد و همین موضوعی است که باید دید سهلانگاری صورت گرفته یا نوع مجازات به گونهای بوده که جوابی نگرفتهایم؛ مثلا برای مبارزه با مواد مخدر قانون سفت است اما انگار موفق نبوده پس ممکن است نیاز باشد رویکردها در نوع مبارزه عوض شود بر همین اساس درباره قاچاق نیز اطراف ایران به دلایل مختلف راه مبادله فراوان است که همین راه زمینه قاچاق را فراهم کرده لذا شاید زمانی که مبادلات را تسهیل کردند برای این بود که افرادی که حوالی شهرها هستند چیزی دستشان را بگیرد اما در مجموع معضل اقتصادی به وجود آمده است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه «مناطق آزاد فلسفه اصلی تسهیل صادرات بود اما راهی برای واردات و قاچاق کالا شد»، گفت: از این رو باید رویکردها عوض شود چراکه قانون آن مشکل ندارد لذا اگر میخواهیم مبارزه با قاچاق درست باشد باید ببینیم آیا قوانین در مقام اجرا رویکرد متناسب داشته یا باید تغییر کند. همچنین آماری میدهند که 20 میلیارد دلار قاچاق داریم رقم نگرانکننده است که تولید را فلج میکند البته همه اقتصاد مقاومتی زنجیرهوار نیست اما امهات کار داریم که باید روی آن تمرکز کنیم که شاید در این چهار سال بتوانیم جهشی داشته باشیم.
مجلس شرایط را برای ازدیاد نسل فراهم کرد
لاریجانی در ادامه درخصوص سؤال مجری دیگر این برنامه درباره مبحث فرزندآوری و سیاستهای جمعیتی و دیدگاه مجلس توضیح داد: قانونی که در مجلس قبل بود محدودیت های فرزندآوری را برداشت و سیاست های گذشته را تغییر داد و بر روی ریلی که شرایط برای ازدیاد نسل فراهم شود ایجاد شد همچنین قانون دیگری در شورای انقلاب فرهنگی پیش نویس شد که البته بار مالی سنگینی داشت و با صحبتی که کردیم دیدیم 12 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که با شرایط ما امکان پذیر نیست لذا با توصیه های رهبری شرایط از آن حالت درآمده و مسیر بهتری گرفته است از این رو باید توجه کرد وضع اقتصادی هم باید اجازه دهد که مجوزهای بیشتر که بار مالی دارد فراهم کنیم که در حال حاضر نیز امکانپذیر نیست مثلا برخی کشورها برای سه فرزند تسهیلات بیشتری میدهند اما ما بضاعت اقتصادی کنونیمان اجازه نمیدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص عدم اجرای قانون عفاف و حجاب بیان داشت: این قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که البته لازمالاجراست همچنین قانون امر به معروف و نهی از منکر نیز در مجلس تصویب و هر دوی این قوانین ابلاغ شد اما باید توجه داشت مسائل فرهنگی در جامعه باید به اقناع برسد و صرفا با نیرو نمیتوان مشکلات را حل کرد از این رو باید جامعه را تشویق کرد و به نقش کارهای فرهنگی عمق بخشید که این مسأله خیلی مهم است، حوصله میطلبد و با بخشنامه حل نمیشود.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که در برخی موارد تعداد نمایندگان برای بررسی مسائل فرهنگی به حدنصاب نمیرسد و آیا این نشان از عدم دغدغهمندی آنها دارد، گفت: این موضوع عارضه است اما وقتی در کشور مشکلات اقتصادی زیاد است ذهن نمایندگان به سمت حل این مسائل میرود، البته هفته آینده همه کمیسیونها باید حداقل 19 نفر عضو داشته باشند که به خودی خود عدم دغدغهمندی نیست و به خاطر فشار بخشهای دیگر مثل بیکاری و معیشت است که اولین گام میخواهند سمت حل آن بروند.
لاریجانی در ادامه درخصوص وضعیت کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم خاطرنشان ساخت: در حال حاضر خیلی فشار مثل قبل به این کمیسیون وارد نیست و 29 نفر برای آن نامنویسی کردند که حدود 5 تا 6 نفر از آن باید کاسته شود.
نمایندگان باسابقهای برای بنیه اقتصادی مجلس دهم داریم
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه درخصوص مسأله بیان شده از سوی مجری مبنی بر فقر مجلس دهم به لحاظ افراد اقتصادی حاضر در آن گفت: درباره بنیه مجلس دهم از نظر اقتصادی نباید زود قضاوت کرد چراکه وقتی میگوییم اقتصاد باید با تنوعی که در این علم است به آن نگاه کنیم که افراد باسابقهای داریم که برخی از آنها کار اجرایی داشتهاند، مثلا مدیران واحدهای بزرگ صنعتی یا معاون وزیر در بخشهای مختلف بوده، تجربیات اجرایی داشته اند و یا اساتید اقتصاد بودهاند از این رو قضاوت دقیق نیست.
وی همچنین درخصوص نحوه مکلف کردن دولت از سوی مجلس برای ارائه برنامه ششم خاطرنشان کرد: درخصوص برنامه ششم امروز جلسهای با نوبخت داشتم؛ آقایان یک استدالی دارند که وقتی ما پیوستهای برنامه را دادیم نکاتی را که میخواهیم در برنامه بیاوریم دارد اما نکته این است که یک برنامه خوب برنامهای است که هم مجلس، هم دولت و هم مردم بتوانند یک گرای روشن برای 5 سال آینده کشور داشته باشند و بدانند تا زمان پایان آن از نظر سمتگیری اقتصادی با چه شیبی حرکت میکنیم و اولویتهای سرمایهگذاری چیست که البته مواد تسهیلکننده نیز باید از اهداف باشد.
عدم اجرای صحیح قوانین باعث بهمریختگی اقتصادی شده است
لاریجانی ادامه داد: یکسری قوانین و موادی که در برنامه معمول است در مجلس قبل دائمی کردیم بنابراین قانون برنامه باید خیلی موجز باشد چون قوانین تکراری تصویب شده از این رو دو نظر وجود داشت که ارائه لایحه روشن از سوی دولت منطقیتر بود همچنین باید وفاق بین دولت و مجلس در دورنمای 5 سال آینده به وجود آید که شرایط اقتصادی را تسیهل میکند و اگر این بار روی دوش ما باشد و مواد را اضافه کنیم انگار ما مؤلف بودهایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درخصوص نظارت در مجلس بیان داشت: نکتهای رهبری گفتند که روحیه انقلابی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید وجود داشته باشد و این امر مهمی است یعنی به طور معمول اگر کار انجام شود که قوانین آن هم موجود بود و شرایط این چنینی اقتصادی نداشتیم لذا به هم ریختگی اقتصادی مربوط به این است که قوانین درست اجرا نشده که بخشی از آن مربوط به تحریمها و بخش دیگر سازوکار داخلی بوده است.
فلسفه مسکن مهر غلط نبود نحوه اجرا و شتابزدگی در آن اشتباه بود
وی افزود: در همین خصوص تصور میشد طرح بنگاههای زودبازده خیلی مهم است اما مقداری از منابع بانکها را بلعید و خروجی خاصی نداشت که این اشکال بود همچنین برخی کارها سریع و بدون مطالعه دقیق انجام شد برای مثال مسکن مهر که اصل فکر بر مبنای درآمدن زمین از بورس و نزول قیمت آن برای ارزانی مسکن فلسفه درستی بود اما نحوه و سرعت اجرا آنقدر بی حساب بود که منابع بانکی به آن دادند و بعد که منابع تمام شد کار خلاف کردند که نقدینگی افزایش یابد و همین باعث تضرر مسکنساز هم شد لذا نحوه اجرا مهم است.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت برای دمیده شدن روحیه انقلابی و جهادی تشکیل شد
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه «برای تحقق اقتصاد مقاومتی نگاه انقلابی مهم است»، گفت: این به این معناست که با عقلانیت و برنامهریزی مناسب باشد و از ابتکارات لازم برای برونرفت استفاده شود زمان جنگ وقتی رئیسجمهور وقت که مزاج لیبرالی داشت در جنگ ایراد ایجاد میکرد از سوی امام(ره) کنار گذاشته شد و شرایط جبهه ظرف دو سال تغییر کرد این در حالی است که مردم همان مردم و قوانین هم همان بودند اما تغییری ایجاد نمیشد چون روحیه انقلابی وجود نداشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مسأله اقتصاد مقاومتی نیز انقلابی بودن ضروری است که باید از ساختار بروکراتیک عبور کنیم تا وضعیت اقتصادی تغییر کند لذا در دولت ستادی برای این امر تشیکل شده در حالی که وزارتخانهها که بودند اما به خاطر دمیده شدن روحیه انقلابی و مجاهدت بود که از بنبستهای بروکراتیک نجات پیدا کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «آیا این روحیه انقلابی در نمایندگان مجلس دهم وجود دارد»، بیان داشت: بله نمایندگان مجلس دهم کاملا تازه نفس هستند و میخواهند تمرکز پیدا کنند و تلاش دارند سریعتر ساختار مجلس شکل گیرد و وارد بحث شوند همچنین اولویت تمام کمیسیونها اقتصاد مقاومتی است و مطالعات مربوطه در مرکز پژوهشها صورت میگیرد و پیشنهادها گرفته میشود.
نبود برنامه توسعه سمتگیری را از بین میبرد
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه «سینما روی فرهنگ عمومی مردم و ارائه آنها تأثیر میگذارد»، درخصوص تعامل آنها با مجلس بیان داشت: ابزارها مختلف است، بخشی گفتوگوهای کمیسیونهای آموزش و تحقیقات و فرهنگی با بخش های فرهنگی است همچنین سبک زندگی هم باید در فرهنگ عمومی هم آموزش داده شود بنابراین هردو بخش در حوزه خود تأثیرگذارند؛ هم گفتوگوها و هم کمکهایی که متناسب با عملیات انجام میشود چنانچه مصوبهای داشتیم که بودجه عملیاتی شود یعنی پولی که میدهیم تبدیل به چه اموری میشود که انجام نشد و طاقت دولت در اجرای این کم بوده و نتوانسته برخی خواستهها را در خصوص طرح آمایش سرزمین که در چهار برنامه نوشته شد انجام دهد چون پایه برنامهریزی اصولی است اما نشد.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه «نداشتن برنامه توسعه کار را بدتر میکند»، عنوان کرد: اگر برنامه نداشته باشیم همین سمتگیری را هم نداریم لذا داشتن برنامه کمک میکند ذهن ها به سمتی حرکت کند و البته بستگی دارد ساختار بروکراتیک ما چقدر آن را حمل کند، در حوزه فرهنگ هم گفتوگوی کمیسیونها و نظارتهای اولیه میتواند مفید باشد همچنین ابزارهای دیگر مثل ماده 236 است که اگر تخلفی است گزارش دهند و مجلس رأی دهد به قوه قضاییه میرود از سوی دیگر تحقیق و تفحص میشود که در مجلس گذشته شش گزارش تحقیق و تفحص خوانده شد و بقیه نرسیدند برای مثال موضوع تأمین اجتماعی، خودرو و موانع آن و همچنین برخی امور دیگر خوانده شد، بخشی هم سؤال از وزراست که وزیر فرهنگ چندبار به سؤالات نمایندگان پاسخ داد که کمککننده است.
ولنگاری فرهنگی جدی گرفته شود
وی افزود: به نظر میرسد نکتهای که رهبری درخصوص ولنگاری فرهنگی گفتند را باید جدی بگیریم از این رو هم وزارت فرهنگ هم سازمان تبلیغات هم رادیو تلویزیون و بخشهای دیگر که به فرهنگ مربوط اند با حضور خود به آن بررسی کنند که نقاط کلیدی آن روشن است و باید دید کجا کار کنیم همچنین بخش دیگر رسانههای جدیدی است که در جامعه به وجود آمده که نمیتوان جامعه را از آن محروم کرد اما سازوکار دقیق باید برای آن تنظیم شود و باید فکر شود که متناسب با جامعه ما باشد و کمک به ارتقای فرهنگ کند.
ضرورت تبیین سازوکار متینتر برای دریافت مالیت جهت کاهش فشار به تولیدکننده
لاریجانی در ادامه درخصوص مبحث پرداخت مالیات در کشور بیان داشت: شاید یکی از راههای اداره کشور از طریق دریافت مالیات باشد اما فشار مالیاتی جواب عکس در شرایط رکودی میدهد لذا وقتی رکود داریم باید تخفیف دهیم که بنگاهها راحت باشند و حتی مالیات تقسیط شود ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده خوب است و همه جای دنیا وجود دارد اما این سازوکار آیا کمک به تولید میکند لذا اصل آن مربوط به محصول نهایی است اما در زنجیره است که فشار به تولیدکننده می آورد چرا که مسئول دریافت مالیات شده از این رو این سازوکار باید مرتب شود که فشار به تولید کاهش یابد که در برنامه ششم باید حتما به آن توجه شود تا سازوکار متینتر برای دریافت مالیات است.
تروریسم عارضه کوتاهمدتی در منطقه نبوده و ادامهدار است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص رفتارهای گستخانه عربستان سعودی و سیاست برخورد با این کشور در آینده تأکید کرد: منطقه ما هیچگاه آنقدر آشفته نبوده اما الان تقریبا اکثر کشورها دچار بحران تروریسم هستند که این آتش همه کشورهایی که فکر میکردند آسیب نمی خورند دچار آسیب کرده و به نظر میرسد روند جریانهای تروریستی اگر به صورت گراف کشیده شود رو به سقوط است چنانچه از دو دهه قبل در افغانستان بیشتر متمرکز بود اما همه از نظر کمیت و کیفیت قویتر شدند که ریشههای آن محل بحث دارد لذا تروریسم عارضه کوتاهمدت برای منطقه نیست که ما باید شناخت درستی نسبت به این پدیده داشته باشیم و آماده کنیم.
وی ادامه داد: در مجموع اگر رفتار جمهوری اسلامی را ببینیم سیاست متین در منطقه دارد که چه در حوزه عراق، چه سوریه و افغانستان و یمن با اینکه دیگران اشتباه فاحشی کردند و بحران در منطقه شعله ور شد، ایران قصد آرام کردن داشت که باید این مسیر را ادامه دهیم همچنین هم شرایط اقتضا می کرد کمک کنیم و هم از نظر وظیفه و امنیت خودمان مهم بود چراکه امنیت دیوار جغرافیایی ندارد اگر اطراف مشکل دار شود ممکن است ما هم مشکل داشته باشیم با این حال امنیت خوبی در ایران وجود دارد و در حالی که اطراف ما بحران شدید است امنیت ما روی آنها نیز تأثیر داشته است.
مقاومت ریشه در بیداری و هوشیاری منطقه دارد
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه «حتما جمهوری اسلامی در مسائل منطقهای کم غلط تر از کشورهایی است که مسألهساز بودهاند که این موضوع دستاورد مهمی برای کشور است»، عنوان کرد: مسأله مقاومت ریشه در بیداری و هوشیاری منطقه دارد و همه آن به ما مربوط نیست البته قطعا انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته اما نسل جدید و ارتباطات جدید و دنبال کردن ایدهآل از سوی جوانان باعث شده این رویداد موقت نباشد و شیب صعودی بگیرد و حکومتها هرچه با تسلط نظامی قصد خفه کردن داشته باشند دوباره سر باز میکند چراکه دموکراسیخواهی یک خواسته عمومی است و مردم میخواهند به سرنوشت خود تکیه داشته باشند.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه «مردم عراق روی سرنوشت خود حساس هستند»، اظهار داشت: آمریکاییها میخواستند مأمور نظامی در عراق بگذارند و قانون بنویسند که عراقیها نپذیرفتند لذا سیاستهای آمریکا و سایر کشورها برای منحرف کردن ممکن است موقتا تأثیر داشته باشد اما دائمی نیست ضمن اینکه مقاومت از بطن زورگوییهای به وجود آمد و رشد کرد.
مقاومت حزبالله از زمان اشغال لبنان از سوی اسرائیل به وجود آمد
وی افزود: حزبالله زمانی در لبنان به وجود آمد که اسرائیل لبنان را گرفته و نیاز به مقاومت حس شد لذا ساختار مقاوم باید ایجاد شود که سرمایه برای منطقه است. هوشیاری سیاسی بستری فراهم کرده که حرکت خود را خواهد داشت. ایران چون طبق قانون اساسی و انقلابی اسلامی این حرکتها را مفید برای آینده میداند و حمایت میکند که سرمایه است که نمیشود به سادگی از منطقه گرفت.
نااهلی طرف مقابل در مذاکره دلیل توقف آن نمیشود/ مذاکرات هستهای با فرض شیطنت طرف مقابل انجام شد
لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سؤال مجری که «راهکار مجلس درخصوص برجام بعد از مشاهده بدعهدی آمریکا در روند اجرای مفاد برجام چه خواهد بود»، بیان داشت: از ابتدا بگویم اینکه طرف مقابل نااهلی در کار دارد دلیل نمیشود مسیر مذاکرات را نرویم صرفا نوع مذاکرات متفاوت میشود چنانچه از ابتدا مذاکرات با فرض شیطنت انجام شد و در کل تمهیداتی که صورت گرفت برای شرایط کشور مفید بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسأله هستهای به بلوغ رسیده بود و باید حل میشد که از این ظرفیت استفاده شد البته در مسیر اجرا چند جا آمریکاییها رفتار خلاف کردند که یکی مسأله روادید بود که با روح برجام سازگار نبود و در شورای هستهای بحث شد و نتیجه گرفتیم خلاف است و وزارت خارجه باید با طرف مقابل صحبت کند و مشکل حل شود از این رو تعدیل کردند اما نکته هنوز مانده باید پیگیری شود همچنین برخی امور دیگر هم بود که اگر با روح برجام ناسازگار باشد لکن باید این اشکالات را با تعابیر داخل برجام مرتفع کنیم لذا هنوز جا دارد.
کاندیدهای آمریکایی حرفهای سبکسرانه درخصوص برجام میزنند/ اگر تخلف جدی در برجام کنند کاری میکنیم پشیمان شوند
وی ادامه داد: البته کمیسیون امنیت ملی قطعا تمرکز میکند و وزارت خارجه باید به کمیسیون در دوره جدید گزارش دهد در هر حال این موضوع باید ادامه یابد و تمام نمیشود شاید سالها ادامه پیدا کند و ما باید رصد کرده و پیگیری کنیم البته برخی شعارها که کاندیداها آمریکایی میدهند حرفهای سبکسرانه است تا به جایی برسند اما اگر بخواهند تخلف جدی ایجاد کنند ممکن است کاری کنیم که پشیمان شوند چراکه ما ابزارهای متنوعی برای مقابله داریم اما قصد همکاری داریم.
مجلس دهم فارغ از دستهبندیهای سیاسی بر مسائل اساسی و نقاط مشترک تمرکز میکند
لاریجانی در ادامه در پاسخ به مجری این برنامه زنده درخصوص نوع گرایش سیاسی مجلس دهم خاطرنشان کرد: مجلس دهم ولایی است که رابطه عمیق با رهبری دارد و همه گروهها در آن به این معتقدند و ثانیا این ورزیدگی ذهنی را دارند که روی موضوع اساسی تمرکز کند البته دستهبندیهای جامعه به طور طبیعی در مجلس هم هست اما همه گروهها به بلوغ سیاسی رسیدند که در این کشتی که همه نشستهایم عارضههایی است که اگر همه ما روی هم فکر کنیم و به هم کمک کنیم و مسائلی را کنار بگذاریم، بلوغ باارزشی است و باید روی نقاط اشتراک بیشتر وقت بگذاریم به جای اینکه کشمکشهای قدیمی را تازه کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه «تصور میکنم مجلس دهم از پتانسیل خوبی برخوردار است»، اظهار کرد: باید تلاش کنیم رویکرد آرام و کارشناسی در امور وجود داشته باشد و غوغا و جنجال را کاهش دهیم که در همین مجلس از نظر انضباط و توجه به مسائل اصلی نشانههای خوبی دیده شد و باید تقویت شود همچنین رسانهها به این مسائل توجه کنند که کارآمدی مجلس را مورد توجه قرار دهند چراکه گاهی رسانههای مختلف برخی موارد را که ممکن است برای جلب مخاطب بیتأثیر نباشد بزرگ کنند در حالی که باید روی انگیزهمند کردند تمرکز کنند که برای حل مسائل کشور مفید است لذا امیدوارم با نگاه مثبت است کشور که امروز از گردنهای عبور کرده و شرایط سخت پشت سر گذاشته، با همگرایی قوای مختلف و هماهنگی ملت حرکت کرده و شرایط برای کارآفرینی فراهم شود.
انتهای پیام/