دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

از بهترین نوع رژیم تا عوارض حذف کامل نان و غلات

از بهترین نوع رژیم تا عوارض حذف کامل نان و غلات
کارشناس ارشد تغذیه گفت: حذف برخی مواد قندی مانند انواع کیک‌ها هیچ ضرری برای بدن ندارند بلکه از ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 919127

پروانه مهردادی کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با حذف کامل قند از برنامه غذایی، اظهار کرد: حذف برخی مواد قندی مانند انواع کیک‌ها هیچ ضرری برای بدن ندارند بلکه از ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه چند سالی است که در فرهنگ ما ایرانی‌ها باب شده که اگر نان و برنج نخوریم، سیر نمی‌شویم. این تفکر اشتباه است و افراد باید در خوردن نان و برنج برنامه داشته باشند به‌طوری‌که هرروز برنج استفاده نشود. یا غلاتی که استفاده می‌کنند غلات کامل باشد و همچنین از برنج‌های مخلوط یا قهوه‌ای استفاده کنند.

مضرات حذف کامل نان و غلات

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این‌که حذف کامل گروه نان و غلات برای بدن مضر است گفت: نان و غلات منبع خوبی برای دریافت پروتئین، فیبر و ویتامین‌های گروه B است؛ بنابراین حذف آن می‌تواند موجب ریزش مو، احساس ضعف، شل شدن عضلات و پوست شود.

مهردادی بیان کرد: توصیه می‌شود مردم به‌جای مصرف کیک و بیسکویت که دارای قند‌های مصنوعی هستند از قند‌های طبیعی مانند عسل، توت، انجیر خشک، مویز و ... استفاده کنند درست است که همه موارد گفته‌شده نیز قند دارند، اما در کنار آن یکسری املاح و مواد معدنی دارند که به نسبت خوردن شیرینی و شکلات برای بدن بهتر است از موارد گفته شده استفاده شود. لازم به ذکر است که مصرف بیش‌ازحد این مواد غذایی نیز توصیه نمی‌شود.

بهترین نوع رژیم کدام است

وی در پاسخ به این سؤال که بهترین نوع رژیم کدام است گفت: رژیمی درست و اصولی است که در آن تعادل، تنوع و کفایت وجود داشته باشد. منظور از کفایت آن است که هر شخص با توجه به نیاز، جنسیت، شرایط سنی، بیماری و فعالیت بدنی‌اش رژیم مخصوص خودش را بگیرد تا نیاز‌های بدنش تأمین شود. همچنین منظور از تعادل این است که همه گروه‌های غذایی مانند نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و پروتئین، روغن‌ها و لبنیات در رژیم غذایی وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال فقط از یک نوع میوه استفاده نشود یا زمانی که از فلفل دلمه استفاده می‌شود همه رنگ‌های آن در رژیم وجود داشته باشد، زیرا هر رنگ خاصیت مختص خودش را دارد که به آن اصول تنوع گفته می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف هرروزه برنج و نان را به صورت تکراری درست و اصولی ندانست و افزود: به دلیل وجود آرسنیک که جزئی از آلاینده‌ها است، مصرف هنوز آنها توصیه نمی‌شود، زیرا در طولانی مدت موجب مسمومیت و بیماری های مزمن می‌شود. از سوی دیگر استفاده مداوم از نان‌هایی که نمک زیاد و جوش شیرین دارند باعث ایجاد فشار خون و دیابت می‌شود. هم می‌تواند مقدار زیادی جوش‌شیرین و نمک داشته باشد که استفاده از آن به‌طور مدام آسیب‌زا است.

آنچه که باید در رابطه با رژیم کتوژنیک بدانیم

وی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک که در آن مصرف هرگونه قند ممنوع است گفت: در ابتدا این رژیم برای افرادی بود که بیماری صرع مقاوم به درمان داشتند و بدنشان به دارو‌ها هیچ واکنشی نداشت. محققان رژیم غذایی این افراد را تغییر داده و پایه اصلی هرم تغذیه‌ای آن‌‎ها را بر اساس چربی قراردادند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بیمارانی که مبتلا به بیماری صرع بودند با رعایت رژیم کتوژنیک، بهبودی در آن‌ها حاصل شد. از سوی دیگر کسانی که این رژیم را داشتند وزنشان نیز کمتر شد و از آنجایی که مبحث کاهش وزن همیشه برای افراد جذاب بوده است، از این رژیم برای کاهش وزن هم استفاده کردند.

مهردادی افزود: رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب نیست و با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. افراد برای کاهش وزن باید رژیمی را انتخاب کنند که بتوانند تا پایان زندگی آن را ادامه دهند؛ بنابراین کسی که به خوردن نان و برنج علاقه دارد نمی‌تواند به‌طور مداوم از این رژیم استفاده کند و در این افراد کاهش وزن مقطعی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته