دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 07:01

ادعای حیرت‌انگیز سازمان ملل متحد: ارتش عراق در حال اعدام مردم فلوجه است

یکی از مقامات ارشد سازمان ملل متحد مدعی شد که «گزارش‌های قابل اعتماد به شدت ناراحت‌کننده» مبنی بر این که ارتش عراق همراه با نیروهای حشد العشبی (بسیج مردمی)، مردان فراری از شهر داعش را مورد بدرفتاری و اعدام قرار می‌دهند، در اختیار دارد.
کد خبر : 91912

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ساعاتی پیش، خبرگزاری الجزیره، در خبر نخست خود مدعی شد که زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اتکا به آنچه «شهادت شاهدان» خوانده شده است، گفت که گزارش‌هایی از اعدام‌های متعدد مردان و پسرانی به دست او رسیده که سعی کرده‌اند از شهر فلوجه که تحت کنترل داعش است، فرار کنند.


به گفته این مقام ارشد سازمان ملل متحد، «شاعدان عینی گفته‌اند که چگونه گروه‌های مسلحی که از نیروهای امنیتی عراقی حمایت می‌کنند، مردان را بنا به دلایل امنیتی بازداشت کرده‌اند.»


در همین حال، روپرت گالویه، سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به الجزیره گفته است که گزارش‌هایی مبنی بر اعدام 21 مرد را دریافت کرده است. او گفت : «ما نمی‌توانیم این گزارش‌ها را تایید کنیم اما به نظر می رسد آن‌ها قابل اعتماد هستند.»


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پیشتر نیروهای ارتش عراق گفته بودند که برخی از مردان فراری از شهر فلوجه را از بیم آن که نفوذی داعش باشند، بازداشت کرده‌اند تا بتوانند اطلاعات موثقی در این زمینه به دست آورند اما تاکنون هیچ خبری از بدرفتاری با آن‌ها گزارش نشده بود.


ارتش عراق همراه با نیروهای شیعی وسنی محلی، ار هفته‌های گذشته یورش گسترده‌ای را برای بازپس گیری شهر فلوجه که مدت دو سال ونیم است در اختیار داعش قرار دارد، آعاز کرده‌اند.


وب سایت انگلیسی الجزیره هفته گذشته نیز در خبری تعجب برانگیز از تلفات گسترده نیروهای ارتش عراق و حامیان مردمی آن‌ها در نبرد آزادسازی فلوجه خبرداده بود اما این موضوع مورد تایید هیچ منبع رسمی قرار نگرفت.


به دنبال این خبر، این شبکه همچنین اعلام کرده بود که ارتش عراق، نبرد بر سر فلوجه را متوقف کرده است اما مجدداً این خبر دوم نیز از سوی منابع موجود در دفتر نخست‌وزیری عراق تکذیب شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب