دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۱۵)

انتظارات انجمن مامایی از دولت چهاردهم

انتظارات انجمن مامایی از دولت چهاردهم
رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: ماما‌ها از نزدیک با چالش‌های موجود در خانواده، مسائل مرتبط با جمعیت و سلامت آنها آشنا هستند و می‌توانند به مسئولان در این موارد مشورت دهند.
کد خبر : 919062

ناهید خدا کرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران و عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با انتظارات حوزه سلامت ازدولت چهاردهم گفت: مامایی رشته‌ای است که به دلیل ماهیت مهارت شغلی و گستردگی حضور آنان در شبکه بهداشت کشور به طور مستقیم با تمام خانواده‌های ایرانی سر و کار دارد.

وی ادامه داد: ماما‌ها از نزدیک با چالش‌های موجود در خانواده، مسائل مرتبط با جمعیت و سلامت آنها آشنا هستند و می‌توانند به مسئولان در این موارد مشورت دهند؛ بنابراین می‌توان گفت که رشته مامایی برای مسئولان یک فرصت است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران افزود: متاسفانه هنوز سیاستمداران حوزه سلامت به اهمیت استفاده از پتانسیل‌های چند بعدی این نیروی انسانی ویژه پی نبرده‌اند و حتی در سال‌های اخیر، با رویکرد درمان محوری و سیاست زدگی که در وزارت بهداشت وجود داشته، مامایی از ماموریت‌های حرفه‌ای خود فاصله گرفته است. از دولت چهاردهم انتظار داریم از تمام ظرفیت‌های این نیروی با ارزش استفاده و در سیاست‌های سلامت خانواده و بخصوص سلامت مادر، کودک و تصمیم‌گیری‌های ستادی حوزه سلامت از نظرات کارشناسی این گروه استفاده کنند.

خداکرمی تصریح کرد: نام مامایی برای همه خانواده‌ها مترادف است با یک حرفه پر افتخار و قابل اعتماد، ولی نا آگاهی تصمیم سازان شبکه بهداشت به نیاز‌های زنان و برنامه‌های غیر کارشناسی، سبب شده که متاسفانه نام ماما در شبکه بهداشت به مراقب ماما یا مراقب سلامت تغییر کند. از سوی دیگر رویکرد مبتنی بر تعارض منافع و عدم توجه به نیاز‌های سلامت باروری، عملا شبکه بهداشت و برنامه پزشک خانواده در این حوزه زمین گیر و حرفه مامایی نیز دچار آسیب و نارضایتی گسترده شده است. شبکه بهداشت با تغییر نام‌ها و مأموریت‌های رشته‌های مختلف مدعی تحول گرایی آمد ولی در عمل دچار واپسگرایی شده و انتظار است که وزیر بهداشت دولت چهاردهم برای اصلاح شبکه بهداشت به نظر ذینفعان برنامه توجه کند و دست سند نویسان حرفه‌ای و پروژه بگیران را از سر نظام سلامت دور کند وهمچنین به توانایی و قدرت همه نیرو‌های بهداشتی درمانی توجه کنند.

وی بیان کرد: ساختار نیروی انسانی درشبکه و کمبود ماما در زایشگاه‌ها به نحوی است که ماما‌ها فرصت ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به زنان باردار و خانواده‌ها را ندارد. اگر دولت چهاردهم می‌خواهد شبکه بهداشت کشور را ارتقا و توسعه دهد باید نام نیروی انسانی ماما را به عنوان مامای خانواده حفظ کند. ایجاد نام‌های جعلی در شغل مامایی اعتماد را از شبکه بهداشت سلب کرده است. در زایشگاه‌ها بی‌عدالتی در پرداخت و کار طاقت فرسا سبب آزردگی ماما‌های شاغل شده و‌نیازمند توجه ویژه به این بخش است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: ماماها، اعضای هیئت علمی، کارشناسان ارشد مامایی و انجمن علمی مامایی ایران این ظرفیت را دارند که به سایر دستگاه‌ها مانند وزارت کشور، وزارت رفاه و حتی وزارت خارجه و مجلس که می‌خواهند قانونی را در حوزه اجتماعی، جوانان و جمعیت مصوب کنند نظر کارشناسی ارایه دهد. در این زمینه کارشناسان انجمن علمی مامایی ایران بهترین گزینه برای مشورت هستند، زیرا این افراد می‌توانند نظرات کارشناسی شده و موثر را برای سیاست گذاری در ابعاد مختلف سلامت جامعه ارائه دهند.

خداکرمی خاطر نشان کرد: انتظارمان از دولت چهاردهم، شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت این است که نگاهش به حرفه مامایی فقط نگاه زایمان، تولد و بارداری نباشد؛ زیرا اگر توقع توسعه انسانی در همه زمینه‌ها داریم باید به ماما‌ها و رشته مامایی بیشتر توجه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته